نماینده سابق مجلس در گفتگو با «بسیج»:

معادلات بانک مرکزی، تولید را از رکود خارج نمی‌سازد

محسن صرامی فروشان گفت:معادلات مالی و پولی کنونی در بانک مرکزی اجرایی می‌شود نمی‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی کشورمان داشته باشد. بانک مرکزی باید تمهیدات جدی برای برچیده شدن رکود در بخش تولید را در نظر بگیرد.
کد خبر: ۸۸۵۵۰۶۴
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۷

محسن صرامی فروشان نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: عدم کنترل بانک مرکزی نسبت به نقدینگی موجب افزایش بدهکاری بانک های عامل شده است ولی میزان نقدینگی نتوانسته تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشورمان ایفا کند.

وی با بیان اینکه معادلات بانک مرکزی، تولید را از رکود خارج نمی‌سازد افزود: بانک مرکزی باید تمهیدات جدی برای برچیده شدن رکود در بخش تولید را در نظر بگیرد. معادلات مالی و پولی کنونی در بانک مرکزی اجرایی می‌شود نمی‌تواند نقش موثری در رونق اقتصادی کشورمان داشته باشد.

نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: مبنای مورد انتظار این است که معادلات مالی مابین بانک مرکزی و بانک های عامل و حوزه تولید تنها در تزریق نقدینگی محدود نشود بلکه آنچه ضرورت دارد حمایت از تسهیلاتی است که در گذشته به صورت ارزی و ریالی پرداخت شده است  و  تسهیلاتی که در مبادلات ارزی بین المللی  وجود دارد که می‌تواند رونق تولید را بهمراه داشته باشد.

صرامی فروشان با انتقاد از تزریق نقدینگی به بنگاه های تولیدی توسط بانک مرکزی خاطر نشان کرد: متاسفانه پرداخت تسهیلات  که ساده ترین روش در سیستم بانکی محسوب می‌شود به شیوه تزریق نقدینگی توسط بانک مرکزی تجویز شده است. چنین روش پرداخت نقدینگی موجب شده است تا تولید کنندگان نسبت به بوروکراسی اداری بوجودآمده احساس نارضایتی داشته و قادر نیستند از این میزان تسهیلات در فرصت زمانی مناسب در جهت تولید بهره گیری کنند. لذا این شیوه موجب شده است تا تقاضای دریافت تسهیلات به حداقل ممکن برسد.

نماینده سابق مجلس  اشاره کرد: انفعال و عدم تسلط بانک مرکزی موجب می‌شود که تنش مالی برای بنگاه های تولیدی فراهم شود که نیاز به مداخله بانک مرکزی دارد تا از ضررهای سنگین سیستم بانکی ممانعت کند؛ در غیر اینصورت وام های سررسید گذشته و معوق تولیدکنندگان افزایش خواهد داشت.

وی در خاتمه بیان داشت: اگر مسائل ذکر شده به سرعت تحت کنترل قرار نگیرند ناتوانی در بازپرداخت در سیستم بانکی گسترش خواهد یافت؛ لذا این باعث می‌شود که بانک ها قدرت مبارزه با این فشارها را از دست داده و اعتماد عمومی به سیستم بانکی به شدت کاهش پیدا کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار