مسدود کردن ویکی پدیا در ترکیه به علت «لکه‌دار کردن حیثیت» این کشور

دولت ترکیه دسترسی به دائره‌المعارف آنلاین ویکی پدیا را به طور کامل مسدود کرده است. ترکیه دومین کشور بعد از چین است که سایت ویکی پدیا را فیلتر می‌کند.
کد خبر: ۸۸۵۳۸۸۵
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دولت ترکیه علت این اقدام را تهدید امنیت ملی خود توسط ویکی پدیا و لکه‌دارکردن حیثیت این کشور عنوان کرده است. ترکیه مدعی است این کار را بعد از بررسی حقوقی و قانونی انجام داده است.

بلوکه شدن ویکی پدیا از ساعت هشت صبح 29 آوریل آغاز شده و تمامی زبان های به کار رفته در این دائره المعارف آنلاین را شامل می شود. در زمان تلاش برای اتصال به سایت یاد شده در داخل ترکیه پیام connection timed out به نمایش درمی آید.

ظاهرا علت این تصمیم نگارش مطالبی در برخی مداخل سایت ویکی پدیاست که  دولت ترکیه را به همکاری و هماهنگی با برخی گروه های شبه نظامی متهم کرده است. دولت ترکیه از مدیران ویکی پیدا خواسته بود تا این اطلاعات را که به معنای حمایت دولت این کشور از تروریسم است، پاک کنند، اما با مخالفت ویکی پدیا، سایت یاد شده در ترکیه فیلتر شد.

مدیران سایت مذکور می گویند برای تغییر این رویه نهایت تلاش خود را انجام می دهند و در صورت لزوم به دستگاه قضایی متوسل خواهند شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار