خبرهای داغ:
آيت الله نمازي در جلسه تفسير قرآن:
نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: امروز نيز در دنيا دعوا بر سر پست و مقام است، و اين در حالي است كه پيداكردن انسانهاييكه دنيا اسير آنها باشد خيلي سخت است.
کد خبر: ۸۸۵۷۸۲۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
به گزارش خبرگزاری بسیج درکاشان  آيت‌الله عبدالنبي نمازي دوشنبه شب در سيصد و سي يكمين جلسه تفسير قرآن در مسجد حضرت قائم(عج) در تفسير آيات 165 تا169سوره مباركه آل عمران، گفت: اين آيات نيز در ادامه بحث عمليات احد و بدر است كه در جلسات گذشته به آن اشاره شد كه عمليات بدر در ماه رمضان آغاز و در اين عمليات سپاه اسلام بر سپاه كفار قريش و مشركين پيروز شدند.
 
وي افزود: سپاهيان اسلام در عمليات بدر 70 نفر از سپاه كفار قريش را كشتند و 70 نفر را به اسارات گرفتند و ابوسفيان نيز براي جبران اين شكست در عمليات بدر سپاهي را تشكيل و 12 هزار نفر جنگجو را به مدينه آورد و پيامبر اكرم نيز سپاهي را تشكيل داد و به احد در خارج مدينه آمد و اين محل عمليات احد انجام شد، اما متأسفانه به دليل طمع برخي از سپاهيان اسلام براي جمع آوري غنائم، سپاه دشمن آنها را دور زد.
 
آيت الله نمازي ادامه داد: پيامبراكرم(ص) عبدالله ابن جبيريكي از فرماندهان سپاه اسلام را مأمور حفاظت از تنگه احد كرد و تأكيد كرد در صورت پيروزي و يا حتي شكست سپاه اسلام، نبايد تنگه احد را رهاكنيد، اما وقتي سپاه اسلام، سپاهيان ابوسفيان را شكست دادند،  سپاهيان اسلام به جمع آوري غنائم مشغول شدند.
 
وي افزود: گروهي كه به فرماندهي عبدالله ابن جبير مأمور حفاظت از تنگه احد بودند به طمع جمع آوري غنائم تنگه احد را ترك كردند و سپاهيان ابوسفيان كه در حال فرار بودند وقتي متوجه شدند تنگه احد خالي شده است، سپاهيان اسلام را دور زدند و آنها را شكست دادند.
 
آيت الله نمازي ادامه داد: گروهي كه مأمور حفاظت از تنگه احد بودند وقتي غنائم را ديدند حب دنيا و جاذبه دنيا آنها را مجبور به ترك تنگه احد و جمع آوري غنائم كرد و دشمن از اين فرصت استفاده كرد.
 
نماينده ولي فقيه دركاشان، با اشاره به اين روايت است كه ‹‹حب الدنيا رأس كل خطيئة›› است، گفت: حب دنيا منشاء همه گناهان دنيا است، از اين رو،  نام و نان و شهرت و مقام و منصب و مسكن از مصاديق حب به دنيا است.
 
آيت الله نمازي حب به دنيا را خطرناك خواند و عنوان كرد: اميرمومنان(ع) درخطبه هاي متعدد در نهج البلاغه به شيعيان و پيروان خود هشدار داده است،  از اين رو  اولياء خدا با وجود استفاده مشروع و مجاز از دنيا، اما بنده و برده و خيره دنيا نبودند و جاذبه هاي دنيا نتوانسته آنها را تسخير و اسيركند.
 
به گفته وي، آنچه براي انسان خطرناك است اين است كه انسان اسير دنيا شود در حاليكه اگر امير دنيا باشد و بر نفس و هوا و خواسته هاي خود حكومت كند و دنيا را ابزاري براي مسائل معنوي خودش قرار دهد پسنديده است اما اگر برده دنيا شود سقوط خواهد كرد.
 
نماينده ولي فقيه دركاشان، يادآورشد: اين تجربه در صدر اسلام است كه آنچه سبب تغيير مسير بشريت شد تا كاروان بشريت آدرس را اشتباهي بروند، حب شهرت و مقام و دنيا است.
 
به گفته امروز نيز در دنيا دعوا بر سر پست و مقام است، و اين در حالي است كه پيداكردن انسانهاييكه دنيا اسير آنها باشد خيلي سخت است.
 
آيت الله نمازي در ادامه يادآور شد: جنگ احد و بدر نمونه اي از حب به دنيا و ظواهر  دنيا در تاريخ اسلام است كه گروهي كه مأمور حفاظت از تنگه احد بودند اما نتوانستند در برابر غنائم چشم خود را ببندند و براي رسيدن به دنيا و ظواهر دنيا نافرماني كردند و تنگه احد را رها كردند و فرمانده سپاه ابوسفيان متوجه خلوت شدن تنگه شده بود سپاه اسلام را دور زد و و سپاه اسلام را شكست دادند.
 
وي در ادامه با اشاره به اين آيه قرآن كه مي فرمايد ‹‹وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ›› گفت: اعجازي كه در اين آيهاز  قرآن است اين است كه خداوند در عمليات نظامي سپاهيان اسلام با دشمن نمي گويد از چه نوع سلاحي استفاده كنند بلكه مي فرمايد، تا آنجايي كه دانش علمي شما اجازه مي‌دهد از جنگ افزار هاي پيشرفته و مدرن براي مقابله با دشمن استفاده كنيد و اين قانون در جنگ است و هركس اين قانون را رعايت نكند محكوم به شكست است.
 
شايان ذكر است، درس هاي تفسير قرآن آيت الله عبدالنبي نمازي، نماينده ولي فقيه در كاشان از 26 تيرماه سال 86 از حسينيه حضرت علي اكبر(ع) كاشان آغاز شد و در ادامه مسجد صادقيه، مسجد اعظم كرسي و اكنون سيصد و سي و يكمين جلسه تفسير قرآن ايشان در مسجد حضرت قائم(عج) كاشان برگزار شد و تاكنون 4 جلد از تفسير قرآن ايشان به چاپ رسيده و جلد پنجم نيز آماده شده است
ارسال نظرات
پر بیننده ها