خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از مرمت خانه تاریخی عباسپور واقع در بافت تاریخی شیراز متعلق به دوره قاجاریه خبر داد.
کد خبر: ۸۸۶۰۰۶۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
  مصیب امیری اظهار داشت: این اثر در سال1382 با شماره 8700 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 

وی به اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و افزود: هزینه مرمت خانه عباسپور از محل اعتبارات ملی با هزینه‌ای بالغ بر 340 میلیون ریال تخصیص داده شده و مرمت در قسمت‌های اضطراری و استحکام‌بخشی بنا در حال انجام است. 

امیری افزود: این منزل تاریخی دارای حیاط مرکزی است که چهار طرف آن ساخت و ساز وجود دارد و ورودی بنا در ضلع جنوبی است، در ضلع شمالی اتاقی با درک چوبی وجود دارد که تالار اصلی بنا است و در دو طرف درک دو جرز با تزئینات آجرکاری و تلفیق کاشی دیده می‌شود و در ازاره سنگی آن حجاری‌هایی به شکل ستون نماها و نورگیرهای مشبک وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بیان کرد: سقف تالار شمالی بسیار زیبا و دارای نقوش متنوع و یک شومینه گچ‌بری هم در آن قرار گرفته و بدنه اتاق دارای رنگ‌آمیزی و نقوش هندسی ساده است.

وی عنوان کرد: درک جداکننده تالار شمالی با اندرونی مجاور گره چینی دارد و در دو سمت غربی و شرقی ساخت و ساز مشابه و قرینه مشاهده می‌شود و شامل دو اتاق در هر ضلع است که در طرفین راه پله مرکزی قرار گرفته‌اند.

امیری گفت: اتاق‌های ضلع شرقی علاوه بر سقف نقاشی جالب توجه دارای آینه کاری در تاقچه‌ها است و درک‌های چوبی دو ضلع شرقی و غربی از بین رفته و از پنجره فلزی جدید به جای آن‌ها و در نمای بیرونی بنا از آجر کاری استفاده شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها