با وجود تأکیدهای مکرر مسئولان نظام بر حمایت از تولیدات داخل، همچنان به واردات واگن در برنامه‌های انتخاباتی رئیس دولت یازدهم، تأکید‌ می‌شود.
کد خبر: ۸۸۵۸۰۹۰
|
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، طبق قانون چشم‌انداز بیست ساله تا سال 1404 تعداد 2500 دستگاه واگن مسافری برون‌شهری در کشور موردنیاز است که به‌طور متوسط سالانه 250 دستگاه از این واگن‌ها باید به خطوط ریلی برون شهری اضافه شود.

از طرف دیگر وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای تأمین 6000 دستگاه واگن باری برای تحقق اهداف برنامه ششم در سال‌های جاری خبر داده است.

تلاش برای دست یابی به اهداف برنامه ششم بدون توجه به قوانین اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی منجر به دورخیز مسئولان وزارت راه و شهرسازی جهت واردات گسترده این محصول به داخل کشور شد، که البته پس از اعتراضات کارشناسان و واگن‌سازان داخلی به این تصمیم دولتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت با هم صدا شدن با منتقدان، به سخنرانی در محور جلوگیری از واردات واگن به کشور پرداخت.

پس از بروز اختلاف میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، به دستور کتبی رئیس‌جمهور، معاون اول‌، مسئول حل این اختلاف ‌شد.

اواسط دی‌ماه 95 دفتر معاون اول رئیس‌جمهور‌ در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی پیرامون واردات واگن نوشت: «جناب دکتر آخوندی به نظر می‌رسد با مذاکره با آقای نعمت‌زاده و توافق بر سر استفاده از توان داخلی، مشکل حل شدنی است.»

با گذشت 2 ماه از این نامه نگاری‌ها و در جریان سفر رئیس‌جمهور‌‌ به کشور روسیه مجددا خبر از امضای یادداشت تفاهمی میان صنعتگران ایرانی و روسی به منظور تأمین 5000 دستگاه واگن مسافری به گوش رسید.

در آخرین خبر پیرامون واردات واگن نیز می‌توان به سخنان روز پنج‌شنبه 7 اردیبهشت، حسن روحانی در نخستین برنامه انتخاباتی خود در رادیو ایران اشاره کرد.

حسن روحانی در تشریح برنامه‌های خود گفت: ما راه‌آهن را هم مانند ناوگان هوایی نوسازی کردیم و 160 لکوموتیو و 100 واگن باری و مسافربری وارد کردیم، یا در حال واردکردن هستیم.‌

این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که پیش‌ از این بنا بر گفته‌ مدیرعامل وقت واگن‌پارس، «واگن‌سازان داخلی در بخش تولید انواع واگن‌های باری مشکلی ندارند و به‌ راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند‌ اما هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر 25 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند؛ کارخانه واگن پارس به‌تنهایی توانایی تولید سالانه 1000 واگن باری را دارد،‌ در حال حاضر خط تولید واگن‌های باری در کارخانه‌های واگن‌سازی کشور متوقف‌ شده است».

‌عملکرد دولت یازدهم در توجه به صنایع ریلی به‌ویژه در تأمین نیاز کشور به واگن‌های باری و مسافری خلاف اصول اقتصاد مقاومتی بوده است و با وجود تأکیدات مکرر مسئولان نظام بر حمایت از تولیدات داخلی همچنان به واردات واگن به کشور در برنامه‌های انتخاباتی پیش رو تأکید‌ می‌شود.

سید میثم لاجوردی-کارشناس حمل و نقل

ارسال نظرات