وظایف آموزش و پرورش در شناسایی شاخص ها و اولویت های فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

از آنجا که هدف اقتصاد مقاومتی، واگذاری مسئولیت ها به مردم است، نمی توان انتظار داشت بدون ایجاد زیر ساخت های فرهنگی این امر تحقق یابد بنابراین لازم است اقدامات لازم فرهنگی در آموزش و پرورش برای تحقق آن سنجش وبرنامه ریزی شود.
کد خبر: ۸۸۵۴۲۱۸
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج، یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی، مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی است، آحاد ملت و مسئولین باید به این نتیجه برسند که راه برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی است و برای این کار نیازمند به یک ریل گذاری و بسترسازی فرهنگی هستیم.

 

رهبر معظم انقلاب، از دهه هفتاد تا دهه نود فرمایشات ارزشمندی درباره فرهنگ بیان نمودند که این فرمایشات بایستی به عنوان یک شاخص در تمام امور مورد استفاده قرار گیرند. برای اینکه اقتصاد مقاومتی در جامعه تحقق پیدا کند نیاز به یک فرهنگ سازی در سطوح مختلف جامعه دارد بنابراین باید زیر ساخت های فرهنگی مناسبی برای آن ایجاد کرد و چون  هدف اقتصاد مقاومتی واگذاری مسئولیت ها به مردم است، نمی توان انتظار داشت بدون ایجاد زیر ساخت های فرهنگی این امر تحقق یابد.

 در بین سازمان های مختلفی که کار فرهنگی در کشور می کنند آموزش و پرورش نقش بسیار مهم، ارزنده و پر رنگی دارد زیرا دارای سیزده  میلیون جمعیت دانش آموزی و یک میلیون معلم است که اگر خانواده های این افراد را نیز در نظر بگیریم جمعیتی حدود چهل میلیون نفر را شامل می شود. بنابراین می توان گفت چنانچه مسئولین آموزش و پرورش وظایف خود را در قبال  فرهنگ سازی و اقتصاد مقاومتی بدانند وبه آن عمل کنند، قسمت اعظم مشکلات جامعه در  پیاده سازی اقتصاد مقاومتی که مربوط به ملت است، کاهش پیدا می کند.

نمی شود امر فرهنگ را از سایر امور اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و سایر امور جدا دانست، هر یک از این امور یک پیوست فرهنگی نیاز دارند و اگر این پیوست های فرهنگی لحاظ نشوند نباید انتظار داشت که کارهای بزرگ اقتصادی یا سیاسی آنچنان که مد نظر ماست رو به جلو حرکت کنند.

از اقتصاد مقاومتی تعاریف و مفاهیم زیادی ارائه شده است مانند:

1.    اقتصاد مقاومتي يعني تشخيص حوزه هاي فشار یا درشرایط کنونی تحریم و متعاقبا تلاش براي کنترل و بي اثر کردن و در شرايط آرماني تبديل چنين فشارهايي به فرصت است.

2.    مجموعه تدابیر و راهکارهایی‌ است که برای پیشبرد امور اقتصادی در شرایط مقاومت در همه زمینه‌های اقتصادی به کار گرفته می‌شود.

اقتصاد مقاومتی یعنی ما اگر به نیروی داخلی، به ابتکار جوان ها، به فعالیت ذهن ها و بازوها در داخل، تکیه کنیم و اعتماد کنیم، از فخر و منت دشمنان خارجی، خودمان را رها خواهیم کرد؛ راه درست این است. معنای اقتصاد مقاومتی این است که ما نگاه کنیم،  ظرفیت های بی‌پایانی را که در داخل هست جستجو کنیم، شناسایی کنیم، با یک برنامه‌ریزی درست و صحیح این ظرفیت ها را فعال کنیم ، و در نهایت  تمام  این استعدادها به کار گرفته  بشوند  (مقام معظم رهبری).

در تحقیقی که سید عبدالرضا حسینی با عنوان بررسی جایگاه فرهنگ در اقتصاد مقاومتی انجام داده ، به این نتیجه رسیده است که فرهنگ و اقتصاد مقاومتی لازم و ملزوم یکدیگرند و اهداف اقتصاد مقاومتی تابعی از ابعاد فرهنگی است در اینجا فرهنگ به عنوان موتور محرکه اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

     در تحقیق دیگری که محمد صادق ترابی فرد، درباره اقتصاد برخی از کشورها انجام داده است به کشور کوبا اشاره می کند، کشور کوبا از سال 1960 میلادی با بیش از شش تحریم کشور آمریکا مواجهه شده است نکته بسیار جالی و قابل تامل درباره کشور کوبا این است که تنها منبع درآمد دانش بنیان دراین کشور بیوتکنولوژی می باشد.

در کشور کوبا چون  تحصیل در رشته پزشکی رایگان است، این کشور رتبه یازدهم را از نظر تعداد پزشکان را داراست، این کشور پزشکان خود را به برخی کشورهای دیگر مانند ونزوئلا می فرستد و در عوض نفت خام ارزان از ونزوئلا برای صنعت و مصارف خانگی می گیرد. در واقع مسئولین و سیاستمداران کوبایی، برای رفع تحریم ها، گام اول را مذاکره قرار ندادند، بلکه با توجه به پتانسیل و ظرفیت  نیروی انسانی و واگذاری امور به آنها، رشد اقتصادی خود را بالا بردند  و سپس امید به رفع تحریم ها بستند.

 

از دیدگاه کارشناسان آموزش و پرورش 11 عامل زیر به عنوان شاخص های فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی شناخته شده اند. این شاخص ها عبارتند از:

1- دعوت از متخصصین، خبرگان و صاحب نظران جهت سخنرانی درباره لایه های مختلف اقتصاد مقاومتی

2-  گنجاندن یک فصل با عنوان اقتصاد مقاومتی در کتب درسی دانش آموزان

3 - ضرورت به برگزاری دوره های آموزش ضمن خدمت اختصاصي براي مربيان پرورشي، معلمان و کادر اداری به عنوان يك شاخص بسيار مهم، جهت امر فرهنگ سازی در اقتصاد مقاومتی

4- برپایی نمایشگاه در مدارس با موضوع اقتصاد مقاومتی

5- تقویت شوراهای دانش آموزی در مدارس و واگذاری برخی از مسئولیت های مدرسه به دانش آموزان  مانند نظافت مدرسه، همیار معلم و ...در راستای کاهش هزینه ها

6- تشکیل منظم انجمن اولیاء و مربیان هر دو ماه یکبار و توجیه خانواده ها در رابطه با اقتصاد مقاومتی

7- آموزش محیط کسب و کاردر بین هنرجویان هنرستان ها

8- هدایت آموزش دانش آموزان به سوی آموزش خلاقیت محور و کار آفرین و تربیت دانش آموزان متفکر و خلاق

9- توسعه اقدام پژوهی در بین معلمان جهت کیفی سازی تدریس و جلوگیری از پرت آموزشی

10- تجهیز پژوهشگاه های دانش آموزی جهت پروژه های تحقیقاتی دانش آموزان و اتصال آن به شرکت های دانش بنیان جهت تجاری کردن علوم

11- استفاده از بنر و شعار نویسی بر روی دیوار مدارس با مضمون اقتصاد مقاومتی

 

به نظر می رسد که آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه ها، نهادها ، ارگان ها و موسساتی که فعالیت فرهنگی در کشور انجام می دهند، می توانند از شاخص های ذکر شده جهت فرهنگ سازی تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنند و به صورت عملی راهکارهای زیر پیشنهاد می شود.
 

1- برگزاری همایش و کارگاه های آموزشی اقتصاد مقاومتی برای متولیان امر تعلیم و تربیت جهت امر فرهنگ سازی در این حوزه

2- فرهنگ سازی جهت بالا بردن ارتقای سلامت و کاهش هزینه های بهداشت در کتب درسی و برپایی نمایشگاه سلامت در مدارس

3- فرهنگ سازی جهت صرفه جویی در مصرف آب و برق و گاز در کتب درسی و برپایی نمایشگاه

4- فرهنگ سازی با استفاده از آموزه های دینی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در دبستان ها و دبیرستان ها

5- بالا بردن کمیت و کیفیت به آموزش های مدرسه ای  از رویکردهای مهم آموزش و پرورش در راستای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی

6- تبلیغ درباره  مصرف تولیدات داخلی وتوجیه آثار و عواقب خریدن یا نخریدن کالاهای داخلی در مراسم صبحگاه ، به صورت هفته ای یکبار

7- عدم استفاده از وسایل خارجی در مدرسه مانند وسایل استفاده شده در سیستم سرمایش و گرمایش و هوشمند سازی

 

* كارشناس ارشد رشته مديريت آموزشي ، هنرستان فني شهيد رجايي، خوزستان

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار