خبرهای داغ:

معرفی ده کتاب مهم در باب انقلاب روسیه

کد خبر: ۸۸۵۶۰۹۰
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸

سرویس اندیشه خبرگزاری بسیج : تاریخ هیچ‌وقت خود را تکرار نخواهد کرد. انسان بار دیگر انقلاب «روسیه» را به چشم نخواهد دید و نه دیگر اعدام «چارلز اول» در کاخی در «وست‌مینیستر» رخ خواهد داد. اگرچه تاریخ تکرار نمی‌شود اما تأثیرات آن تا همیشه بر جای خواهد ماند.
 
در این میان آثاری هستند که نقش مهمی در گسترش دیدگاه ما نسبت به اتفاقات تاریخی از جمله انقلاب «روسیه» دارند:
 
«تاریخچه انقلاب روسیه» نوشته «لئون تراتسکی»

«تاریخچه انقلاب روسیه» توسط فردی نوشته شده است که خود در این انقلاب حضور داشت و کتاب را نیز در دوره تبعید خود در «ترکیه» به نگارش در آورده است. متنی که یکی از قوی‌ترین روایت‌های مربوط به سال 1917 را بیان می‌کند و به جرأت می‌توان اعلام کرد هیچ کتاب محافظه‌کار یا لیبرالی توان مقابله با قدرت این اثر را ندارد.
 
«انقلاب 1917 روسیه: خاطرات شخصی» نوشته «ان. ان. سوخانوو»

خواندن کتاب برای همه افرادی که در مرحله اولیه تحقیق درباره این انقلاب هستند واجب است. «سوخانوو»، خود مخالف سیاست‌های «لنین» بود و در ماه اکتبر و فوریه در «پتروگراد» حضور داشت. او یکی از معدود شاهدینی است که ورود «لنین» به ایستگاه «فنلاند» را دیده است و حتی وی را تا ستاد بلشویک‌ها مشایعت کرد.
 
«ده روزی که دنیا را تکان داد» نوشته «جان رید»

نویسنده رادیکال آمریکایی برای پوشش خبر انقلاب «روسیه» به این کشور سفر کرد و بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفت. گزارش‌های وی در قالب یک کتاب تأثیر زیادی را در «ایالات متحده» بر جا گذاشت. یک دهه بعد «وارن بیتی»، بازیگر و فیلم‌ساز آمریکایی نیز این کتاب را تبدیل به فیلمی با نام «قرمزها» کرد.
 
«در میان انقلاب روسیه» نوشته «آلبرت ویلیامز»

وقتی «رید» وارد «روسیه» شد «ویلیامز» در آنجا حضور داشت و نقش مربی همکاران فعال و مخالف خود را داشت. کتاب او دارای قدرت بسیاری است  زیرا در آن گفتگوهایی از «لنین»، بلشویک‌ها، و حتی مخالفین آنان وجود دارد.
 
«سال اول انقلاب روسیه» نوشته «ویکتور سرج»

این کتاب اولین اثر غیرداستانی نویسنده نیست. کتاب در دهه 1920 نگاشته شد وعقاید طرفین مخالف انقلاب روسیه را منعکس کرده است. او در حال کار کردن بر روی کتابی با نام «سال دوم انقلاب روسیه» بود که در سال 1936 در روسیه تحت حکومت «استالین» به وی اجازه ترک کشور داده شد. در نتیجه پلیس این نوشته و دو رمان دیگر را از او گرفتند و از آرشیو خود پاک کردند.
 
«کمیساریای روشنگری» نوشته «شیلا فیتزپاتریک»

این کتاب نشانگر سیاست‌های آموزشی و فرهنگی پس از انقلاب روسیه است.
 
«اتوبیوگرافی یک زن کمونیست آزاده» نوشته «آلکساندر کالانتای»


«کالانتای» که مخالف سرسخت جنگ جهانی اول بود رابطه خود را با میانه‌روها که از جنگ حمایت کردند و به بلشویک‌ها پیوستند به هم زد. وی در ادامه به شخصیتی مهم در جنبش آزادی زنان تبدیل شد. او تنها زنی بود که به عنوان سفیر به «نروژ» رفت.
 
«ریشه‌های انقلاب: تاریخچه جنبش پوپولیست و سوسیالیست در قرن نوزدهم روسیه» نوشته «فرانکو ونتوری»

«ونتوری» از آرشیو محرمانه برای نگارش این کتاب بهره برد. او که از زندانی شدن یاران خود بسیار ناراحت بود شاهکاری خلق کرد که درباره پیشینیان بلشویک‌ها اطلاعات خوبی را بیان می‌کند.
 
«در شعله‌های آتش:امپراطوری، جنگ، و پایان تزارها در روسیه» نوشته «دومینیک لیه‌ون»


فصل اول کتاب درباره دلایل وقوع انقلاب توضیح می‌دهد. روایت امپراطوری رو به زوال و تزارها که حفره‌ای بزرگ در هسته تصمیم‌گیری ایجاد کردند و دیگر توان پر کردن آن را نداشتند.
 
«وظایف پرولتاریا در انقلاب حاضر» نوشته «ولادیمیر ایلیچ لنین»

 نویسنده معتقد است روش سیاسی در برابر کارگران موجب شد اکثریت شهرنشین به بلشویک‌ها روی بیاورند. موفقیت «لنین» مارکسیسم را جهانی کرد و موجب شد کتاب عقاید کمونیستی پس از انجیل تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب دنیا شود.

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران ایبنا


ارسال نظرات
پر بیننده ها