با احتساب عواملی مانند سن، تحصیلات، مصرف کالری، سیگار کشیدن و ورزش، به نظر می‌رسد مصرف حداقل یک نوشابه رژیمی همراه با غذا در روز، باعث می‌شود احتمال سکته مغزی ایسکمیک(یک بیماری که می‌تواند به زوال عقل و یا توسعه آلزایمر منجر شود) نزدیک به سه برابر بیشتر شود.
کد خبر: ۸۸۵۴۳۱۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، ساینس آلرت گزارش داد؛ آیا تاکنون شما به این فکر کرده‌اید که مصرف قند خود را کاهش داده و به صفر برسانید؟ یکی از روش‌های کاهش مصرف قند، تغییر در رژیم غذایی با حذف نوشابه‌های گازدار است.

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که آنچه که ممکن است برای سایز کمر بد باشد برای مغز شما نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

 

بخشی از یک سری از تحقیقات، نشان می‌دهد که چگونه نوشیدنی‌های گازدار شیرین، مغز ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ دانشکده پزشکی بوستون، برای شناسایی هرگونه اثرات عصبی طولانی مدت که در اثر مصرف نوشیدنی‌هایی که با شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام و یا ساخارین شیرین شده‌اند، بررسی‌هایی انجام داد.

 

یک گروه حدود پنج هزار نفره از مرد و زن در این مطالعه (قلب فرامینگهام فرزندان کوهورت Framingham Heart Study Offspring cohort) داوطلب شدند و اطلاعات طول عمر خود را از سال 1971 ارائه دادند.

 

تیم مورد مطالعه، شامل دو هزار و هشتصد و هشتاد و هشت نفر از اعضای گروه با سن بیش از 45 سال و دارای 97  نشانه از سکته مغزی (87  لخته در جریان خون که سکته مغزی ایسکمیک نامیده می‌شود) بود.

 

در مجموع 81 مورد دمانس در 1،484 نفر از اعضا با سن بیش از 60 سال یافت شد و 63 نفر دیگر نیز علائمی که نشان دهنده بیماری آلزایمر بود، داشتند.

 

سپس شرکت کنندگان پرسشنامه‌ای را پُر کرده و اطلاعات میزان غذای دریافتی خود را در بُرهه‌هایی از زمان و زندگی خود که یک دوره بیش از هفت ساله بود را به محققان ارائه دادند.

 

با احتساب عواملی مانند سن، تحصیلات، مصرف کالری، سیگار کشیدن و ورزش، به نظر می‌رسد مصرف حداقل یک نوشابه رژیمی همراه با غذا در روز، باعث می‌شود احتمال سکته مغزی ایسکمیک - یک بیماری که می‌تواند به زوال عقل و یا توسعه آلزایمر منجر شود -  نزدیک به سه برابر بیشتر شود.

 


از سوی دیگر، پیشتر مطالعاتی در این راستا نشان داده بود که نوشیدن نوشابه‌های شیرین، خطر ابتلا به سکته مغزی یا آلزایمر را در همه افزایش می‌دهد.

 

ارسال نظرات