عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با «بسیج»:

ایراداتی در تامین وثایق بانکی از سوی بانک ها شکل گرفته است

جعفرقادری گفت: ایراداتی در تامین وثایق بانکی از سوی بانک ها شکل گرفته چون بازار با رکود مواجه شده است قیمت وثایق افزوده نشده است لذا نمی‌توانند پاسخگویی لازم را در برابر تسهیلات پرداختی داشته باشند.
کد خبر: ۸۸۵۳۸۵۶
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۹

جعفر قادری عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: مدیریت نقدینگی بانک ها به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر مقاومت بانک در شرایط بحرانی دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه اعمال سیاست پولی که باعث کاهش نرخ سپرده شود نتیجه ای جز خروج  سپرده از بانک ها نخواهد داشت افزود: با توجه به اینکه  سیستم بانکی به تامین مالی اعتبارات از طریق جذب سپرده وابستگی دارد از اینرو قادر نیستند  تسهیلات مورد نیاز  را پرداخت کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بانک ها از یک سری وثایقی برخودار هستند که لازم بوده ولی کافی نیست؛ ایراداتی در تامین وثایق بانکی از سوی بانک ها شکل گرفته است که به دلیل اینکه بازار با رکود مواجه شده است قیمت وثایق افزوده نشده است از اینرو نمی‌توانند پاسخگویی لازم را در برابر تسهیلات پرداختی داشته باشند.

قادری خاطر نشان کرد: در کشورمان با نوعی نقص در بازار سرمایه مواجه هستیم از اینرو سیستم بانکی نقش بسیار مهمی در تامین مالی بنگاه ها دارند. اگر عرضه اعتبارات بانکی به بنگاه ها کاهش یاید این موضوع بنگاه ها را در تامین مالی تولید دچار مشکل می شود و در نتیجه در تولید ملی اختلال ایجاد می‌شود.

عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خاتمه افزود:  اگر بنا باشد که بانک ها وثایق را  در جهت تامین بدهی مالی بانک به فروش گذاشته شود و پول را وصول کنند به پول شان هم نمی‌رسند و عملا تسهیلات پرداخت شده از حالت جاری به حالت غیر جاری تبدیل می شود ادامه این روند موجب می شود تا بانک ها در مسیر ورشکستگی قرار بگیرند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار