معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با تکذیب اظهارات حجتی درباره اینکه دولت گذشته باعث کاهش تولید چغندرقند در کشور شده است، گفت: رکورد تولید چغندر قند در سال ۸۶ محقق شد .
کد خبر: ۸۸۶۰۰۹۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا جهانسوز معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم با تکذیب صحبت‌های وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم درباره اینکه دولت گذشته باعث کاهش تولید چغندر قند در کشور شده است، اظهار کرد: رکورد تولید چغندر قند در سال 86 محقق شود و در این سال به‌حدی تولید داشتیم که کارخانه‌های فرآوری فرصت استحصال نداشتند.

وی افزود: در آن مقطع وزارت جهاد کشاورزی تنها وظیفه تولید را در اختیار داشت (به‌دلیل عدم اجرای قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا قانون انتزاع)، به همین دلیل با مصوبه شورای امنیت ملی، میزان زیادی واردات شکر صورت گرفت که خلاف خواسته ما بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم ادامه داد: واردات شرکت در آن مقطع باعث شد که به تولیدات داخلی چغندر لطمه وارد شود اما ما سعی کردیم با دادن سم و کود این بخش را از حالت رکود خارج کنیم.

جهانسوز با بیان اینکه تمام آمار مستند مربوط به  تولیدات کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم موجود و قابل ارائه است، گفت: دولت بیان می‌کند که با کاهش سطح زیر کشت توانست تولید را افزایش دهد اما باید مشخص شود چه اقدام مدیریتی اکنون انجام می‌شود که در سال 86 انجام نشده است. در آن سال کود تقریباً مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گفت و کشاورزان در موارد متعددی یارانه داشتند.

وی افزود: تعداد حضور مروجین و بودجه‌های ترویج در آن مقطع در بالاترین حد خود قرار داشت که آثار آن روی خودکفایی گندم در سال 86نیز نمایان شد.

به گزارش تسنیم،  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در نخستین همایش  ملی جهاد کشاورزی دهستان‌ با اظهارات تندی خطاب به بخش کشاورزی دولت قبل، درباره تولید چغندر در دولت گذشته اظهار کرده بود: در سال 1394 به‌میزان 6 میلیون تن چغندر در کشور تولید شد، حالا به ما لقب وارداتچی می‌دهند.

وی گفته بود که در دولت‌های نهم و دهم از مهرماه 1384 تا اردیبهشت 1392 تعرفه واردات شکر پنج بار تغییر کرد، تاجایی که تعرفه این محصول به صفر تنزل یافت. در سال 1383 نیز تعرفه واردات شکر به‌نحوی بود که نزدیک 303 هزار تن تولید و 316 هزار تن واردات انجام دادیم درحالی که در سال 1385 تنها 2 میلیون و 537 هزار تن شکر وارد شد.

حجتی درباره هزینه‌های چغندرقند نیز اشاره داشت: در سال 1392 کل پولی که برای خرید چغندر پرداخت شد، چهارهزار میلیارد ریال (400 میلیارد تومان) بود که این رقم در سال 1395 به 18 هزار میلیارد ریال (یک‌هزار و 800 میلیارد تومان) رسید و این بدان معناست که با وجود تغییر نکردن سطح زیرکشت، با افزایش تولید همراه بودیم.

ارسال نظرات