مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:
اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یکی از مهم ترین و کارآمدترین اقداماتی است که در استان زنجان با جدیت تمام در حال انجام است.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۱۷
|
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: دانش بنیان کردن بخش کشاورزی جزو سیاست ها و اولویت های اصلی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی محسوب می‌شود که برای تحقق آن اقدامات و برنامه های مختلفی در استان در حال اجراست.

سهیل نصرتی دانش بنیان کردن بخش کشاورزی را قرار دادن فعالیت های کشاورزی بر بنیان دانش دانست و تصریح کرد: در این راستا اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی یکی از مهم ترین و کارآمدترین اقداماتی است که در سه محور «پهنه بندی عرصه های تولیدی»، «ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی» و «مدیریت دانش» در استان زنجان با جدیت تمام در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با جذب تعداد بالغ بر 200 نفر کارشناس کشاورزی، عرصه های تولیدی استان زنجان را به 134 پهنه تقسیم بندی کرده و برای هر پهنه کارشناس مسئول ویژه آن پهنه تعیین شد.

نصرتی عنوان کرد: کارشناس هر پهنه با جمع آوری تمام اطلاعات مربوط به آن پهنه، ارتباط بسیار نزدیکی را با بهره برداران پهنه برقرار کرده و نتایج پژوهش ها و یافته های تحقیقاتی و اطلاعات و دانش روز را بدون واسطه به کشاورز منتقل می کند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی از دیگر محور های مهم طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استان به شمار می رود به طوری که در این راستا تقویت و تجهیز این مراکز از نظر جذب نیروی کارشناسی و همچنین بهسازی و تجهیز آن ها از نظر دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهایی که برای انتقال دانش به کشاورزان مورد نیاز است، مورد توجه جدی قرار گرفت.

وی بیان داشت: به منظور رسیدن به اهداف مورد نظر و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی در طرح نظام نوین ترویج کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در راستای رسیدن به دانش نوین متناسب با شرایط منطقه ای و منطبق با نیازهای جامعه روستایی طرح های تحقیقاتی مختلفی را در حال دارد.

نصرتی با بیان اینکه هم اکنون تعداد 80 طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان در حال اجراست، افزود: از این تعداد اجرای 29 طرح از سال گذشته در استان اغاز شده است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در ادامه با اشاره به برگزاری برنامه‌ای با عنوان «روز مزرعه» با هدف انتقال یافته های تحقیقاتی به مزرعه عنوان کرد: با برگزاری این برنامه بهره برداران بخش کشاورزی استان از نزدیک با فعالیت های مطالعاتی و تحقیقاتی آشنا شده و با مقایسه نتایج طرح ها در مزرعه، خود در به کارگیری دانش و علم روز پیش قدم می‌شوند.

وی راه‌اندازی «تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی» را گامی موثر در راستای اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی و مدیریت دانش برشمرد و تصریح کرد: این سامانه با هدف دسترسی ساده و سریع بهره برداران و مروجان به جدیدترین یافته‌های علمی کشاورزی، راه‌اندازی شده است.

گفتنی است، «تالار ترویج دانش و فنون کشاورزی» از طریق آدرس agrilib.areo.ir قابل دسترسی است.

ارسال نظرات