شرکت آرامکو عربستان باقیمانده سهام بزرگترین پالایشگاه نفتی آمریکا را از آن خود کرد و در حال حاضر کل این پالایشگاه در اختیار عربستان است.
کد خبر: ۸۸۵۵۰۲۳
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، شرکت نفتی آرامکو، شرکت ملی نفت عربستان باقیمانده سهام پالایشگاه نفتی پورت آرتور در ایالت تگزاس آمریکا را خریداری کرد.

این پالایشگاه با ظرفیت پالایش روزانه 600 هزار بشکه نفت بزرگترین پالایشگاه نفتی آمریکا محسوب می‌شود. پیش‌تر آرامکو 50 درصد از سهام این پالایشگاه را خریداری کرده بود اما به دلیل وجود اختلافاتی با شریک خود، رویال داچ‌شل در مدیریت این پالایشگاه، اخیراً مابقی سهام آن را از شل خریداری کرده است.

امضای این قرارداد همچنین انحصار توزیع و فروش بنزین و دیزل در ایالت‌های جورجیا، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، کارولینای شمالی، مریلند، تگزاس و همچنین بخش قابل توجهی از فلوریدا که پیش‌تر در اختیار شل بود را در اختیار سعودی‌ها قرار داده است.

پس از کانادا، عربستان دومین صادرکننده بزرگ نفت به آمریکا محسوب می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این قرارداد دست عربستان را در صادرات نفت به آمریکا بازتر کند.

این اقدام در حالی صورت گرفت که سعودی‌ها برای عرضه اولیه سهام آرامکو و تفویض بخشی از اختیار مدیریت این شرکت نفتی به بخش خصوصی، برنامه‌ریزی می‌کنند.

ارسال نظرات