سردار یزدانی: ارتقاي معنويت، اخلاق و ارزش‌ها در ورزش كار تيمي مي‌خواهد

رئیس سازمان ورزش بسیج گفت: فدراسيون‌ها براي هر ملي‌پوش روزانه 150 تا 200 هزار تومان خرج لباس و تغذیه مي‌كنند اما همين مديران حاضر نيستند 10 هزار تومان براي كارهاي فرهنگي ملي‌پوشانش هزينه كنند.
کد خبر: ۸۸۵۴۹۶۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰

به گزارش  خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان ورزش بسیج، كمرنگ شدن روحيه پهلواني در ورزش همواره يكي از چالش‌هاي پيش روي ورزش كشور بوده است. به رغم اينكه مسئولان با برگزاري جلسات و همايش‌هاي مختلف سعي در برطرف كردن خلأهاي فرهنگي ورزش اظهارنظر داشته‌اند اما تا به امروز عملاً تغييري در شرايط موجود ايجاد نشده است. اين در حالي است كه مقام معظم رهبري بارها بر ارتقاي روحيه و منش پهلواني تأكيد كرده‌اند و از مسئولان خواسته‌اند تا در جهت بسط و گسترش ورزش‌هاي زورخانه‌اي و پهلواني كه ريشه در سنن ايراني– اسلامي دارد گام بردارند.  براي بررسي شرايط فرهنگي حاكم بر ورزش و ميزان توجه به فرمايشات رهبر انقلاب درخصوص توسعه ورزش پهلواني  پاي صحبت‌هاي سردار يزداني، رئيس سازمان ورزش بسيج نشستيم.
فضاي حاكم بر ورزش چه اندازه با روحيه و منش پهلواني همسو است؟

قطعاً فضاي اين روزهاي ورزش در حد انتظارات مقام معظم رهبري و بزرگان نيست. انتظارات از ايران به عنوان تنها كشور شيعه و كشوري كه مردم‌سالاري بر آن حاكم است، بيش از اينها‌ست. به عنوان فردي كه چهار دهه در مديريت ورزش حضور دارم، وضعيت فعلي انتظارات من را تأمين نمي‌كند. فضا مطلوب نيست اما مي‌تواند باشد. بخش اعظم فضاي نامطلوب ورزش را از چشم مسئولان بايد ديد. اگر مديران، مسئولان، رؤساي فدراسيون‌ها، مديران باشگاه‌ها و مديران نهادهايي كه با آحاد مردم سروكار دارند به مسئله ورود كنند مي‌توان قدمي در اين خصوص برداشت. البته در صورتي كه مديران و مربيان ما اصلاح شوند. 

يعني نقش مديران در مشكلات فرهنگي ورزش بيش از ورزشكاران است؟

اگر مديران و مربيان ورزش درست شوند شك نكنيد جامعه ورزش كشور جامعه‌اي مي‌شود در شأن ايران اسلامي. اگر قهرماني بداخلاقي مي‌كند در وهله اول بايد انگشت اتهام را به سمت مديران گرفت. باشگاه‌هاي ما اگرچه نام فرهنگي – ورزشي را يدك مي‌كشند اما فرهنگ تنها در حد اسم است. اگر مدير باشگاه، تيم، مربي و فدراسيون اخلاق برايش اهميت داشته باشد، بايد براي ارتقاي آن وقت بگذارد و هزينه كند بسياري از چالش‌ها مرتفع مي‌شود. فدراسيون‌ها براي تغذيه و لباس تيم‌هاي ملي خود براي هر ملي‌پوش روزانه 150 تا 200 هزار تومان خرج مي‌كنند اما همين مديران حاضر نيستند 10 هزار تومان براي كارهاي فرهنگي ملي‌پوشانش هزينه كنند. سال‌ها در عرصه مربيگري فعاليت داشته‌ام و قدرت نفوذ و تأثير مربيان را از نزديك ديده‌ام. در صورتي كه به اين مسائل توجه شود و كارهاي اساسي صورت گيرد، شك نكنيد كه به وضعيت فرهنگي و اخلاقي ورزش به حد ايده‌آل مي‌رسد. 

مقام معظم رهبري بر گسترش ورزش‌هاي زورخانه و پهلواني تأكيد زيادي داشته‌اند. فكر مي‌كنيد در گسترش اين رشته موفق بوده‌ايم؟

در رابطه با ورزش‌هاي زورخانه‌اي مقام معظم رهبري جملات ارزشمندي را متذكر شده‌اند. به عنوان نمونه فرموده‌اند ورزش باستاني براي ما يك تاريخ است نه صرفاً يك ورزش. اگر ما مديران بخواهيم براي توسعه ورزش پهلواني – زورخانه‌اي برنامه‌ريزي داشته باشيم مي‌توانيم با بخش‌هاي مختف نهادهايي كه وظايف فرهنگي و اجتماعي را برعهده دارند همكاري كنيم. ايشان در سخنراني ديگر فرموده‌اند بياييد اين ورزش را كه در دنيا با هيچ ورزشي قابل مقايسه نيست احيا كنيم. خوشبختانه در زمان رياست سردار صفارزاده اين رشته ثبت جهاني شد. اين كار بزرگ به سرانجام رسيد و از اين به بعد با توجه به انتظارات حضرت آقا به عنوان استراتژي و ابزاري كه در مجامع بين‌المللي چون يونسكو در اختيار داريم بستر كار براي گسترش و توسعه ورزش پهلواني زورخانه مهياست. جالب اينجاست كه مقام معظم رهبري به بخش‌هاي مختلف ورزش زورخانه‌اي مثل چرخ، ميل و كباده اشاره و تفسير كرده‌اند. شايد ورزشكاران زورخانه ندانند هركدام از اين فنون چه خاصيت فيزيولوژيكي دارد اما حضرت آقا دقيقاً اهميت فني آنها را بيان كرده‌اند. 

ارتقا و گسترش ورزش‌هاي زورخانه‌اي نيازمند چه امكاناتي است؟

براي توسعه ورزش زورخانه‌اي كه به عنوان ورزش ملي – مذهبي ما هم اخلاق در آن مستتر است هم ورزش بايد چند اتفاق مهم رخ دهد. اول از همه بايد كار تيمي را ياد بگيريم. متأسفانه اختلافاتي بين فدراسيون ورزش‌هاي زورخانه‌اي و فدراسيون بين‌المللي اين رشته وجود داشت كه البته شنيده‌ايم اختلافات برطرف شده است. اميدواريم اين دو فدراسيون با يكديگر همكاري لازم داشته باشند. در كنار اين مسئله نهادهايي چون آموزش و پرورش، آستان قدس رضوي، بسيج و نيروهاي مسلح كه بستر لازم را دارا هستند وارد گود شوند. انتظار مي‌رود شورايي متشكل از نهادهايي كه هم مسئوليت دارند و هم ابزار، امكانات و زير‌ساخت‌هاي لازم تحت مديريت فدراسيون زورخانه‌اي تشكيل شود. در اين شورا بايد راهكارهاي عملياتي توسعه يابد و ارتقاي ورزش پهلواني مدنظر قرار بگيرد. 

اقدامات بسيج در اين زمينه چه بوده است؟

به عنوان متولي ورزش بسيج اخيراً پس از انتخاب آقاي جوهري به عنوان رئيس جديد فدراسيون ورزش پهلواني تفاهمي را امضا كرديم. در اين نشست قرار شد با تمام توان در بخش‌هاي آموزشي، راه‌اندازي كلاس‌هاي پايه و برگزاري با يكديگر تعامل داشته باشيم. با توجه به رويكرد و انتظارات مسئولان جديد بسيج در خصوص فعال كردن بسيجيان در مساجد و انس هرچه بيشتر جوانان با مساجد پيشنهاداتي مبني بر استفاده از ظرفيت مساجد در ورزش مطرح كرديم. بسياري از مساجد حياط و فضاهايي براي اجراي چنين طرح‌هايي دارند و آمادگي خود را براي اين طرح اعلام كرده‌ايم تا در بحث تأمين امكانات همكاري داشته باشيم. ساخت زورخانه در برنامه‌هاي بسيج است. ولي با استفاده از فضاهاي مساجد تعداد زيادي زورخانه راه‌اندازي خواهد شد. براي اينكه بتوانيم كار اخلاقي انجام دهيم نياز به فضاسازي مناسب هست. بسيج ورزشكاران با همت سردار آذرنوش در بحث اخلاق در ورزش فعاليت گسترده‌اي داشته‌اند و براي ارتقاي معنويت در تمامي رشته‌ها اعلام آمادگي كرده است. انصافاً در دو سال گذشته معاونت فرهنگي وزارت ورزش نيز تعامل خوبي با اين بخش داشتند. در برنامه پنجم كه پشت سرگذاشتيم احداث 120 زورخانه را در دستور كار داشتيم. بخشي از اين تعداد ساخته شده، بخشي كلنگ‌زني شده و بخشي نيز هنوز نيمه‌كاره باقي مانده است. بايد ببينيم سياست مسئولان سازمان بسيج در برنامه ششم چيست. با توجه به تأكيدات رهبر انقلاب تلاش مي‌كنيم كه طرح مذكور را به سرانجام برسانيم. اميدواريم براي ارتقاي سطح كمي، كيفي و فرهنگي ورزش با همكاري همه نهادها و مسئولان گام برداريم. 

همكاري سازمان‌ها و نهادها چه تأثيري در گسترش ورزش‌هاي پهلواني دارد؟

مسلماً در بحث ارتقاي معنويت، اخلاق و ارزش‌ها در ورزش با كار تيمي مي‌توانيم به اهداف خود برسيم. هيچ نهادي به تنهايي نمي‌تواند از عهده اين مسئوليت برآيد. پيشنهاد مي‌كنم شوراي عالي اخلاق در ورزش تشكيل شود و تمامي نهادها امكانات خود را بسيج كنند. وقتي امكانات خرد نهادها كنار هم قرار بگيرد تبديل به امكانات كلاني مي‌شود كه كارساز خواهد بود. وقتي برنامه‌ريزي‌هاي به صورت مشاركتي باشد اقدامات قشنگي انجام مي‌شود. هنوز كارهاي زيادي چه در بخش توسعه رشته‌هاي ورزشي و هم در ارتقاي اخلاق در ورزش بايد صورت بگيرد. ظرفيت‌هاي زيادي براي موفقيت در هر دو بخش وجود دارد اما مديريت سليقه‌اي اجازه نمي‌دهد اين ظرفيت‌ها كارايي لازم را داشته باشند. ارتقاي روحيه كار تيمي در بين مديران سبب انجام كارهاي بزرگ و هم‌افزايي در سازمان‌ها و نهادهاي مختلف مي‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار