خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: ریزگردها به عنوان ابر بحران است؛ ریزگرد در خوزستان که به وضوح لمس می شود سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده است.
کد خبر: ۸۸۵۵۴۵۹
|
۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
اسماعیل نجار، امروز در سمینار آموزشی مقابله با ریزگردها و سیلاب که با حضور مسئولان کشوری برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه، اظهار داشت: تغییر اقلیم در کشور واقعیتی است که باید پذیرفته شود و افزایش گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آن گرم شدن زمین تاثیرات زیادی بر تغییر اقلیم دارد. 

وی با اشاره به این‌که کشور بر روی نوار خشکی و نیمه خشکی قرار گرفته است، ادامه داد: تغییر بارش، نوع بارش و خشک شدن تالاب هزینه زیادی را وارد کرده و تبعات بسیاری را به همراه داشت. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه گرد و غبار یک تهدید جدی است، اظهار داشت: ریزگردها به عنوان ابر بحران است؛ ریزگرد در خوزستان که به وضوح لمس می شود سلامت مردم را مورد تهدید قرار داده است. 

معاون وزیر کشور با اشاره به این‌که مراجعه 26 هزار نفر به بیمارستان ناشی از ریزگردها بیانگر عمق این تهدید است، بیان کرد: این مسئله اقتصاد مردم را تهدید کرده و حتی در کارهای روزمره اختلال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به این‌که کارشناسان 70 یا 80 درصد منشا ریزگردها را خارجی عنوان کرده‌اند،  گفت: در بخش داخلی باتوجه به گزارش ها اقدامات موثری انجام شده است و خود شخص رئیس جمهور در چند ماه گذشته به خوزستان سفر داشته‌اند و امیدواریم که اقدامات استمرار داشته باشند تا بار مشکلات خوزستان کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در استان سیستان و بلوچستان روان شن ها به میزانی زیاد شده که مردم از درب های ورود و خروج خانه‌های خود نمی‌توانستند عبور کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به اینکه بدون مشارکت مردم هیچ کاری میسر نیست، ادامه داد: اگر بتوان اقتصاد مردم را به گرد و غبار گره بزنیم تاثیر گذار است و دولت نیز تمام توان خود را بکار بسته است.

معاون وزیر با اشاره به این‌که امروزه با وجود آب محدود نمی‌توان سلیقه‌ای و به هر نحو از آن استفاده کرد، ادامه داد: آب شرب در کشور بسیار نیست و باید الگوی کشت اصلاح شود.

وی یادآور شد: تولید برای صادرات برخی محصولات همچون هندوانه باید بازنگری شود؛ چراکه هزینه تولید و سود حاصل قابل مقایسه نیست.

‌نجار با اشاره به این‌که احیای سفره‌های زیر زمینی میسر نیست، افزود: فرو نشست‌ها و فرو چاله‌ها در کنار مجموعه‌های گاهی به 50 یا 60 متر می‌رسد و روزانه شاهد یک و چهار دهم میلی متر فرونشست هستیم.

وی با طرح این سوال که باید برای ریزگردها و سیلاب‌ها چه اقداماتی باید انجام داد؟ بیان کرد: نگاه‌ها به موضوع ریزگردها باید فرابخشی باشد و از طریق این سمینار راهکارهای عملی‌تر و علمی‌تر به دست آورد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها