نخستین دستگاه بومی «جداساز پرچم از گلبرگ زعفران» که توسط یک مبتکر بسیجی و با حمایت بسیج سازندگی سپاه ناحیه تربت حیدریه ساخته شده است، رونمایی شد.
کد خبر: ۸۸۵۶۹۷۶
|
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، فرمانده سپاه ناحیه تربت حیدریه در آئین رونمایی از این دستگاه اظهار کرد: این دستگاه بومی توسط یک مبتکر بسیجی بصورت بومی ساخته شده و اکنون در مرحله آزمایشی عملکرد موفقیت آمیزی داشته است.
 
فرضعلی گرایلی تصریح کرد: با توجه به ضایعات زعفران که اغلب زعفرانکاران و کسانی که این محصول را فرآوری می کنند پرچم(زردی) و گلبرگ آن را دور می ریزند دستگاهی بومی طراحی شده که بعد از جداسازی کلاله اصلی، گلبرگ زعفران را درون این دستگاه قرار داده و پرچم و گلبرگ را بصورت جداگانه تفکیک می کند.
 
وی میزان هزینه کرد این دستگاه بومی جدا ساز را حدود یک میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در نظر داریم تا با طراحی و خرید دستگاه خشک کننده، زنجیره فرآوری این محصول را در منطقه تربت حیدریه تکمیل کنیم.
 
گرایلی گفت: بعد از جداسازی، پرچم زعفران در داروهای گیاهی و گلبرگ آن برای رنگ آمیزی قابل استفاده می باشد.
 
فرمانده سپاه ناحیه تربت حیدریه خاطر نشان کرد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی مبنی بر اینکه هر منطقه بنا به ظرفیت های موجود باید به قطب صنایع تبدیلی مبدل شود، لذا با انتخاب محصول استراتژیک زعفران سعی داریم تا ضایعات این محصول به چرخه تولید کشور برگردد.
 
از مجموع ۷۰ هزار هکتار کشتزارهای زعفران در استان خراسان رضوی، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار، معادل ۱۲ درصد آن مربوط به شهرستان تربت حیدریه است.
 
در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار در تربت حیدریه به این کار اشتغال دارند. هم اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۲۰ نفر روز مشغول کار هستند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید. در حالی که میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار کیلوگرم در هکتار است، این رقم در تربت حیدریه به ۴٫۲ کیلوگرم می رسد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها