عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز از موفقیت خود و همکارانش در ترمیم زخم بستر، دیابت، پیسی و انواع سوختگی‌ها با "سل‌تراپی و مهندسی بافت" گفت.
کد خبر: ۸۸۵۷۵۵۲
|
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، سیده سارا هاشمی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اظهار داشت: در قالب یک کار گروهی در مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گروه مهندسی بافت و سلولی را راه اندازی کردیم و بنا داشتیم که بتوانیم طرح‌هایی را ایجاد کنیم که در نهایت به یک طرح کاربردی تبدیل شود و یا اینکه حداقل وارد مرحله بالینی شود.

وی ادامه داد: زمانی که طرح خود را وارد مرحله بالینی کردیم، ما روی داربست‌های بیولوژیک سلولهای بنیادی مزانشیمی کار کردیم و آن را کشت دادیم؛ نتیجه کار ما برای درمان زخم‌های مزمن بیمارانی که دیابت و سوختگی دارند و یا زخم بستر گرفته‌اند، موثر بود.

این عضو هیئت علمی، گفت: بیمارانی که به مدت هشت سال زخم‌های ناشی از دیابت و غیره در بدن خود داشتند، بعد از "سلول درمانی" بهبود پیدا کردند و بدون اینکه پا و یا عضوی از بدنشان قطع شود، توانستند به زندگی طبیعی خود ادامه بدهند.

هاشمی، با اشاره به انجام طرح دیگری که در آن نیز از داربست بیولوژیک استفاده شده، گفت: در این طرح تحقیقاتی سلول‌های فیبروپلاستی از خود بیمار گرفته شد که همراه با سلول‌های بنیادی مزانشیمی کشت داده شد و برای بهبود زخم بیماران استفاده شد که ما در این طرح نیز موفق بودیم.

این نخبه عضو بسیج جامعه پزشکی شیراز، افزود: درحال حاضر، گروه تحقیقاتی ما به دنبال راهی است تا بتواند یک مرکز سلول درمانی در بیمارستان سوانح و سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز راه اندازی کند، هدف ما از توسعه این طرح این است که بتوانیم بیماران سوختگی بالای 50 درصد را نجات دهیم و زخم‌های بیماران دیابتی که عمدتا عفونی و غیرقابل درمان بوده و همچنین بعضی زخم‌های ناشی از جراحی‌ها که بسته نمی‌شود و بیماران زخم بستری را درمان کنیم.

وی ادامه داد: ما با استفاده از این روش‌ها در پروتکل درمانی خود، تلاش کردیم بتوانیم مرکزی را راه اندازی کنیم که دارای اتاق تمیز باشد و این مرکز بتواند بیمارانی را که شرایط "سلول درمانی" دارند را وارد پروژه کند و این دسته از بیماران بتوانند با سلول درمانی بهبودی خود را بدست آورند.

هاشمی، درباره استقبال از طرح خود، گفت: در ابتدا برنامه ما به صورت یک طرح بیان شد و پزشکان وابسته به بیمارستان، بیماران را برای آزمایش انتخاب می کردند اما بعد از اینکه این طرح تمام شد، هنگام ورود به مرحله درمان، مراحل ابتدایی انجام شده تا ما بتوانیم بیماران را تحت پوشش بیمه قرار دهیم و از آنجایی‌که سلول درمانی هزینه های بالایی دارد دریافت کنندگان خدمات، هزینه‌های هنگفتی را نپردازند.

این عضو بسیج جامعه پزشکی شیراز که طرح "مهندسی بافت و سلول درمانی" وی و همکارانش در شبکه خبر نیز پخش شده است، گفت: بعد از رسانه‌ای شدن این موفقیت، بیماران به شدت به مرکز رو آوردند و همه تقاضای درمان با این شیوه را داشتند؛ پزشک تک تک بیماران مراجعه کننده را معاینه کرده و افرادی که شرایط لازم برای سلول درمانی داشتند را در لیست آن قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه امکانات اولیه برای توسعه کار خود نداریم، تاکید کرد: در ابتدا باید بتوانیم یک مرکز فعال یعنی یک اتاق تمیز و همچنین امکانات لازم برای سلول درمانی، در بیمارستان داشته باشیم؛ هدف ما این بود که بتوانیم خدمت رسانی کنیم و بودجه‌ای از وزارتخانه بگیریم تا بتوانیم مکانی را برای "سل تراپی" در بیمارستان تجهیز کنیم و همچنین بتوانیم بیماران را در گروه‌های مختلف آزمایش کنیم؛ هدف بعدی این است که بتوانیم بیماران پیسی که در ایران خیلی زیاد شده را نیز تحت سلول درمانی قرار دهیم اما همه اینها نیاز به یک اتاق و مرکز تمیز دارد؛ با افزایش امکانات لازم خواهیم توانست بیماران بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم اما با شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.

هاشمی، در پایان از همکارانی که در طرح بهبود زخم با سلول درمانی و مهندسی بافت، مشارکت داشتند نام برد و گفت: این طرح با کمک همکاران دیگر دکتر محمدی فوق تخصص جراح پلاستیک بوده که در واقع ایشان بیماران را تشخیص داده و وارد مراحل درمان می کردند؛ دکتر کشاورزی رئیس بیمارستان سوختگی و سایر کارشناسان مرکز تحقیقات سوختگی و ترمیم زخم نیز همکاری‌های لازم را داشتند.

 

ارسال نظرات