افزایش دو برابری واردات نفت کره جنوبی از ایران باعث فشار زیادی از سوی آمریکا به این کشور خواهد شد چرا که آمریکا در سالهای گذشته با افزایش میزان تولید نفت و گاز خود برای تسخیر بازارهای آسیا برنامه دارد.
کد خبر: ۸۸۵۹۷۴۱
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به کره جنوبی میزان صادرات خود را از زمان لغو تحریم‌ها با روند ثابتی افزایش داده است. بر اساس این گزارش ایران دومین کشور بزرگ صادرکننده نفت به کره شمالی در سه ماهه نخست سال 2017 شد. این کشور با رکورد بی‌سابقه 18.54 میلیون بشکه 2 برابر نسبت سال گذشته به این کشور نفت صادر کرد.

کیم جی کیونگ محقق در مؤسسه اقتصادی انرژی دولتی کره گفت: کره شمالی برای مدتی در زمان تحریم نتوانست نفت خام از ایران  وارد کند اما اکنون در حالی که تحریم‌ها برداشته شد نفت خام از ایران به سمت این کشور سرازیر می‌شود. 

یئولمی تحلیلگر در امور سرمایه‌گذاری اعلام کرد:احتمالا آمریکا فشارهای خود را بر ایران بدون توجه به تاثیر انتخاباتی آن ادامه دهد. به هر حال اگر چه مذاکرات زیادی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اتفاق می‌افتد چالش بین دولت ترامپ و ایران بعید است که بدتر شود. در حالی که ترامپ معمولا برای توافق هسته‌ای به شدت تحت انتقاد قرار گرفته است. رئیس‌جمهور آمریکا بسیار محتمل است تهران را نسبت به پاره کردن این توافق تهدید کند. این مسئله آمریکا را قادر می‌سازد که اهداف فشارهای اقتصادی خود را بر این منطقه بیشتر کند. به ویژه به دنبال جایگزینی بازار صادرات نفت ایران با نفت تولیدی خودش باشد. 

بر اساس این گزارش اگرچه بر اساس قانون طی سال‌های گذشته آمریکا صادرات نفت و گاز انجام نمی‌داد اما اخیرا با مصوبه‌ای که در کنگره به تصویب رسید این کشور اقدام به صادرات نفت و گاز هم می‌کند. ایران بزرگترین و دومین کشور بزرگ صادرکننده اوپک است که اخیرا صادرات نفت خود را به 3 میلیون بشکه در ماه مارس رساند که بیشترین میزان از سال 1970 تا کنون است. صادرات نفت ایران به آسیا بعد از لغو تحریم‌ها دو برابر  شد. در ماه دسامبر واردات نفت خام توسط  بزرگترین مشتران ایران یعنی هند، کره جنوبی و ژاپن در مجموع به ی1.89 میلیون بشکه در روز رسید.

میزان خرید هند از ایران سه برابر شد و حتی خرید کره جنوبی به 7 برابر رسید. ایران 18.2 دهم درصد ذخایر گاز اثبات شده در جهان را در اختیار دارد و می‌خواهد رقیب اصلی خود یعنی قطر را که به عنوان بزرگترین صادر کننده LNG جهان است به عقب براند.

بی‌علاقگی ترامپ به ایجاد چالش با ایران در محتوای ملاحظات اقتصادی وی کاملا مشهود است.

یئولمی گفت که روابط خواسته‌های واشنگتن برای صادرات بیشتر نفت و گاز به منطقه خاورمیانه و کره کاملا روشن است. ترامپ با توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان توافق بد تعبیر کرده اما به رغم حس ضد ایرانی وی ماه گذشته وزارت امور خارجه این کشور پذیرفت که تهران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته‌ای عمل کرده است
.

ارسال نظرات