همایش بزرگداشت فردوسی و زبان و ادب فارسی با حضور اساتید برجسته کشوری و دوستداران شاهنامه در مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زاهدان یکشنبه شب برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۶۰۲۴۴
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این همایش با هدف گرامیداشت فردوسی و شاهنامه و انتقال ارزش های این اثر نفیس به نسل جوان در زاهدان برگزار شد.
حسین مسگرانی اظهار داشت: در این همایش از برخی استادان برجسته ادبیات و شاهنامه خوانی مطرح کشوری و استانی دعوت شده تا به شاهنامه خوانی بپردازند.
استاد ادبیات فارسی و مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران نیز در این همایش گفت: همه ی بانوان در شاهنامه از فر ایزدی برخوردار هستند.
امیر اسماعیل آذر اظهار داشت: هزار و 500 بار فردوسی در اثر خودش از قرآن مجید استفاده کرده است.
وی بیان کرد: هر جا که سخن فردوسی را نظاره می کنیم خداوند مشاهده می شود.
وی افزود: ایرانیان بهترین حماسه سرایان در جهان هستند.
وی تصریح کرد: هر شاعری که سخن از خرد به میان آورده لقب حکیم را گرفته است.
به گزارش ایرنا حکیم ابوالقاسم فردوسی در سال 329 هجری درروستای طابران«طبران» طوس به دنیا آمد و پدرش از دهقانان طوس بود که ثروت و موقعیت قابل توجهی داشت فردوسی در جوانی با درآمدی که از املاک پدرش به دست می آورد، به کسی محتاج نبود اما بتدریج، آن اموال را از دست داد و به تهیدستی گرفتار شد.
وی از همان زمان که به کسب علم و دانش می پرداخت، به خواندن داستان هم علاقه مند شد و به تاریخ و اطلاعات مربوط به گذشته ایران عشق می ورزید.
همین علاقه به داستانهای کهن بود که او را به فکر انداخت تا شاهنامه را به نظم در آورد و چنان که از گفته خود او بر می آید، مدتها در جستجوی این کتاب بوده و پس از یافتن نسخه اصلی داستانهای شاهنامه، نزدیک به سی سال از بهترین ایام زندگی خود را وقف این کار کرده است.
فردوسی در سال 370 یا 371، به نظم در آوردن شاهنامه را آغاز کرد و در اوایل این کار هم خود او ثروت و دارایی قابل توجهی داشت و هم برخی از بزرگان خراسان که به تاریخ باستان ایران علاقه داشتند، او را یاری می کردند.
25 اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم فردوسی شاعر نامی ایران نامگذاری شده است.
ارسال نظرات