در جریان آخرین نشست آستانه با ایجاد چهار منطقه امن در نواحی شمالی و مرکزی سوریه توافق شد.
کد خبر: ۸۸۵۵۷۴۹
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه جوان در یادداشت امروز خود به قلم احمد کاظم‌زاده و با عنوان «برخورد مبهم امریکا با اقبال آستانه » نوشت: درجریان آخرین نشست آستانه با ایجاد چهار منطقه امن در نواحی شمالی و مرکزی سوریه توافق شد. در این نشست علاوه بر نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برای اولین بار نماینده وزارت امور خارجه امریکا نیز شرکت کرد. با این‌حال وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای که در اینباره منتشر کرده سیاست کجدار و مریز اتخاذ کرده است و به درستی مشخص نیست که آیا به طورکامل از اجرای این توافق حمایت می‌کند یا اینکه با قید اما و اگرهایی باب مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها را باز گذاشته است.

مخالفان سوری شرکت‌کننده در نشست آستانه به‌خصوص گروه وابسته به عربستان اولین طرفی بودند که در اعتراض به این توافق نشست را ترک کردند و در پی آن رسانه‌های سعودی و قطری نیز به روال سابق با این مخالفان همراه شدند و به هر طریق ممکن کوشیدند در این توافق تردید ایجاد کنند. بر این اساس بیم آن وجود دارد که عربستان از تردید امریکا استفاده کند و با توجه به سفر آتی دونالد ترامپ به این کشور از فضای این سفر برای تشدید مخالفت‌های امریکا استفاده کند. همین رویکرد برای رژیم صهیونیستی نیز قابل پیش‌بینی است.

این رژیم از همان ابتدای بحران سوریه از هیچ اقدامی برای به شکست کشاندن مذاکرات سیاسی دریغ نکرده و همواره هدف براندازی را در این کشور تعقیب کرده و هر وقت هم که بحران به طور نسبی فروکش کرده با جعل خبر و پرونده‌سازی کوشیده است بحران را تشدید کند و در عین حال پای امریکا را نیز به ماجرا بکشاند. با توجه به اینکه در ایجاد مناطق امن توافق شده جبهه جنوبی مستثنی شده، بنابراین این احتمال وجود دارد که این رژیم نیز همانند مخالفان مسلح و گروه‌های تکفیری همپیمان آنها با اجرای این توافق مخالفت کند و با اعمال فشار بر دولت ترامپ آن را در جهت مخالفت با اجرای این توافق تحت فشار قرار دهد.

از این دید در حال حاضر کشاکشی بین روسیه از یکسو و عربستان و رژیم صهیونیستی از دیگر سو برای همراه کردن دولت ترامپ با خود بر له یا علیه توافق آستانه دیده می‌شود، نتیجه این کشمکش نقش تعیین‌کننده‌ای در اجرا یا رد توافق آستانه خواهد داشت اما آنچه در این میان مسلم و مبرهن است اینکه مردم سوریه بعد از اینکه شش سال تمام قربانی انواع فتنه‌ها و تجاوزگری‌ها بوده‌اند، بیش از هر زمان دیگری به آرامش و ثبات نیاز دارند و توافق آستانه می‌تواند گامی در این مسیر باشد به شرطی که بقایای ائتلاف برانداز و در رأس آن عربستان و رژیم صهیونیستی از سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌های خود در مسیر توافق جدید دست بردارند.


ارسال نظرات