گزارشی به مناسبت روز معلم؛

تربیت مربی و معلم سنگ بنای آموزش در کشور/ فردی که در آموزش مهارت ندارد به مردم خیانت می‌کند

سنگ بنای آموزش در کشور تربیت مربی و معلم است، به طوری که خیلی از افراد ممکن است متخصصین خوبی باشند اما مربی و معلم خوبی نباشند و اگر فردی در آموزش مهارت و سواد کافی نداشته باشد به مردم و کشور خود خیانت می‌کند.
کد خبر: ۸۸۵۴۳۱۶
|
۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، نقش مؤثر معلمان و اساتید در تربیت انسان بر کسی پوشیده نیست معلمین از سال‌های اولیه رشد و بالندگی افراد با آنان در ارتباط مستقیم و دوسویه قرار دارند به نحوی که اغلب دانش‌آموزان به ویژه در سنین پائین علاقه و حتی وابستگی خاصی به معلم خود پیدا می‌کنند.

 

از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می‌دانند زیرا آنچه در فرایند تعلیم و تربیت منتقل می‌شود تنها معلومات و مهارت‌های معلّم نیست بلکه تمام صفات، خلقیات، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل می‌شود.

 

سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری، می‌گوید: آموزش اساس کار ما است که در حوزه پزشکی هم مورد توجه قرار دارد و اگر کاستی یا کمبودی وجود دارد می‌تواند ناشی از کم توانی در حوزه آموزش یا کم توجهی و کم تدبیری مسئولین باشد.

 

به گفته وزیر بهداشت بهتر است با همکاری بین سازمان‌ها تغییر و تحولی در حوزه آموزش صورت بگیرد، در عین حال این تغییر باید به صورت مستمر باشد و نیازمند زمان است چرا که کار سخت و پیچیده‌ای است و به نظر می‌رسد ظرف 2 یا 3 دولت شاهد این تغییر و تحول باشیم.

 

 


نیروهای مورد نیاز حوزه پزشکی باید واقع بینانه و بر اساس نیاز تربیت شوند

هاشمی با اشاره به اینکه ما باید در انتخاب هیئت علمی و مسئولین در حوزه اَموزش دقت بیشتری داشته باشیم، می‌گوید: در حوزه آموزش باید به نحوی عمل کنیم که خروجی متفاوت از آنچه هست داشته باشیم و با توجه به نیازهای کشور به سمتی پیش برویم که واقع بینانه نیروهای مورد نیاز را تربیت کنیم.

 

از سویی نکته مهمی که در حوزه آموزش به ویژه آموزش پزشکی وجود دارد اخلاق حرفه‌ای است که یکی از عناصر مهم در ارتقاء کیفیت خدمات در حوزه سلامت به شمار می‌رود، اخلاق حرفه‌ای توسط اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی به طور ملموس و دقیق به دانشجویان منتقل می‌شود تا در آینده پزشکان و افرادی تربیت شوند که با رعایت اخلاق در حرفه خطیر پزشکی خدمات خود را به مردم ارائه دهند.

 

به گفته باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ارتباط استاد و دانشجو باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتقاء یابد و یکی از مسائل مهم در این زمینه موضوع اخلاق حرفه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر در حوزه آموزش پزشکی گفتمان آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها ارتقاء پیدا کرده است، البته مشکلاتی نیز در زمینه ارائه خدمات وجود داشته اما شرایط به طور کلی نمایانگر حرکت رو به جلوی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه است.

 

لاریجانی، می‌گوید: ما باید متناسب با زمان خود را بسازیم چرا که نهادها نیز مانند انسان‌ها پیر و فرتوت می‌شوند و اگر نتوانند به درستی تغییرات را در خود ایجاد کنند قادر به ادامه مسیر نخواهند بود.

 

وی بیان داشت: ارتقاء مسئولیت‌پذیری پزشکان، آماده‌کردن آنها برای رهبری تیم‌های سلامت، انعطاف پذیری در برنامه‌های آموزشی و ارزیابی بهتر برای جذب دانشجویان از برنامه‌های مهمی است که باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی مورد توجه گیرد.

 

دانشجویان پزشکی باید بتوانند با مواردی مانند اعتیاد یا حوادث جامعه روبرو شوند

معاون آموزشی وزارت بهداشت، آموزش پزشکی عوامل اجتماعی سلامت را به عنوان اصلی مهم در بهبود سلامت جامعه دانسته و می‌گوید: اگر بخواهیم دانشجوی پزشکی با شرایط اجتماعی کشور آشنا شود باید بتواند با مواردی مانند اعتیاد یا حوادث روبرو شود تا با ذهن بازتری نسبت به شرایط کشور، خدمت رسانی کند که البته ما می‌توانیم در آموزش پزشکی به آن دست یابیم.

 

از طرفی رابطه دانشجویان با اساتید یک رابطه باطنی و معنوی است دانشجو معلّم را شخصیتی محترم و ممتاز می‌داند که او را در پویایی و به استقلال رسیدن، و به عضویت رسمی جامعه در آمدن کمک و مساعدت می‌کند معلّم با روح و جان دانشجو سروکار دارد و به همین جهت بعنوان یک الگوی محبوب پذیرفته می‌شود.

 

عباس مکارم، استاد دانشکده دندانپزشکی مشهد می‌گوید: اساتید و معلمان باید در زمینه تربیت درست دانشجویان فعال و پویا مهارت‌های لازم را کسب کنند که نتیجه کار دانش آموز محوری نباشد، بلکه به معنای واقعی کلمه دانشجوپروری ملاک قرار بگیرد، همچنین نباید به کمبودها زیاد توجه کنیم و آنها را مانع پیشرفت خود بدانیم.

 

اساتید و معلمان در تربیت دانشجویان توانمند نقش مهمی دارند

به گفته این استاد دانشکده دندانپزشکی برای توانمندی دانشجویانی که به تازگی به حوزه پزشکی وارد می‌شوند باید با ارائه کارهای عملی به ویژه در مراکز مهارت‌های بالینی بیشتر به تقویت دانشجویان پرداخت تا به این طریق مهارت دست ورزی آنان قوی شود.

 

در پایان باید اذعان داشت کار‌شناسان و نخبگان حوزه سلامت باید سعی کنند کار مردم را به بهترین شکل انجام دهند، در عین حال باید با افراد متخلف و زیاده خواه سخت‌ترین برخورد انجام شود چرا که در آموزش اگر فردی مهارت و سواد کافی نداشته باشد و در جایگاه مرجع قرار بگیرد به مردم و کشور خیانت می‌کند.


ارسال نظرات
آخرین اخبار