خبرهای داغ:
با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری مردم استان خوزستان از انتظارات و خواسته‌های خود از رئیس جمهور منتخب سخن گفتند.
کد خبر: ۸۸۶۰۳۷۵
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خوزستان؛ این روزها هر لحظه بیشتر بوی انتخابات و نو شدن فضای رقابت می‌دهد، رقابتی که قرار است سرنوشت چهارساله‌ای برای مردم این کشور رقم بزند و 4 سالی که باید دوران شکوفایی یک نسل از یک دهه باشد.

با این وجود سرزمین ثروتمند از دارایی‌ها و معادن و فقیر از شغل خوزستان در شرایط ویژه و سختی به‌سر می‌برد.

از یک‌سو هجوم ریزگردها و از سوی دیگر خشکسالی و بحث انتقال آب کارون به استان‌های دیگر تهدیدی جدی برای حیات این استان سراسر ثروت به حساب می‌آید و عدم وجود شغل و بالا بودن آمار بیکاری در آن باعث نارضایتی مردم و جوانان آن است.

از این‌رو برخی از شهروندان خوزستانی در گفت‌و‌گو با این رسانه از توقعات و خواسته‌های خود در کنار ضعف‌های موجود سخن گفتند.

علی حسینی گفت: با وجود شرکت‌ها و مراکز صنعتی فراوان در خوزستان بیکاری و ناامیدی از شغل و آینده سهم بزرگ جوانان خوزستان به حساب می‌آید.

این شهروند اهوازی بیان کرد: سال‌هاست جوانان خوزستانی به نسل سوخته تبدیل شده‌اند ولی نگاه هیچ یک از دولت‌ها به سمت این جوانان پر از استعداد نبوده و وارد شدن نیروهای غیر بومی به شرط اصلی مدیران صنعتی استان تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ما در هر استان دیگری برای استخدام و روی کار رفتن حاضر شدیم نخستین شرطی که لحاظ شد بومی بودن و ساکن بودن در آن استان بود ولی متاسفانه ما در خوزستان با آغوش باز از نیروهای غیربومی و مدیران غیر خوزستانی استقبال کرده و خود نیز بیکار و در حسرت آینده قرار داریم.

این جوان بیکار خوزستانی تصریح کرد: امیدواریم یک روز مسؤولان استان با وضع قانون الزام به‌کارگیری جوانان خوزستانی به مشقت‌های جوانان بیکار خوزستانی و دست به دامن شدن مدیران استان‌های دیگر برای اشتغال گامی اساسی بردارند.

*نانوایی‌های صنعتی تنها میراث دار نام صنعت در ایذه هستند

محمد مرادی در رابطه با انتظارات خود گفت: سال‌هاست که جوانان ایذه‌ای به دور از خانواده خود در کنگان و عسلویه و در زیر شرجی‌های زیاد و گرمای طاقت‌فرسای این محیط برای زندگی خود و تامین نیازهای زندگی خود تلاش می‌کنند.

این شهروند ایذه‌ای بیان کرد: با وجود اینکه شهرستان ایذه در مسیر استان‌های مرکزی کشور از جمله اصفهان و تهران قرار دارد، روزانه به جای اینکه شاهد تعدد حضور اتوبوس‌های این مسیرها در این شهرستان و سفر به این مناطق باشیم، جولان اتوبوس‌های متعدد برای انتقال کارگران به استان‌های بوشهر و بندرعباس را شاهدیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با وجود آب دریاچه سد کارون 3 و رود کارون در کنار زمین‌های پهناور و مستعد برای کشاورزی در این امر محرومیم و به گفته جامعه شهروندی ایذه، دستگاه‌های صنعتی نانوایی و نانوایی‌های صنعتی تنها گروهی هستند که نام صنعت را در این شهرستان یدک می‌کشند.

مرادی تصریح کرد: شهرستان ایذه با وجود تمدن چند هزار ساله، آثار گردشگری و طبیعت بکر، چاه‌ها و لوله‌های نفتی، دریاچه بزرگترین سد دو قوسی خاور میانه، بزرگترین تولید کنندگی برق در کشور، بالاترین ظرفیت کشت برنج در خوزستان و بسیاری از دیگر نعمت‌های خدادادی همواره از نگاه دولت‌ها غافل مانده و بیکاری به اصلی‌ترین شغل مردم این دیار تبدیل شده است که می‌طلبد دولت جدید با توجه به یکی از این موارد و برنامه‌ریزی برای تحقق این موارد تا پایان کار خود گامی اساسی برای برون رفت ایذه محروم از این مشکلات بردارد.

*کاهش بودجه خوزستان و عدم توسعه این استان بی‌عدالتی است

حسین عامری یکی از شهروندان آبادانی است که گفت: سال‌هاست که از جنگ می‌گذرد ولی استان خوزستان هنوز هم در مشکلات پس از جنگ مانده و تحرک اساسی را مشاهده نکرده است.

وی اضافه کرد: روزانه بر جمعیت حاشیه‌نشینی در شهرهای خوزستان افزوده می‌شود و از جمعیت افراد توانمند استان به دلیل مهاجرت و ورشکستگی کاسته می‌شود و این در حالی است که عدم تخصیص بودجه مناسب برای این استان زمینه را برای توجیه مهاجرت فراهم کرده است.

این شهروند آبادنی بیان کرد: با وجود اینکه در سال 95 بودجه برخی از استان‌های کشور به نزدیک 300 باربر افزایش یافت، استان خوزستان به عنوان یکی از میراث‌داران اقتصاد کشور در کمال ناباوری به نصف بودجه سال قبل خود رسید و از این رو دولت نشان داد هیچ علاقه‌ای برای پیشرفت پایتخت نفت و اقتصاد ندارد.

عامری تصریح کرد: دولت‌ها همان‌گونه که مساله گرد و خاک و خشکسالی استان خوزستان را به فراموشی سپردند، بودجه و توسعه اشتغال در این استان را نیز از یاد بردند و از این نیاز است رئیس جمهور منتخب گامی اساسی برای رفع این نا عدالتی‌ها در این استان زرخیز بردارد.

*راه‌های کوچک ترانزیتی خوزستان همچنان جان بیگناهان را می‌گیرد

پژمان یکی از شهروندان دهدزی است که درباره مشکلات خود گفت: با توجه به اینکه شهر دهدز دروازه ورود و خروج استان خوزستان به قسمت‌های مرکزی کشور است، روزانه هزاران اتوبوس و تریلر در این محل رفت و آمد می‌کند.

وی بیان کرد: با توجه به این حجم بالای ترددها در این منطقه و شهرستان ایذه، همواره کوچک و کم عرض بودن جاده‌ها باعث وقوع حوادث جبران‌ناپذیری به مانند واژگونی و مرگ چند صد نفر مسافر و راننده در سال‌های اخیر  بوده‌ایم.

این شهروند خوزستانی ادامه داد: مساله راه و نا مناسب بودن مسیرهای منتهی به شهرستان ایذه همواره برای مسافران و خودروها به عنوان یک خطر در کمین حساب آمده و انتظار می‌رود دولت منتخب فکری اساسی برای رفع این مشکلات کند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها