امام جمعه نکا:

لغو کاپیتولاسیون از مسائل مهمی بود که در ایران اسلامی اتفاق افتاد

محمدی‌لائینی بیان کرد: لغو کاپیتولاسیون از مسائل مهمی بود که در ایران اسلامی اتفاق افتاد و این کاپیتولاسیون نحس که در زمان پهلوی تصویب شده بود اینقدر ادامه داشت تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی لغو شده و همچنین لغو امتیاز تنباکو در پی فتوای آیت‌الله مجاهد، آیت‌الله شیرازی اتفاق افتاد.
کد خبر: ۸۸۵۸۹۱۵
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی در خطبه‌های نماز جمعه نکا اظهار کرد: ما هم به شدت گلایه‌مندیم و خواستاریم هرچه زودتر همان طرح تحول بنیادین آموزش و پروش که سند رسمی خود ما است و خیلی کار کردند و برای آن خیلی زحمت کشیده شده است و  چهار تا پنج سال کنار گذاشته شده است، انشاء شده و در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: در رابطه با آموزش و پرورش، رهبری جریانی را مطرح کردند که آن جریان این است که سازمان یونسکو، طرحی را در کل جهان تحت عنوان پروتکل 2030 مصوبه کرده که مثلا باید این طرح، نسخه آموزش جهانی باشد در حالی که ما در داخل کشور خودمان برای خود سند داریم، سند بالادستی داریم و سند 2030 مورد قبول ما نیست.

خطیب جمعه نکا ادامه داد: پروتکل 2030 در واقع یک کاپیتولاسیون فرهنگی است که اتفاق افتاده است و بعد از آن کاپیتولاسیون نظامی سیاسی و قضایی که در دوران شاهنشاهی اتفاق افتاد و مستشاران آمریکایی در ایران مصونیت قضایی داشته باشند و هیچ مرجعی در ایران نتواند آنها را محاکمه کند؛ این هم یک کاپیتولاسیون فرهنگی است که ما با اینکه یک سند بالادستی داریم و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کردیم، این باید کنار گذاشته شود.

محمدی‌لائینی گفت: سند 2030 یونسکو که در بعضی از فرازها اعتقادات دینی ما ناهمخوان و ناهماهنگ است در پی دور کردن خانواده‌ها از ارزش‌ها و دور بودن آموزش و پرورش از اعتقادات دینی و از مسائل دینی و مذهبی و امسال آن است که باید با آن برخورد و از اجرای آن جلوگیری شود.

وی افزود: اکنون شنیده می‌شود که در متون درسی جریان محمدحسین فهمیده برداشته شده، مسأله شیخ فضل‌الله نوری از «شهید» شیخ فضل‌الله نوری به «مرحوم» شیخ فضل‌الله نوری تغییر پیدا کرده است و ساعات آموزش قرآنی از 10 ساعت به 6 ساعت تقلیل پیدا کرده است که همه این مسائل ممکن است در راستای همان مسائل باشد و مقام معظم رهبری گلایه کردند که چطور می‌شود بروند امضا کنند و این موارد بی سروصدا اجرا شود.

 امام جمعه نکا با بیان اینکه مجلس و انقلاب فرهنگی بعد از این مسأله اظهار نظر کردند و گفتند ما این را در دستور کار قرار می‌دهیم و برخورد می‌کنیم؛ خاطر نشان کرد: در کنار همه این موارد مهم‌ترین مسأله این است که چرا باید بدون اجازه چیزی را مصوب و اجرا کنند و نهادهای مرجع را دور بزنند و زمینه گلایه مقام معظم رهبری و در نهایت باید از رهبری هزینه شود؟ بدی قضیه این است که در هر چیزی، ​رهبری دارد هزینه می‌شود.

محمدی‌لائینی بیان کرد: لغو کاپیتولاسیون از مسائل مهمی بود که در ایران اسلامی اتفاق افتاد و این کاپیتولاسیون نحس که در زمان پهلوی تصویب شده بود اینقدر ادامه داشت تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی لغو شده و همچنین لغو امتیاز تنباکو در پی فتوای آیت‌الله مجاهد، آیت‌الله شیرازی اتفاق افتاد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز خجسته میلاد باسعادت حضرت مهدی(عج) و تبریک این میلاد با سعادت به همه مسلمانان و مؤمنان گفت: به همین مناسبت نیمه شعبان توسط حضرت امام(ره) روز جهانی مستضعفان نامیده شد که امید مستضعفان، امام زمان(عج) است.

خطیب جمعه نکا ادامه داد: روز میلاد امام زمان(عج) روز سربازان گمنام امام زمان هم هست که وقتی ما خواب هستیم آنها بیدار هستند، ما مشغول کار و کاسبی و زندگی خودمان هستیم آنها مشغول پاسداری، نگهداری و مواظبت و مراقبت هستند ولی گمنام هستند که از زحمات‌شان صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

محمدی‌لائینی، همچنین با اشاره به مناسبت‌های هفته گفت: روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی را پیش رو داریم که افتخار می‌کنیم به زبان خودمان،​ زبان ملی و مادری خودمان است و  دومین زبان جهان اسلام بعد از عربی است.

وی افزود: اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قدس که یوم‌النکبه، «روز نکبت» است، سه‌شنبه آینده 26 اردیبهشت مصادف با چنین فاجعه‌ای که بیش از 70 سال است که در منطقه ابزار استکبار جهانی بر علیه مسلمان‌ها است.

امام جمعه نکا همچنین یادآور شد: چهارشنبه آینده سالروز ارتحال حضرت آیت‌الله بهجت، روز ارتباطات و روابط عمومی، آغاز دهه بهداشت و نکوداشت مساجد است که انشاالله مساجد را آماده کنیم برای ماه مبارک رمضان و هیأت امنا و همه دست اندرکاران مساجد باید این مسأله را جدی بگیرند.

محمدی‌لائینی همچنین گفت: روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری و روز جهانی موزه و میراث فرهنگی هم از دیگر مناسبت‌های این ایام است.

وی در ادامه با اشاره به انتخابات پیش رو و وظیفه ما رد قبال این مسأله مهم اظهار کرد: در رابطه با انتخابات هم مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات، روی امنیت تکیه بسیار زیادی داشتند که امنیت انتخابات باید حفظ شود.

خطیب جمعه نکا اضافه کرد: امروز همه ما می‌دانیم که ایران اسلامی از توان نظامی بالایی برخوردار است و جنجال‌های گسترده‌ای که در مورد توان موشکی جمهوری اسلامی به راه انداخته می‌شود، به دلیل خشم و کینه‌ای است که از این عامل اقتدار در دل دارند.

محمدی‌لائینی گفت: ما موشک داریم و موشک‌های ما بسیار دقیق است و اهداف مورد نظر را از فاصله هزاران کیلومتری با دقت بالا هدف قرار می‌دهد و این توانایی را با قدرت حفظ خواهیم کرد و با قدرت هم آن را افزایش خواهیم داد.

وی با تأکید بر امنیت انتخابات افزود:  در همین راستا در صحبت‌های مختلف به کاندیداها تذکر داده شد که نباید به گونه‌ای صحبت شود که گسل‌های قومی مذهبی و این مسائل،​ ایجاد مشکل شود.

امام جمعه نکا یادآور شد: امنیت ملی و آرامش کشور بسیار مهم است و کاندیداهای محترم مراقب باشند به خاطر خطای در تشخیص، گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند و در مسیر طراحی ناتمام دشمن قرار نگیرند زیرا اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند قطعا" با سیلی سختی مواجه خواهد شد.

محمدی‌لائینی ادامه داد: ما در کشور، مذاهب و اقدام مختلفی داریم، عرب، ​ترک،​ فارس، کرد، بلوچ و.. اگر قرار باشد در صحبت‌های تبلیغات انتخاباتی خودمان بیاییم به گونه‌ای تحریک‌آمیز، سنی و شیعه، اقلیت‌های مذهبی را تحریک کنیم مشکل‌آفرین است و خیلی مسؤولیت سنگین است.

وی گفت: کاندیداها باید در صحبت‌های خود، چه کاندیداهای شورای اسلامی و چه کاندیداهای ریاست جمهوری، دقت کنند که چگونه باید صحبت کرد؛ وحدت و یکپارچگی، دیانت ما، مذهب حق جعفری ما، روی اینها باید مانور دهیم و با حفظ حق و حقوق همه اقوام و مذاهب دیگر گام برداریم و صحبت کنیم و بدانیم حرف زدن و رقیب‌هراسی کردن زیبنده نیست.

خطیب جمعه نکا اظهار کرد: در انتخابات و تبلیغات باید واقعیت‌ها را بگوییم، در مورد انتخاب رئیس جمهوری با توجه به اینکه 6 نفر توسط شورای نگهبان تایید شدند پس همه این افراد صلاحیت دارند،​ منتهی بعضی‌ها اصلح هستند که باید صحبت‌هایشان را بشنویم،​ هر کس حرف‎های خودش را بگوید و  بی‌جهت رقیب‌هراسی نکنیم و تخریب رقیب نباشد که رقیب‌هراسی بیانگر آن است که مسائل مثبت در دست‌شان نیست و از این طرق می‌خواهند اقدام کنند.

محمدی‌لائینی، در پایان با سفارش به تقوای الهی گفت: باز هم همه شما بزرگواران، مردان و زنان با ایمان، ​نمازگزاران عزیز و ارجمند، ​خوشحالان در سالروز میلاد آقا امام زمان(عج) و خودم را به تقوا سفارش و توصیه می‌کنم و امیدواریم همه ما از دل‌های خود باید مواظبت کنیم تا دل‌های ما سخت نشود که نصیحت و موعظه بی‌اثر شود و دل انسان مومن به جایی برسد که قساوت قلب پیدا کند که یکی از آثار غیبت، همین قساوت قلب است که باید از آن دوری شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار