بر روی جنین دختر، اثرگذارتر است؛

دود «سیگار» باعث تغییرات مولکولی منجر به اوتیسم می‌شود

دانشمندان دانشگاه بریستول، دریافتند اگر مادر بزرگ مادری سیگاری باشد، ۵۳ درصد و در برخی بررسی‌ها ۶۷ درصد احتمال ابتلا به یک طیف از اختلالات اوتیسم (ASD) در نوه او زیاد می‌شود؛ این اثر بر روی جنین دختر بیشتر خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۵۴۸۳۰
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دانشمندان دانشگاه بریستول با بررسی 14 هزار و پانصد کودک شرکت کننده در یک تحقیقات بزرگ علمی، دریافتند بیماری اوتیسم با سیگار کشیدن مادر بزرگ مادری، در دوران بارداری مرتبط است.

 

این دانشمندان متوجه شدند که اگر مادر بزرگ مادری یک دختر در دوران بارداری دودی بوده باشد، آن دختر به احتمال زیاد 67 درصد بیشتر دارای صفات خاص مرتبط با اوتیسم، ازجمله مهارت‌های ارتباطی اجتماعی ضعیف و رفتارهای تکراری است.

 

جمعی دیگر از دانشمندان نیز نظر خود را اینچنین بیان داشته‌اند: اگر مادر بزرگ مادری سیگاری باشد، 53  درصد احتمال ابتلا به یک طیف از اختلالات اوتیسم (ASD) در نوه او زیاد می‌شود.

 

این کشفیات نشان می‌دهد اگر جنین مونث در داخل رحم، در معرض دود سیگار قرار بگیرد، رُشد آنها را دچار اختلال کرده و درنهایت تغییرات مخربی را برجای می‌گذارد؛ این اثرات از مادربزرگ به مادر و نهایتا به نوه منتقل می‌شود.

 

ساینس دیلی، می‌نویسد: البته برای فهمیدن اینکه دقیقا این تغییرات مولکولی چگونه رُخ می‌دهد، پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است.

 

بر خلاف تجزیه و تحلیل‌های ویژگی‌های مبتلایان به اوتیسم که بر روی بیش از هفت هزار شرکت کننده استوار است، 177 مورد مبتلا به ASD شناسایی شد که علت آن سیگاری بودن مادر و مادربزرگ بوده است.

 

این کشف جدید، امروز در گزارشهای علمی منتشر شده است؛ بخشی از یک مطالعه در حال انجام، در دراز مدت از اثرات سیگار کشیدن مادر بزرگ مادری و پدری در بارداری بر تکامل نوه‌های خود می‌گوید.

 

با استفاده از اطلاعات دقیقی که در طی بیش از چندین سال جمع آوری شده، عوامل متعدد در سلامت و رُشد کودکان تاثیر می‌گذارد اما در این تحقیقات، پژوهشگران موفق به رد سایر توضیحات و پتانسیل‌های اثرگذار، برای نتایج خود بودند.

 

بروز اوتیسم  در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ اگرچه بدون شک این افزایش همراه با تشخیص و بهبود بوده است اما برخی از تغییرات در محیط و یا شیوه زندگی، نقش زیادی را در این بین بازی می‌کنند.

 

این پژوهشگران همچنین استرس و عوامل مختلفی از جمله تنوع ژنتیکی را از عوامل ایجاد اوتیسم دانسته‌اند.

 

ارسال نظرات