یک روزنامه آمریکایی در سرمقاله‌اش روز سه‌شنبه نوشته رئیس‌جمهور آمریکا سرانجام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را خواهد پذیرفت، اما هدف وی از ابراز بیانات تند علیه این توافق، فاصله انداختن بین وعده‌های انتخاباتی و پذیرش آن است.
کد خبر: ۸۸۵۴۷۱۷
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه آمریکایی بوستون‌گلوب سرمقاله روز سه‌شنبه‌اش را به موضوع لفاظی‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و برجام اختصاص داده و این لفاظی‌ها را «غیرمسئولانه» خوانده است. 

در این سرمقاله آمده دولت ترامپ که بین وعده‌های مطرح شده در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) و واقعیت‌های حاکم گیر کرده در ماه‌های مواضع «مبهم، تنش‌زا، آشفته‌ و کاملاً غیرسازنده‌ای» درباره این توافق اتخاذ کرده است.

ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یکی از بدترین توافق‌های حاصل‌شده در تاریخ یاد کرد و در یکی از سخنرانی‌هایش در نشست لابی صهیونیستی آیپک وعده داد که یکی از اولویت‌هایش ابطال این توافق خواهد بود.

با وجود این، به نوشته بوستون‌گلوب، «حقیقت دردسرسازی» که اکنون دولت ترامپ با آن مواجه شده این است که ایران به تمامی مفاد این توافق هسته‌ای پایبند بوده است. در واقع، حتی وزارت خارجه خود ترامپ هم به این پایبندی اعتراف کرده است.

ترامپ، علی‌رغم این اعتراف، چند روز بعد از گزارش وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ایران به دلیل فعالیت‌های منطقه‌ایش روح برجام را رعایت نکرده است و دولت او ظرف 90 روز آینده، این توافق را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

سرمقاله بوستون‌گلوب در ادامه به این ادعای ترامپ اشاره کرده اما یادآور شده که ایران و گروه 1+5 در برجام تمامی مسائل و اختلافات غیر از موضوع هسته‌ای را از شمول بررسی این توافق خارج کرده‌اند.

رسانه آمریکایی همچنین با یادآوری اینکه بعید است دولت ترامپ بتواند موفقیتی در متقاعد کردن شریکان آمریکا به خروج از توافق هسته‌ای با ایران کسب کند نوشته است که لفاظی‌های سخت‌گیرانه او و دولتمردانش و اعلام تصمیم برای بررسی برجام ممکن است تنها این هدف را داشته باشند که بین وعده‌های انتخاباتی ترامپ و پذیرش برجام در نهایت امر فاصله‌ای انداخته باشند.

سرمقاله بوستون‌گلوب می‌نویسد: «اعلام بررسی برجام و لفاظی‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ ممکن است تنها با این هدف طراحی شده باشند که بین وعده‌های انتخاباتی ترامپ و چرخش او در مواضعش که در نهایت به پذیرش برجام ختم می‌شود، فاصله‌ای ایجاد کرده باشند.» 

ارسال نظرات