خبرهای داغ:
حضرت آیت‌الله هادی باریک‌بین پدر شهید بزرگوار مرتضی باریک‌بین، نماد ایثار و مجاهدت‌های بی‌شمار تاریخ پر فراز و نشیب ایران اسلامی به ویژه استان قزوین بود.
کد خبر: ۸۸۶۰۱۴۶
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله هادی باریک‌بین پدر شهید مرتضی باریک‌بین، سال 1309 در خانواده‌ای مذهبی قزوین به دنیا آمد، پدر وی تاجر پوست بود، تحصیلات مقدماتی حوزه را در قزوین طی کرد، سپس سال 1328 به مدت 2 سال برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد و از درس خارج اصول آیت‌الله بروجردی و سپس دروس خارج فقه و اصول روح‌الله خمینی بهره برد و به درجه اجتهاد رسید.
آیت‌الله باریک‌بین همچنین سال 1333، برای ادامه‌ی تحصیل، ۳ سال را در حوزه‌ی علمیه نجف گذراند و از اساتید دروس عالی وی علامه طباطبایی، نوری‌همدانی، مشکینی، سلطانی، منتظری، میرزا باقر زنجانی و روح‌الله خمینی بودند.
وی از جمله روحانیون قزوینی است که با شروع مبارزات مردم بر ضد رژیم پهلوی، در کنار امام خمینی قرار گرفت و با هدایت مردم قزوین نقش خود را ایفا نمود به گونه‌ای که ساواک ناچار به تبعید ایشان به سردشت کردستان برای مدت 18 ماه شد.
آیت‌الله باریک‌بین در تبعید نیز در کنار مبارزانی همچون "آیت‌الله ربانی شیرازی" قرار گرفت و با توجه به اخبار و اطلاعاتی که از اوضاع کشور و روند مبارزات به دست می‌آمد با همکاری ایشان اقدام به صدور اطلاعیه می‌کردند. وی بعد از حدود 6 ماه تحمل تبعید به وطن خود قزوین بازگشت.
ثمره‌ی ازدواج آیت‌الله باریک‌بین 4 فرزند دختر و دو فرزند پسر بود که دو فرزند پسر خود را به جبهه‌ها فرستاد و مرتضی (فرزند ارشد) را در سال 1361 در عملیات بزرگ فتح‌المبین به‌ عنوان شهـیدی از روحانیت سرافراز تقدیم خدا و امام شهـیدان کرد.
آیت‌الله باریک‌بین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۹۳ نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه‌ی شهر قزوین و سه دوره نیز نماینده قزوین در مجلس خبرگان رهبری و مجلس خبرگان قانون اساسی بود.
وی در ۱۱ اسفند ۹۳ از امامت جمعه و نمایندگی ولی‌فقیه در استان قزوین استعفا داد و عبدالکریم عابدینی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین انتخاب شد.
آیت‌الله باریک‌بین که ده‌ها نشان تلاش و مجاهدت را در شناسنامه‌اش به ثبت رسانده و همراه و همیار ماندگار رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس بوده، در بخش آی سی یو بیمارستان‌ ولایت، ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ بستری شد.
وی سرانجام هنگام اذان صبح، ساعت ۷ روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶، سالروز ولادت امام جواد(ع)، در سن ۸۷ سالگی بر اثر بیماری‌های ناشی از کهولت سنی و عفونت ریوی دار فانی را وداع گفت و به فرزند شهیدش پیوست، به مناسبت درگذشت وی، سه روز عزای عمومی در قزوین اعلام شد.
مسوولان کشوری و استانی در پیام‌های جداگانه درگذشت این عالم ربانی و مجاهد فقید را تسلیت گفتند و همچنین مقام معظم رهبری، ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت.
پیکر مطهر مرحوم آیت‌الله هادی باریک‌بین، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سابق قزوین و پدر بزرگوار شهید مرتضی باریک‌بین، با حضور مسوولان کشوری و استانی و مردم شهیدپرور به ویژه خانواده‌های شاهد و ایثارگر در قزوین تشییع شد.
پیکر مطهر این عالم بزرگوار با حضور پرشکوه مردم شهیدپرور بر دوش آنها و همیشه در صحنه قزوین از مسجدالنبی(ص) به سمت آستان مقدس امامزاده حسین(ع)، گلزار شهدای قزوین تشییع و در صحن این امامزاده به خاک سپرده شد.
در طی مسیر مردم شهیدپرور پیکر مطهر آیت‌الله باریک‌بین را با ذکر لا اله الا الله، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، باریک‌بین بزرگوار پیش خداست امروز و عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، امام جمعه‌ی ما با شهداست امروز مشایعت کردند.
پس از این تشییع، مراسم‌‌‌های یادبود مختلفی در استان‌های سراسر کشور برگزار شد و یاد و خاطره‌ی ایشان را گرامی داشتند. باشد که قدردان مجاهدات بی‌نام و نشانش باشیم

 

1001/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها