در شرایطی که مسئولان ارشد دولتی در سال گذشته از یکسان سازی نرخ ارز خبر داده بودند، اما همچنان این طرح در پیچ و خم وعده ها بِسَر می‌برد.
کد خبر: ۸۸۵۹۷۶۸
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰


به گزارش خبرگزاری بسیج، بسیاری از کارشناسان معتقدند، یکی از بسترهای سوء استفاده و ایجاد فساد به سه نرخی بودن ارز معطوف می شود و در صورت تحقق و حصول طرح یکسان سازی، عرصه برای سوء استفاده های این‌چنینی تنگ‌تر خواهد شد.

با وجود چنین ضرورت و الزامی، یکسان سازی نرخ ارز برخلاف وعده های مطروحه از سوی مسئولان ارشد دولتی، به نتیجه نرسیده است.

صدیقه فرزان مهر، محقق و پژوهشگر اقتصادی  با اشاره به ضرورت اجرایی شدن طرح یکسان سازی نرخ ارز، اظهار داشت: آن‌چنان که برخی از کارشناسان عنوان می کنند ثبات نرخ ارزی و برقراری تعادل نسبی در تأمین ارز مورد نیاز کشور، بدون ظهور و بروز تنش قیمتی، توفیقی قابل توجه به شمار می‌رود که در طول سالیان اخیر تا حدودی محقق شده است.

وی افزود: البته در مقطعی، شکنندگی‌هایی در این ثبات ایجاد شد که به هر ترتیب مهار و کنترل شد، اما متأسفانه موضوع یکسان سازی نرخ ارز، علی‌رغم طرح و وعده های بسیار، همچنان تحقق نیافته است.

فرزان مهر عنوان کرد: بازار ارز با سه نرخ به حیات و بقای خود ادامه می دهد که یک نرخ موسوم به مبادله ای است که به واقع برای واردات کالاها از سوی بانک مرکزی اختصاص می یابد که بر اساس چارچوب تعیین شده و اولیت گذاری های گمرکی ارائه می شود.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: نرخ دوم هم به میانگین نرخ صرافی‌ها معطوف می‌شود که هر ساعت از طریق سامانه ای تحت عنوان سنا اعلام می شود و نرخ سوم نیز، ارز آزاد است که اندکی بالاتر از نرخ میانگین توزیع و به فروش می رسد.

وی افزود: در صورت یکسان سازی نرخ ارز، به واقع ثبات هر  چه بیشتری در بازار مذکور ایجاد می شود و ظاهراً تلاش بر این است که  چسبندگی نرخ ارز به دلار آمریکا رفع شود و ملاک و معیار بر مبنای ارز دیگر کشورها مبتنی شود که البته حصول و تحقق این هدف با پیچیدگی ها و دشواری های خاص به خود همراه است.

محقق و پژوهشگر اقتصادی گفت: تحقق یکسان سازی نرخ ارز، مستلزم عادی شدن روابط بانکی ایران با بانک های بزرگ و صاحب نام دنیا است که متأسفانه آن‌چنان که در اخبار و گزارشات منتشر شده آمده، عادی شدن تعاملات مذکور همچنان با چالش ها و موانعی جدی مواجه است.

وی افزود: البته رعایت استانداردهای بین المللی بانکی از سوی بانک های ایرانی از دیگر ضروریات این امر خطیر است که باعث پیچیده تر شدن حصولِ این موضوع شده است.

ثبات و یکسان سازی نرخ ارز،از بروز تنش های قیمتی جلوگیری می کند

امیر حسن والی، دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه، با اشاره به ضرورت حفظ ثبت و آرامش در بازار گفت: بدون تردید هر آنچه ضریب فشار تنش های قیمتی تشدید شود به همان میزان شاهد بی ثباتی بیشتری در اقتصاد کشور خواهیم بود که همین موضوع می تواند افق و چشم انداز مطلوب و شایسته اقتصاد کشور را با ابهاماتی جدی مواجه سازد.

وی افزود: یکی از راهکارهای مؤثر برای ایجاد ثبات هر چه بیشتر در اقتصاد کشور به یکسان سازی نرخ ارز باز می‌گردد که باید با جدیت و فوریت هر چه بیشتر، نسبت به تحقق این امر اقدام شود.

والی گفت: اگرچه در سال گذشته بارها از یکسان سازی نرخ ارز خبر داده شد، اما متأسفانه در مقام عمل شاهد تحقق این ضرورتِ اساسی نبودیم.

وعده دولت برای یکسان سازی نرخ ارز چه زمانی عملیاتی خواهد شد؟

تابستان سال گذشته، ولی ا...سیف در یک برنامه تلویزیونی از قطعی شدن یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال مذکور (95) خبر داد، موضوعی که در 24 بهمن ماه 94 نیز از سوی رئیس جمهور مطرح  و بر ضرورت یکسان سازی نرخ ارز در سال 95 تأکید شد.

وعده یکسان سازی نرخ ارز از سوی معاون اول رئیس جمهور نیز سابقه دارد اما تاکنون هیچکدام از وعده ها به نتیجه نرسیده و امید آن می رود این امر خطیر تا پایان عمر دولت یازدهم محقق شود که تحقق آن قطعاً حاوی دستاوردهای بسیاری در عرصه اقتصادی خواهد بود.
ارسال نظرات