دونالد ترامپ گفت که قصد دارد تا بانکهای بزرگ وال استریت را با احیای قانون گلس استیگال، در دو دسته بانکهای بازرگانی و بانکهای سرمایه گذاری تقسیم بندی کند.
کد خبر: ۸۸۵۵۹۶۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دونالد ترامپ گفت که به طور فعال به خرد و تقسیم کردن بانک های بزرگ وال استریت فکر می‌کند؛ او با این اظهار نظر، تلاش های موجود برای احیای قانون گلس استیگال که یک قانون بانکداری عصر اندوه ( ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹ بد ترین رکود اقتصادی تاریخ جهان صنعتی پس از سقوط  بازار سهام وال استریت رخ داد) است، را تقویت کرد.

 

ترامپ گفت: من در حال بررسی این امر هستم. برخی افراد دوست دارند به سیستم قبلی برگردند بنابراین ما هم آنرا بررسی خواهیم کرد.

 

ترامپ در کمپین های رقابت ریاست جمهوری اش از شعار «گلس استیگال قرن ۲۱ ام» حمایت می‌کرد.

 

سخنگوی کاخ سفید، شان اسپایسر، در کنفرانسی خبری گفت: ترامپ به این مساله علاقه نشان داده و وزیر خزانه داری، استیون منوچین هم توضیحاتی را در این مورد به وی ارائه کرده است اما هنوز برای علنی کردن مباحث آن آماده نشده ایم.

 

اسپایسر ادامه داد : ما هنوز در نقطه ای نیستیم که بخواهیم جزئیات مربوط به این مساله را بیان کنیم، ترامپ به طور فعال مشغول بررسی گزینه های موجود است و می‌خواهد مسائل دیگر را هم در نظر بگیرد.

 

یکی از سخنگوهای کاخ سفید به رویترز گفت: گری کوهن یکی از مشاوران اقتصادی ارشد ترامپ که مشاور قتصادی است، در یک دیدار خصوصی با قانونگذاران در ۶ آوریل حمایت ترامپ از این ایده را تشریح کرده است.

 

قانون گلس استیگال در برابر شکست بازار سهام در ۱۹۲۹ و رکود بزرگ اقتصادی آمریکا تصویب شد. بر  اساس این قانون، بانکداری بازرگانی (امور مربوط به پذیرش سپرده و وام دهی) از بانکداری سرمایه گذاری (امور مربوط اوراق قرضه) جدا شد. برخی اقتصاددانان معتقدند که تصویب این قانون در آن زمان بر اساس تحلیلی غلط و نادرست بوده است. این قانون در سال ۱۹۹۹ با پشتیبانی آلن گرین اسپن (رییس فدرال رزرو در آن زمان) و لاورنس سامرز (وزیر خزانه داری در آن زمان) به کلی لغو شد.

 

بسیاری از قانون گذاران کنار گذاشته شدن این قانون را عامل ایجاد بحران مالی سال  ۲۰۰۸ می‌دانن؛  البته وال استریت این ادعا را به کلی رد می‌کند. ترامپ نمی‌تواند به تنهایی این قانون را بازگرداند بلکه کنگره باید یک ورژن جدید از آنرا ارائه کند.  

 

مقامات دولت ترامپ برای بازگرداندن ورژنی به روز رسانی شده از گلس استیگال تلاش می‌کنند در حالی که در طی سال های اخیر وال استریت مکررا سیاست مدارانی که به دنبال تقسیم بانک ها بوده اند را شکست داده است.

ارسال نظرات