با بارش مداوم باران در شهرستان کوثر و نبود روز های آفتابی در منطقه، کشاورزان همچنان نگران خسارت مزارع گندم و جو هستند و تنها آفتاب سوزان را برای احیای دوباره محصول خود طلب می کنند.
کد خبر: ۸۸۵۸۷۴۳
|
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، با توجه به اینکه بیش از 81 درصد اهالی شهرستان کوثر به شغل شریف کشاورزی مشغولند، از این رو شرایط مساعد آب و هوایی لازمه محصولی با کیفیت و پر بار است؛ ولی متاسفانه سال های درازی است که کشاورزان این منطقه به دلیل کمبود بارش باران و همچنین تداوم باد گرم، شاهد خسارت مزارع و محصولات خود هستند.
وزش باد گرم، عدم تناسب بندی کود شیمیایی، نبود باران کافی، بی آبی در مزارع دیم و دیگر عوامل زیست محیطی موجب شده است کشاورزان کوثری در چند سال اخیر محصول کم کیفیت و تقریباً هیچ را از مزارع خود برداشت کنند.
این در حالی است که در سال زراعی 95/96 کشاورزان با افزایش 70 درصدی باران نسبت به سال گذشته مواجه شدند که در پی آن و به گفته خود کشاورزان به نظر می رسد خسارت چندین ساله کشاورزان منطقه جبران و محصولات پربار و با کیفیتی از سطح مزارع برداشت شود.
حالا حکایت کشاورزان کوثری از تداوم روزهای بارانی این است که باران بدون تابش آفتاب بیشترین خسارت را به مزارع می زند و بطبع موجب از بین رفتن محصول می شود.
کشاورز کوثری در این خصوص می گوید: با بارش باران مداوم در منطقه و در شرایطی که انتظار می رفت مزارع گندم، جو، عدس، نخود و ... بهترین زمان را برای محصولی پربار طی کند، نبود آفتاب همه معادلات را بر هم زد و موجب شد تا روند کاشت و برداشت محصول دچار اشکال شود.
شوذب عسگری خاطر نشان کرد: بارندگی‎ها مداوم و نوسان دمای هوا توام با کاهش دما در فروردین ماه سال جاری این امکان را می دهد که خوشه‎های گندم دچار آفت قارچ، پوک شدن خوشه و کوتاهی ساقه آن شود.
دیگر کشاورزی کوثری اظهار کرد: بارش شدید باران، تجمع سیل‎گونه توام با باد شدید، بسیاری از مزارع گندم را طعمه خود ساخته و به آنان خسارات بسیاری وارد ساخته است.
ارصلان محمدی گفت: بی‎تردید باران رحمت و لطف الهی است، اما کثرت این بارش آن هم در این موعد از فصل موجب شده است تا بخش عظیمی از کشاورزان منطقه نگران محصول خود باشند و این درحالی صورت خواهد گرفت که آفتاب بر محصولات بتاید.
دیگر گندم کاران کوثری نیز بر این باورند که  محصولات گندم به دلیل ابری بودن هوا و بارندگی زیاد اخیر دچار آفت قارچ شده و باردهی این محصول در معرض تهدید است.
به گزارش کوثرخبر، گندم کاران امیدوارند که صاف شدن هوا و تابش آفتاب که هم اکنون شاهد آن هستند، شرایط محصولات کشاورزی را برای کشاورزان مساعد کرده و از شرایط کنونی خارج کند.
ارسال نظرات