خبرهای داغ:
کتاب «تاملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت» از سوی نشر تمدن نوین اسلامی منتشر شد.
کد خبر: ۸۸۵۸۹۹۲
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «تاملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت» که به مقام بسم الله و سوره کافرون پرداخته از سوی نشر تمدن نوین اسلامی منتشر شده است.

این کتاب اولین جلد از سری مباحث تفسیری آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری است که در برنامه سمت خدا ارائه شده است. مجموعه حاضر که با عنوان «تأملات قرآنی» منتشر شده، شامل سلسله مباحث تفسیر ترتیبی استاد سید محمدمهدی میرباقری است که می‌تواند گامی رو به پیش در رو یکردهای تفسیری مبتنی بر معارف اهل‌بیت شمرده شود.

مولف در گفتارهای تفسیری خود، بعد از تبیین چارچوب سوره‌ها مبتنی بر نگاه علامه طباطبایی و بزرگان دیگر، تلاش می‌کند تا بر اساس معارف اهل بیت و روایات تفسیری، طرح باطنی‌تر و کلان‌تری از پیوستار
و سیر سوره و فرازهای آن ارائه کند. در این رو یکرد تلاش می‌شود تا سوره‌ها بر اساس مبانی توحید و ولایت معصومین معنا شود و اغراض فردی و اجتماعی سوره‌ها و معانی تاریخی آن تبیین گردد.

اولین مجلد از تأملات قرآنی به تفسیر آیه کریمه «بسم‌الله الرحمن الرحیم و سوره کافرون» اختصاص دارد که به ترتیب در سال‌های 92 و 93 ارائه شده است. بخش اول کتاب به تبیین حقیقت مقام و معنای «بسم‌الله» اختصاص دارد. در این بخش توضیح داده می‌شود که مقام «بسم‌الله»، مقام بی‌نیازی از غیر، مقام عبور از اسباب و مقام «توحید در استعانت» است، و تکیه به اسباب و تعلق به غیر، مهمترین مانع دستیابی به این مقام و مشاهده فقر مخلوقات و اضطرار به اسماء الهی، مسیر بهره‌مندی از این مقام است. در پایان این بخش توضیح داده می‌شود که معصومین باطن اسماء حسنای الهی و طریق وصول به این مقام توحیدی هستند.

بخش دوم کتاب به تفسیر سوره کافرون اختصاص دارد. در این بخش، درگیری نبی اکرم و جبهه کفار در این سوره تبیین می‌شود. عبودیت و دین (سرپرستی الهی،) اصلی‌ترین موضوع درگیری جبهه ایمان و کفر است. این
درگیری در مقیاس تار یخ و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی جریان دارد و با استقامت رسول و نفوذناپذیری ایشان، موفقیت جبهه ایمان رقم می‌خورد.

کتاب «تاملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت» که درسگفتارهای آیت‌الله میرباقری است در 236 صفحه با قیمت 11 هزار تومان در شمارگان یک هزار و صد نسخه از سوی نشر تمدن نوین اسلامی روانه بازار کتاب شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها