خبرهای داغ:
امانوئل ماکرون رئیس جمهور منتخب فرانسه رسما امروز یکشنبه وارد کاخ الیزه شد و قدرت را از فرانسوا اولاند رئیس جمهور سوسیالیست تحویل گرفت.
کد خبر: ۸۸۵۹۸۹۴
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، امانوئل ماکرون که جوان ترین رئیس جمهور در تاریخ فرانسه به شمار می رود، طی مراسمی قدرت را از اولاند تحویل گرفته است.

قرار است ماکرون 39 ساله که در انتخابات هفته گذشته بر مارین لوپن غلبه کرده، دیداری خصوصی با اولاند داشته باشد. اولاند در این دیدار خصوصی کدهای محرمانه مربوط به شلیک تسلیحات اتمی فرانسه را در اختیار ماکرون قرار می دهد. در ادامه ماکرون در مراسمی با حضور صدها سیاستمدار شرکت خواهد کرد و در این مراسم نتایج رسمی انتخابات خوانده خواهد شد.

ماکرون همچنین آلکسیس کولر را به عنوان مدیر کل کاخ الیزه معرفی کرده است. این قدرتمندترین پست در بین سمت های مختلف کاخ الیزه به شمار می رود. رئیس جمهور جدید فرانسه فیلیپ اتین را نیز به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی انتخاب و معرفی کرده است.

کولر 44 ساله دانش آموخته دانشکده دولتی ئی ان ای فرانسه است و پیش از این رئیس دفتر ماکرون بوده است. وی از این پس دست راست ماکرون خواهد بود.

اتین 61 ساله نیز که به خوبی در بروکسل و برلین شناخته شده است، مشاور ارشد دیپلماتیک ماکرون خواهد شد.

کمیسیون اروپا با انتشار پیامی در توییتر از انتخاب اتین کاملا استقبال کرده و آن را یک خبر بسیار خوب ارزیابی کرده است.‎

رئیس جمهور جدید فرانسه با چالش ها و مشکلات زیادی روبرو است، از جمله نرخ بیکاری بالا، مقابله با تروریسم و متحد کردن جامعه به شدت چند قطبی شده فرانسه.

دوره ریاست جمهوری 5 ساله اولاند با افول اقتصادی، حملات تروریستی خونین با 230 کشته همراه شده است. تدابیر امنیتی شدیدی برای این مراسم در نظر گرفته شده و بیش از 1500 مامور پلیس در اطراف کاخ الیزه مستقر شده اند.

ماکرون در هفته نخست ریاست جمهوری مشغله های زیادی خواهد داشت. وی قصد دارد دوشنبه نخست وزیر جدید فرانسه را معرفی کند و بعد از آن برای دیدار و گفتگو با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به برلین سفر خواهد کرد. یکی از مهمترین برنامه های ماکرون، ارائه طرح ایجاد پارلمان منطقه یورو خواهد بود.

مرکل پیش از این از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه استقبال کرده و گفته است که ماکرون مایه امیدواری میلیون ها شهروند فرانسوی و بسیاری از مردم آلمان و سایر کشورهای اروپایی است.

ماکرون باید برای اجرای اصلاحات مورد نظر خود اکثریت کرسی های پارلمانی را در انتخابات 11 و 18 ژوئن کسب کند.

حزب ماکرون روز پنجشنبه 428 نامزد خود را برای راهیابی به پارلمان فرانسه و شرکت در انتخابات ژوئن معرفی کرده است که از این تعداد 52 درصد سیاستمداران تازه کار بوده و نیمی از آنها نیز زن هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها