خبرهای داغ:
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از تمدید تفاهم‌نامه ایران و ایتالیا برای آغاز فصل جدید مرمت در پاسارگاد خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۰۰۵۲
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵

حمید فدایی با بیان اینکه تفاهم‌‌نامه با هیئت ایتالیایی برای مرمت پاسارگاد تا پایان سال گذشته بوده است، اظهار داشت: تلاش بر این است که با تمدید تفاهم‌نامه فصل جدید مرمت نیمه دوم سال آغاز شود البته در حال حاضر گروه‌های ایرانی موضوع مرمت را در پاسارگاد دنبال می‌کنند. 

وی با بیان اینکه این گروه‌ها در همکاری با هیئت ایتالیایی آموزش لازم را دیده‌اند گفت: در حال حاضر عملیات مرمت و حفاظت در سایت پاسارگاد با تمرکز بر کاخ اختصاصی و آبراهه‌های باغ شاهی در حال انجام است. 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: عملیات پاک‌سازی سنگ‌ها در کاخ اختصاصی در حال انجام است و مرمت آبراهه‌ها نیز که از فصل گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد. 

فدایی با بیان اینکه طول این آبراهه‌ها هزار و 100 متر است، بیان کرد: این آبراهه‌ها شواهدی بر وجود پردیس شاهی بوده که قسمتی از آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد و جنس آن ماسه و سنگ است. 

وی با بیان اینکه حفظ کالبد فیزیکی این آبراهه‌ها برای ثبت پردیس شاهی مهم است، عنوان کرد: در دهه‌های قبل بخش اعظمی از این آبراهه‌ها کاوش شده که نیازمند مرمت و حفاظت جدی است و در فصل جدید با هدف ساماندهی آنها پاکسازی و مرمت می‌شود. 

مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد از همکاری استادکاری‌های سنتی مرمت تخت جمشید برای مرمت آبراهه‌های پاسارگاد خبر داد و گفت: مرمت فیزیکی و کالبد آنها و ترمیم قطعات شکسته شده بخشی از اقداماتی است که انجام می‌شود. 

فدایی از فصل جدید کاوش در برج سنگی خبر داد و اظهار داشت: فصل دوم کاوش در برج سنگی از مردادماه آغاز می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها