مسئول اداره مامایی وزارت بهداشت در بابل به مناسبت روز جهانی ماما:
یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی است و ایران رتبه دوم جهان را از نظر زایمان سزارین داشت، به‌طوری که در سال 92 میزان سزارین در کشور 56 درصد بود.
کد خبر: ۸۸۵۴۳۱۵
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فرح بابایی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما و دومین جشنواره ترویج زایمان طبیعی در دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگویی اظهار کرد: برنامه ترویج زایمان طبیعی از سال 93 با گروه برنامه نظام سلامت در کشور پیرو ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم وزارت بهداشت اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی است، افزود: ایران رتبه دوم جهان را از نظر زایمان سزارین داشت، به‌طوری که در سال 92 میزان سزارین در کشور 56 درصد بود.   

مسؤول اداره مامایی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه براساس تحقیقات سازمان بهداشت جهانی 10 تا 15 درصد سزارین نفعی برای مادر و نوزاد ندارد، تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی این طرح توانمندسازی مادران بود، چون یکی از عوامل ذکر شده در تحقیقات عدم آگاهی مادران و ترس از زایمان بود.

این مسؤول برگزاری کلاس‌های آمادگی در زایمان و رایگان شدن آن که در دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز اجرا می‌شود را از دیگر محورهای طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: محور مهم دیگر توانمندسازی ارائه‌کنندگان خدمت بود چون در بعضی از پژوهش‌ها مطرح شد که ارائه‌کنندگان زایمان اعم از متخصصان و ماماها به سبب کم شدن تعداد زایمان تبحر کافی را ندارند لذا بحث آموزش‌ در این حوزه الزامی شد.

بابایی از نامناسب بودن فضای بلوکه زایمان در گذشته خبر داد و یادآور شد: فضای بلوکه زایمان ما خیلی نامناسب و در شأن مادران باردار نبود و کرامت و حریم خصوصی مادر حفظ نمی‌شد لذا امکان حضور همراه وجود نداشت که یکی از اقدامات ارزشمندی که در این خصوص انجام شد اتاق‌های زایمان را به شکل اتاق تک نفره درآوریم و در بلوکه زایمانی که هشت مادر در یک فضا به سر می‌بردند آن را به اتاق‌های تک نفره تبدیل کردیم که در تمامی مراکز بابل نیز انجام شده است.

وی ادامه داد: این فضای ایجاد شده از عوامل مساعد کننده‌ای است که سبب می‌شود مادر به انجام زایمان طبیعی ترغیب شود.

مسؤول اداره مامایی وزارت بهداشت اصلاح تعرفه زایمان‌های طبیعی و اصلاح تعرفه زایمان بی‌درد و همچنین فراهم آوردن امکان انجام زایمان بی‌درد دارویی را از دیگر مزایای این طرح و برنامه برشمرد و اضافه کرد: این مهم در کشور در حال انجام بوده و رو به ترویج است.

این مسؤول با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی از محوری‌ترین نیاز این برنامه است، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی محوری‌ترین نیاز این برنامه است که زمان‌بر بوده زیرا حدود 25 سال طول کشید تا از آمار 15 درصد به 56 درصد برسیم لذا نمی‌شود انتظار داشت به سرعت به آمار 10 تا 15 درصدی که سازمان جهانی بهداشت بیان کرده برگردد که نقش همکاران ماما در این حوزه باید بسیار پررنگ‌تر باشد. 

بابایی افزود: زمانی که مادران باردار قبل از بارداری برای مشاوره بارداری به ماماها مراجعه می‌کنند باید این آموزش‌ها را دریافت کنند تا با آگاهی ذهنی و آموزش‌های مورد نیاز آماده پذیرش نقش مادری به نحو احسن باشند.

وی یادآور شد: انتظار می‌رود در کلاس‌های آمادگی برای زایمان نیز چه همکاران ماما که در حوزه بهداشت هستند و در دوران بارداری در کنار مادر بوده و چه همکارانی که در حوزه درمان هستند و به عنوان مربی کلاس‌های آموزشی ما نقش ایفا می‌کنند به امر فرهنگ‌سازی توجه ویژه داشته باشند که دانشگاه علوم پزشکی بابل در این زمینه فعالیت خوبی را شروع کرده است.

مسؤول اداره مامایی وزارت بهداشت یادآور شد: قبل از اجرا طرح تحول بابل جزء سومین دانشگاه از نظر آمار بالای سزارین بود که در حال حاضر روند کاهشی یافته و طی دو سال اخیر با تلاش‌های انجام شده از رتبه سوم به پنجم رسیده و شرایط بهبود یافته است.

این مسؤول تصریح کرد: برای اجرا برنامه ترویج زایمان طبیعی یکی از مواردی که مورد نقد بود عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم در کشور بود که از ابتدا این دولت به این مهم توجه ویژه شده است.

بابایی از بهینه‌سازی ساختار فیزیکی اتاق‌های زایمان در این دولت خبر داد و گفت: برای این منظور بودجه اختصاص یافت و ما توانستیم برای همه 336 بیمارستان دولتی اعتبار را جذب کنیم که اکنون میانگین پیشرفت فیزیکی بلوکه زایمان در کشور 80 درصد است این در حالی است که هزار و 400 فضا از اتاق تک نفره به بهره‌برداری رسیده است و بقیه در روند پیشرفت بوده که امیدواریم تا پایان دولت به پایان برسد و فضایی در شان و کرامت مادران فراهم شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها