خبرهای داغ:
نامگذاری های اقتصادی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نشان می دهد که اهمیت اقتصاد و رونق آن از هر حیث لازم و ضروری به نظر می رسد.
کد خبر: ۸۸۵۹۵۶۰
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رهبر تیزبین انقلاب برای بیرون رفت از مشکلات اقتصاد ایران و رفع سوء مدیریت های ناشی از آن، اقتصاد مقاومتی را برای دومین بار مطرح می کنند و علاج نابسامانی های اقتصاد در کشور را اقتصاد مقاومتی آن هم از نوع تولید و اشتغال می داند و همه را برای تحقق آن فرا می خواند.

مقام معظم رهبری در نامگذاری فرمودند؛ اقتصاد مقاومتی یک عنوان کلی است و اشتغال و تولید زیرشاخه است پس به نظر نگارنده چه بسا این عنوان کلی طی سال های آینده نیز به یک راهبرد بلند مدت تبدیل شود و باید همه مدیران و دست اندرکاران امر، مردم و همه و همه به سمت آن برنامه ریزی و حرکت کنند تا یک فرهنگ اقتصادی «کار کردن» در کشور نهادینه شود.

اگر به سمت تحقق خواسته های آن حرکت نشود مثل سال 95 در اقتصاد مقاومتی رفوزه می شویم و نمره دستگاه اجرائی نمره مردودی می شود چراکه زیرساخت ها را باید دولت و دستگاه های اجرائی آماده می کرد ولی امسال تکرار شعار سال گذشته با شکل دیگر ولی با همان محتوای قبلی نشان می دهد نگاه رهبر معظم به همان سمت است و ما نتوانستیم در اجرا کردن اقتصاد مقاومتی بصورت کلی و عملیاتی موفقیتی کسب کنیم.

در رابطه با اهمیت و راهبردی بودن اقتصاد مقاومتی«resistance economic» مطالب و تحلیل های زیادی گفته و نوشته شده و در اینکه نقطه عطف بیرون رفت و علاج مشکلات کشور در امرتولید و اشتغال و رفع بیکاری اقتصادمقاومتی است، شکی وجودندارد مردم و مسئولان به اهمیت این سند مهم ابلاغی واقف هستند ولی به نظرمی رسد در تحقق آن در جاهایی از بدنه اجرایی کشور ایرادات و ابهاماتی وجود دارد و آن نقطه ابهام، علت مردودی دستگاه های اجرایی در اقتصاد مقاومتی است و آن قبول مفهومی اینکه اقتصاد مقاومتی علاج رفع مشکلات اقتصادی کشور است.

باید ذهن و فکر، اندیشه و عمل همه این باشد که می شود با آن اقتصاد را درست کرد. یک اقتصاد درون زا با نگاه به بیرون. برای برون رفت از رکود افزایش تولید لازم است.

افزایش تولید یعنی ایجاد اشتغال، اشتغال یعنی رفع بیکاری، از بین بردن بیکاری یعنی بالا بردن توان اقتصادی خانواده ها، بالا رفتن توان اقتصادی جوانان یعنی ازدواج و تشکیل خانواده و تولید نسل و در ادامه پویایی نسل کشور، تولید بیشتر یعنی بیشتر از نیاز داخلی تولید کردن و فکر کردن برای صادرات و درآمدزایی برای کشور و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد و یا می شود با برنامه ریزی و همت آن را در کشور ساخت.

پس باید فرهنگ کار کردن، تولید کردن و مهم تر از همه فرهنگ خواستن در دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر نهادینه شود چراکه مردم ما ثابت کرده است فعل توانستن را خوب صرف کرده اند و توانایی انجام کارهای بزرگتری را دارند.

عبور از پیچ های تاریخی و رسیدن به قله های ترقی و پیشرفت برای ملت بزرگ ایران دست یافتنی است، مشروط به آنکه راهبرد و افق های پیش بینی شده توسط رهبر فرزانه انقلاب را سرلوحه حرکت های فکری و عملی خود نصب العین قرار دهیم تا فعل خواستن و توانستن را برای چندمین بار در کشور ایران اسلامی این بار در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، به منصه ظهور برسانیم.

علی مسعودی

ارسال نظرات