خبرهای داغ:
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ؛

کسری 11 هزار میلیارد تومانی دولت در پرداخت یارانه نقدی مردم/ دست درازی دولتی ها در بودجه عمومی کشور برای پرداخت یارانه نقدی!

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه ها و عدم افزایش یارانه های نقدی در دولت یازدهم گفت: از سال 89 تا کنون که موضوع هدفمندی یارانه ها در دولت های نهم ، دهم و یازدهم مطرح بوده از همان ابتدا پایه های این قانون به درستی نهاده نشد و با چالش های اساسی همراه بوده و تاکنون هم این چالش ها بر طرف نشده است.
کد خبر: ۸۸۵۴۱۴۳
|
۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج گلستان به نقل از دانا هادی قوامی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه ها و عدم افزایش یارانه های نقدی در دولت یازدهم گفت: از سال 89 تا کنون که موضوع هدفمندی یارانه ها در دولت های نهم ، دهم و یازدهم مطرح بوده از همان ابتدا پایه های این قانون به درستی نهاده نشد و با چالش های اساسی همراه بوده و تاکنون هم این چالش ها بر طرف نشده است.

 

وی افزود: بنابر این شده بود که دولت 50 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را به مردم ، 30 درصد آن را در اختیار تولید و 20 درصد آن را نیز در اختیار دولت قرار دهد، اما دولت های نهم، دهم و یازدهم هیچگاه به درستی این قانون را اجرا نکردند و از همان ابتدا نیز خشت های قانون هدفمندی یارانه ها کج نهادند.

 

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه 272هزار میلیارد تومان یارانه نقدی تا کنون به مردم داده شده است ، عنوان کرد: از سال 89 تا اواخر سال 95 مبلغ 272 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب مردم واریز شده است، که از این رقم 190 هزار میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت ها بوده و مابقی از محل بودجه عمومی دولت پرداخت شده است که با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که دولت در هر سال با کسری بودجه مواجه بوده و 80 هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی تامین شده است.

 

قوامی ادامه داد: با این حال که قیمت حامل های انرژی افزایش داشته اما هنوز منابع کافی برای واریز بارانه نقدی مردم تامین نشده است و در هر دوره دولت از محل بودجه عمومی خود برای واریز یارانه ها کمک می گیرد. هرچند که در این سال ها قیمت ها را اصلاح کرده اند هنوز کسری بودجه در پرداخت یارانه نقدی جبران نشده است.

 

وی همچنین با بیان اینکه در سال 96 نیز دولت در پرداخت یارانه ها با کسری مواجه است ، بیان کرد: در سال 96 نیز 11 هزار میلیارد تومان در پرداخت یارانه ها دولت با کسری مواجه است و این مبلغ را باید از محل بودجه عمومی دولت جبران کند و یارانه نقدی مردم را واریز کند؛ دولت نه تنها نتوانست از هدفمندی یارانه ها سودی ببرد بلکه از بودجه عمومی خود برای پرداخت یارانه نقدی نیز استفاده کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها