هرچند طرح اوپک برای افزایش قیمت نفت از طریق کاهش تولید با شکست مواجه شده، اما این سازمان انتخاب چندانی جز ادامه اجرای این طرح ندارد.
کد خبر: ۸۸۵۶۱۱۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، هرچند طرح اوپک برای افزایش قیمت نفت از طریق کاهش تولید با  شکست مواجه شده، اما این سازمان انتخاب چندانی جز ادامه اجرای این طرح ندارد.

 

همه رشد قیمتی که بعد از اعلام توافق کاهش تولید در ماه نوامبر به دست آمده بود، خنثی شده است. هرچند اوپک توافق کاهش تولید را اجرا کرده، اما افزایش مجدد تولید نفت شیل آمریکا و رقم بالای ذخایر نفتی جهان نشان می دهد که روند 3 ساله مازاد عرضه در بازار جهانی نفت هنوز معکوس نشده است. حتی ارسال سیگنال هایی از عربستان و روسیه مبنی بر اینکه آنها توافق کاهش تولید را تمدید خواهند کرد نیز مانع از سقوط قیمت نفت در روزهای اخیر نشده است.

 

با این حال، هنگامی که وزاری کشورهای عضو اوپک در روز 25 می در وین تشکیل جلسه می دهند تا در مورد تمدید توافق کاهش تولید بحث کنند، اوپک فضای مانور چندانی ندارد و تقریبا به طور قطع می توان گفت که این توافق تمدید خواهد شد زیرا جایگزین های دیگر بدتر به نظر می رسند. به گفته گروه مشورتی یو بی اس، اگر اوپک تولید خود را بیش از این کاهش می داد، حتی ممکن بود نفت شیل بیشتری روانه بازار شود. موسسه سیتی گروپ هم پیش بینی کرده که کنار گذاشتن این سیاست توسط اوپک و از سر گیری سیاست تولید بالا، موجب افت قیمت نفت به زیر 40 دلار و تشدید فشار اقتصادی بر کشورهای تولید کننده خواهد شد.

 

جیووانی استانوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس در زوریخ گفت: «ریسک کاهش بیشتر تولید این است که ممکن است موجب افزایش قوی تر قیمت ها شود و روند افزایش تولید نفت شیل را تقویت نماید.... اگر آنها استراتژی شان را تغییر دهند، عربستان وجهه خود را از دست خواهد داد. شما نمی توانید بگویید که خواهان کاهش حجم ذخایر نفتی هستید و بعد از چند ماه تسلیم شوید.»

ارسال نظرات