پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -39
قادری با اشاره به اوضاع نابسامان دستمزد و حقوق های کارگران گفت: اگر بخواهیم بر اساس خط فقر و حداقل نیازها دستمزد را تعیین کنیم حق کارگران خیلی بیشتر از این موارد است.
کد خبر: ۸۸۵۹۱۷۴
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند. اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با جعفر قادری،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

قادری با اشاره به اوضاع نابسامان دستمزد و حقوق های کارگران گفت: اگر بخواهیم بر اساس خط فقر و حداقل نیازها دستمزد را تعیین کنیم حق کارگران خیلی بیشتر از این موارد است.

وی با انتقاد از درآمد پایین کارگران تصریح کرد: این حداقل دستمزدی که برای کارگران تعیین می شود پاسخ گوی نیازهای اولیه کارگران نیست.

قادری با اشاره به تأثیر منفی افزایش حقوق کارگران بر قیمت تمام شده کالا گفت: اما باید توجه داشته باشیم که نرخ دستمزد آن هم در شرایط رکودی منجر به افزایش هزینه های تولید و افزایش قیمت تمام شده خدمات و کالا می شود و بیش از همه خود کارگران ضربه می خورند.چون به نوعی باید همان کالاها را با قیمت گران تری خریداری کنند.

وی افزود: لذا باید مجوعه عوامل را با هم در نظر بگیریم به گونه ای که هم قدرت خرید کارگران حفظ شود و زمینه برای افزایش نرخ تورم در جامعه را فراهم نکنیم.

حق کارگر خیلی بیشتر از این دستمزد ها است

قادری عنوان کرد: باید سعی شود با شیوه های دیگر فضای تولید را به سمت رقابتی شده پیش ببریم تا هزینه های تولید را و قیمت تمام شده را پایین بیاورد و با کاهش نرخ تورم قدرت خرید کارگران و قشرهای ضعیف جامعه حفظ شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما تنها حفظ قدرت خرید کارگران را با افزایش شدید دستمزدها جبران کنیم آثار و پیامد خوبی ندارد.باید یک تناسبی بین نرخ تورم و افزایش دستمزد وجود داشته باشد تا سال به سال وضع کارگران بهتر شود.

ارسال نظرات