عضو هیئت‌علمی مؤسسات تحقیقات برنج کشور گفت: آقای روحانی باید بجای فرافکنی پاسخگوی رکود، بیکاری، فساد، مسایل مربوط به نزدیکان و... در مناظره می‌بود.
کد خبر: ۸۸۵۹۴۳۵
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا خانکشی پور عضو هیئت‌علمی مؤسسات تحقیقات برنج کشور  در خصوص عملکرد  نامزدهای انتخاباتی در مناظره امروز گفت: مناظره امروز نشانگر تیپ رفتاری و تیپ برخورد کاندیداهای ریاست جمهوری بود سؤالات مناظره امروز رویکرد رئیس‌جمهور آینده کشور را مشخص کرد که بنا به آن هر نامزد به نحوی پاسخگوی آنها بود. این مناظره با توجه به اینکه هر نامزد حدود ۲۵ تا ۲۶ دقیقه فرصت صحبت داشت تا حدودی روشن گر مسائل اقتصادی روز کشور بود که در کنار دیگر برنامه‌های کاندیداها می‌تواند تحلیل درستی به مردم ارائه شود.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا توضیح نامزدها در حوزه اقتصادی به اندازه کافی برای مردم قانع‌کننده بوده است یا خیر گفت: قطعاً نه. یکی از مسائلی که در سه مناظره انتخابات ریاست جمهوری باید مد نظر داشت فرصت دو الی 5 دقیقه‌ای هر نامزد برای طرح مباحث بود این ماکسیمم زمانی برای مسائل اقتصادی در شرایط کنونی کشور بسیار کم بود.

 

 
خانکشی‌پور ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در مناظره‌ها مطرح بود طرح مسائل حاشیه‌ای از سوی برخی کاندیدا به شمار می‌رفت که در نتیجه نباید انتظار داشته باشیم که همه برنامه‌ها کاندیدا همان‌طور که شایسته و بایسته است در مناظرات مطرح شده باشد اما می‌شود از بخش‌های مختلف سؤالات مناظره امروز مسیر دولت آینده را پیش‌بینی کرد.

 

عضو هیئت‌علمی مؤسسات تحقیقات برنج کشور در پاسخ به این سؤال که علت فرافکنی و طرح موضوعات حاشیه‌ای از جانب رئیس‌جمهور چه بوده است اظهار داشت: آقای روحانی باید پاسخگوی عملکرد چهار ساله دولت خود باشد ایشان 4 سال ریاست داشتند، کار کردند و حالا باید پاسخگوی مردم باشند طبیعی است که می‌بایست پاسخ رکود، بیکاری، فساد، رابطه نزدیکان خود با دولت و... را به مردم بدهند آقای روحانی باید بدانند عملکرد چهار ساله دولت ایشان توسط مردم بررسی خواهد شد و مردم طبق این بررسی برنامه‌های چهار سال قبل دولت ایشان و درصد عملیاتی شدن آن را حدس خواهند زد.
 

وی در خصوص اینکه واکنش افکار عمومی به این فرافکنی ها چیست بیان داشت: بعضی مردم برای تصمیم گیری انتخاب کاندیدای خود و رای دادن کاری به این مناظرات ندارند و تصمیم خود را گرفته اند اما مردمی که امروز عملا با مسائل حاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند برایشان مهم است که رئیس جمهوری که سر کار می آید چه کار خواهد کرد آیا پرداخت می شود یا قطع؟ آیا بیکاری حل می شود؟ این افراد در جامعه کسانی هستند که این مناظرات را دنبال کردند و پس از تحلیل های خود تصمیم نهایی را خواهند گرفت.

 

خانکشیپور در پاسخ به این سوال که آیا توضیحات دولتی‌ها توانست به اندازه کافی در حوزه معیشت و مسائل اقتصادی دغدغه های مردم را مرتفع کند گفت: من از دو زاویه به این موضوع نگاه می کنم یک باور کسی که عملکرد دولت را مشاهده می کنم در این کشور با شرایط اقتصادی که همه آگاه هستیم زندگی می کنم، پسر بیکار در خانه دارم و از زاویه دیگر یعنی قول هایی که دولت یازدهم به مردم داده بود به مسئله نگاه می کنم هیچ کدام از قول های آنها تحقق پیدا نکرد اما به عنوان کسی که در حوزه اقتصاد درس خوانده و تجربه دارم معتقدم نه تنها وعده های این دولت محقق نشده بلکه عملا در این 4 سال هم اتفاق خاصی نیفتاد. بیکاری در کشور بیشتر شد، کارخانه های ما یکی پس از دیگری تعطیل شدند، در حوزه رشد اقتصادی که ادعای دولت است 6 تا 7 درصد رشد داشته ایم حدود 6 درصدش از حوزه نفت کشور بوده است در دولت آقای روحانی رشد اقتصادی فقط نصیب مرفهین شد. این رشد اقتصادی نه تنها هیچ افتخاری برای دولت کسب نکرد بلکه مردم باید توجه داشته باشند که نفت را خام فروختند و اسمش را رشد اقتصادی گذاشتند، رشد اقتصادی در کشور نباید از فروش نفت در جامعه متبلور شود بلکه باید از ایجاد اشتغال و امثالهم ایجاد شود چه طور این دولت می تواند واردات را افزایش دهد و در کنار آن به تولید ملی افتخار کنند. معتقدم نه برجام برای اقتصاد فرجامی داشت نه برنامه های دولت موجب رشد اقتصادی و کمک به دولت می شد قرار نبود در جمهوری اسلامی ما چنین نگاهی به اقتصاد نداشته باشیم تنها چیزی که می خواهم در خصوص این دولت بگویم این است که خیلی اوقات زبان انسان برای گفتن عملکرد این دولت در چهار سال قاصر می ماند.

ارسال نظرات