فرهاد اصغری ، کارشناس ارشد گیاهان دارویی و طب سنتی در شهرستان مراغه با حمایت بسیج سازندگی تولید گیاهان دارویی و اسانس عرقیات دارویی خود را از ۵۰ لیتر به ۳۰۰ لیتر در روز افزایش داده است.
کد خبر: ۸۸۵۵۰۶۱
|
۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت هم اکنون در برخی از کشورهای آسیایی و آفریقایی ۸۰ درصد مردم از گیاهان یا از روش های طب مکمل و سنتی برای درمان انواع بیماری ها استفاده می کنند.

 در کشورهای توسعه یافته نظیر آلمان، فرانسه و آمریکا نیز به علت استقبال روزافزون مردم از مصرف این گیاهان نهادهای مسئول بهداشت و درمان کشور اقدام به معرفی گیاهان دارویی بی خطر و انتشار لیست گیاهان سمی نموده اند.

جالب اینکه بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، میزان تجارت سالانه گیاهان دارویی در اروپای غربی بالغ بر ۵ میلیارد دلار و در کشور چین ۱۴ میلیارد دلار است.

در کشور ما نیز اخیرا توجه مسئولین بهداشت و درمان به طب سنتی و مکمل از جمله گیاهان دارویی افزایش یافته است. در این راستا علاوه بر احداث دانشکده های طب سنتی در شهرهای مختلف، مراکز تحقیقاتی متعددی مانند "مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی" و "مرکز تحقیقات فارماکولوژیک گیاهان دارویی" در کشور راه اندازی شده اند.

 بی تردید استفاده بهینه از ظرفیت های موجود کشور برای گسترش کاشت و مصرف علمی این گیاهان ضمن تامین بخشی از نیازهای دارویی و درمانی جامعه مانع از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور خواهد شد.

تعداد گونه­های گیاهی ایران در حدود ۸ هزار گونه است  که از نظر تنوع گونه­ها حداقل دو برابر قاره اروپاست

 بیش از ۲۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری، ادویه­ ها و آرایشی- بهداشتی هستند که از این میزان، ۱۷۲۸ گونه به عنوان گیاهان بومی ایران می­ باشند

با توجه به اهمیت تولید گیاهان دارویی و استفاده آنها در درمان بیماری ها بنابراین حمایت از این صنعت در زمینه پرورش گیاهان دارویی و تولید دمنوش ها و عرقیات گیاهی یک عزم و حمایت جدی می طلبد . چرا که این صنعت  ارتباط مستقیمی با  رشد اقتصادی کشور دارد .

در این میان قرارگاه بسیج سازندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درک اهمیت این موضوع با اعطای تسهیلات اقتصاد مقاومتی  به فعالان این عرصه به حمایت از پرورش دهندگان   و تولید کنندگان گیاهان دارویی می پردازد.

با یکی از متخصصان و فعالان تولید گیاهان  و عرقیات دارویی، و دمنوش های گیاهی  در شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی همصحبت شده ایم تا از نحوه تولید گیاهان دارویی وی بیشتر بدانیم.

فرهاد اصغری محقق ، مدرس و کارشناس ارشد گیاهان دارویی و طب سنتی و اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما در زمینه کاری گیاهان دارویی می گوید:

با توجه به علاقه ای که در عرصه پرورش و تولید گیاهان دارویی داشتم با  انجام یک سری مطالعات و نیاز سنجی  به میزان علاقه و گرایش  به مصرف عرقیات گیاهی در بین مردم پرداخته و کارگاه تولید عرقیات گیاهی و دمنوش های گیاهی را راه اندازی کردم.

وی افزود : با اطلاع از شرایط ویژه حمایتی قرارگاه  بسیج سازندگی و رهنمودهای کارشناسان تسهیلات اقتصاد مقاومتی در سال ۹۳ اقدام به دریافت وام تسهیلات اقتصاد مقاومتی کرده و آن را  در زمینه خرید لوازم عرقیات و تجهیز حرفه مورد نظر به کار بستم.

 کارشناس ارشد گیاهان دارویی و طب سنتی در ادامه با اشاره به  تولید روزانه ۵۰ لیتر انواع عرقیات گیاهان دارویی اظهار داشت: در ابتدا ۵۰ لیتر انواع عرقیات مورد نیاز روزمره مشتریان را برآورده می کردم  و با ادامه روند حمایت های مادی ومعنوی  قرارگاه بسیج سازندگی آذربایجان شرقی و دریافت دوباره وام اقتصاد مقاومتی اقدام به توسعه این واحد با راه اندازی دستگاه نیمه صنعتی عرق گیری و اسانس گیری نمودم و میزان تولید روزانه را به ۳۰۰ لیتر رساندم.

وی در مورد اشتغال زایی کارگاه عرقیات و اسانس گیری خود ادامه داد : در حال حاضر  میزان افراد شاغل دراین واحد تولیدی ۳ نفر به صورت  مستقیم و ۱۰ نفر نیز به صورت غیر مستقیم است  و با راه اندازی دفتر فروش ،محصولات تولید شده را بطور مستقیم و با حذف واسطه به  مشتریان عرضه می کنیم .

 فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان مراغه با اشاره به حمایت های همه جانبه بسیج سازندگی ادامه داد : بنده ۲ فقره وام ۱۰ میلیون تومانی  برای راه اندازی و توسعه این واحد دریافت نمودم که یک فقره آن وام ۱۰ میلیونی قرض الحسنه و یک فقره آن عقود اسلامی بود.

فعالیت آقای اصغری تنها به تولید گیاهان دارویی محدود نیست و او در کنار گیاهان دارویی دمنوش های دارویی و صابون های  گیاهی نیز تهیه می کند آن چنان که خودش می گوید: در کنار اسانس گیری عرقیات دارویی ،  انواع دمنوش های دارویی ، انواع پمادها ی دارویی و صابونهای گیاهی را تهیه و برای عرضه در اختیار مردم قرار می دهم.

 وی از تولید فراورده های گیاهی و پمادهای ضد درد خبر داد و اظهارداشت: درکنار این خدمات با ابتکار خویش و حمایتهای مادی و معنوی قرارگاه سازندگی مراغه ، فرآورده های گیاهی مانند کرم پوستی ضد جوش و آکنه و پماد ضد درد های استخوانی  را تهیه  و تولید کرده و به بازار عرضه شده است.

اصغری نقش قرارگاه بسیج سازندگی را در رفع محرومیت زدایی و رونق تولید و حمایت از اقتصاد مقاومتی را خوب و مناسب ارزیابی کرد و گفت: با عنایت به تاکیدات مکرر مقام عظمای ولایت و سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر لزوم احیای طب سنتی و اسلامی  قرارگاه بسیج سازندگی ، تمام همت و تلاش خود را در جهت تحقق عینی و عملی اقتصاد مقاومتی  به کار گرفته و با استمرار ارایه خدمات تسهیلاتی و آموزشی و ارتقاء دانش و بنیه فکری بسیجیان گامی بلند جهت احیای رسالت خطیر محرومیت زدایی و سازندگی کشور برداشته است .

ارسال نظرات