تلاش همه جانبه دولتی ها در ثبت کرسی خودکفایی گندم به نام خود /خود کفایی در تولید یا واردات؟

کشور ایران هفتمین کشور مصرف کننده گندم در جهان است که این امر نشان می دهد که این غله محبوب در سفره های ایرانی جایگاه ویژه ای دارد اما با وسعت بسیار ایران وشرایط مناسب آب و هوایی برای کشت این محصول هنوز برنامه ریزی مناسبی برای رشد این عرصه ایجاد نگردیده است د رحالی که آمار واردات گندم در سال ۹۳ به ۷٫۲میلیون تن رسید و گوی سبقت وارداتی را از دیگر دولت ها ربود اما دولت یازدهم مسرّ است که کارنامه خودکفایی گندم را به نام خود به ثبت برساند .
کد خبر: ۸۸۶۰۴۷۹
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  با نگاهی اجمالی به آمار واردات متوجه می شویم  که ایران در سال ۷۷ با واردات شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم بزرگترین واردکننده گندم در جهان بوده است و سه سال بعد از آن نیز به طور متوسط سالانه چهار میلیون تن گندم به کشور وارد شده است .
اما بعد از جشن خود کفایی گندم در دهه ۸۰  گرچه کشور از واردات بی نیاز شد ، اما خشکسالی های پی در پی طی دو سال بعد از ان زمینه واردات گندم را به داخل فراهم کرد آن هم در زمانی که ایران با مصرف سرانه ۱۹۴ کیلوگرم گندم  رتبه هفتم جهان را از نظر حجم بالای مصرف گندم به خود اختصاص داد ه بود .
واردات گندم در سال ۸۷ نیز ادامه داشت  : شایان ذکر است که ایران در سال ۸۷ معادل ۹۰۴ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۱۷۷ کیلوگرم گندم (کمتر از یک میلیون تن) به ارزش ۳۵۶ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۶ دلار گندم وارد کرد که این میزان واردات به تبع موقعیت جغرافیایی کشور و خشکسالی ایجاد گردید .
واردات گندم در دهه ۹۰ هم رواج یافت تا جایی که مطابق آمار گمرک درسال ۹۳ میزان ۷٫۲ میلیون تن گندم به کشور وارد شد و رکورد واردات د رطی ۳۸ سال  بعد از انقلاب را شکست ، لذا  واردات  گندم در ۱۲ماهه اول سال ۹۵ به بیش از یک میلیون تن گندم رسید اما  دولتی ها مدعی خودکفایی در عرصه تولید و ذخیره سازی گندم و صادرات ۳۳میلیون تن آن به خارج از مرزها هستند.
 نماینده مردم بم که عضو کمیسیون کشاورزی است ، در راستای اهداف دولتی ها خود کفایی گندم را تایید کرد .
حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با آرمان کرمان در خصوص خودکفایی گندم ، گفت : در سال گذشته با همت کشاورزان و مسئولین جهاد کشارزی به رشد و خود کفایی گندم رسیدیم و وادرات این محصول را نداشتیم لذا امیدواریم که در سال زراعی جدید هم به خود کفایی گندم برسیم .
وی به مشکلات فرا روی این خود کفایی اشاره کرد و گفت : باید در قیمت و ارزش گذاری بر روی این محصول دقت ویژه ای گردد لذا مشوق های جدی برای کشاورزان در علاقه مند ساختن انان به کشت گندم باید لحاظ گردد زیرا اولین اولویت کشاورز درآمد زایی است لذا اگر محصولی برایش صرفه اقتصادی نداشته باشد را کشت نخواهد کرد .
نیکزادی به دومین مشکل برای تولید محصول استراتژیک گندم توسط کشاورزان اشاره کرد و گفت : عدم تکنولوژی مناسب کشاورزی و نبود دستگاه های پیشرفته سبب کاهش رشد تولید می گردد لذا استفاده از دستگاه های قدیمی که سالیان متمادی مورد استفاده قرار گرفته اند، سبب پرتی ۷ تا ۱۲ درصدی گندم می گردد .
 آهنگری مدیر زراعت  سازمان  جهاد کشاورزی استان کرمان نیز در رابطه با محصول استراتژیک گندم ،  گفت: سطح زیر کشت گندم شمال استان کرمان درسال زراعی ۹۴-۹۵، ۴۴۰۰۰ هکتار است که نسبت به سال گذشته زراعی ۳۰۰۰ هکتار بدلیل مسائل کم آبی وطبق برنامه الگوی کشت وحذف سطوح غیر اقتصادی محصولات زراعی کاهش داشته ولی به لحاظ کمی وکیفی محصول به مراتب از سال گذشته بهتر می باشد .
وی افزود: پیش بینی می شود در سال جاری بیش از ۱۶۵۰۰۰ تن گندم تولید شود که از این نظرنسبت به سال گذشته علی رغم کاهش سطح زیر کشت تغییر محسوسی وجود ندارد .
آهنگری با بیان اینکه در شمال استان یازده رقم گندم کشت می شود، افزود: چهار رقم گندم مربوط به مناطق گرمسیر مانند شهداد، ریگان و ارزوئیه بوده و هفت رقم دیگر به مناطق سردسیر و معتدل مانند بردسیر ، بافت ،کرمان و سیرجان اختصاص دارد .
 وی اظهار داشت: در شمال استان بیش از ۷۰۰۰ تن بذر گندم از طبقات پرورشی، مادری و گواهی شده ، تولید می شودکه ۱۰% ازمیزان تولید سال گذشته بیشتر بوده و مازاد تولید به استان های دیگرارسال می شود .
وی در خصوص زمان برداشت این محصول بیان داشت: در مناطق گرم از اواسط اردیبهشت ماه  و درمناطق سردسیر از تیرماه برداشت شروع و تاکنون ۶۵۰۰۰ تن گندم از کشاورزان توسط اداره غله استان خریداری شده است .
آهنگری مدیر زراعت سازمان در پایان گفت: امید است که در سال زراعی جاری  ۸۰۰۰۰ تن گندم مازاد کشاورزان در استان خریداری شود .
با وجودتلاش فراوان کشاورزان و شرایط کم آبی د رایران ،کشت گندم به بهترین شکل ممکن صورت می گیرد اما هنوز ایران نیازمند واردات گندم است زیرا در سال گذشته با حجم انبوه کشت گندم اما در انتهای سال بیش از یک میلیون تن گندم از ایالات متحده امریکا وارد کرده ایم  لذا با این تفاسیر می توان گفت که ما به خودکفایی نرسیده ایم بلکه بخشی از واردات ما کاهش یافته است.
خودکفایی در جایی معنای واقعی خود را پیدا می کند که ما واردات نداشته باشیم، مطابق نیاز کشوردر سال۹۵ می بایست ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن واردات گندم تولید و ذخیره می کردیم  تا به خودکفایی برسیم.
 این درحالی است که مطابق آمار تولید بر گرفته از آمارنامه وزارت جهاد کشاورزی  در سال ۹۵ نزدیک به  ۱٫۵ میلیون تن واردات گندم داشته ایم.
با استفاده از فرمول محاسبه ضریب خودکفایی که تولید بخش کشاورزی تقسیم بر تولید با واردات خالص بخش کشاورزی است در سال ۹۵ کشور در گندم خودکفا نشده است، چرا که با توجه به این فرمول و لحاظ کردن میزان واردات و تولید، ضریب خودکفایی ۹۰٫۸ درصد می شود و برای رسیدن به خودکفایی ۹٫۲ درصد  فاصله داریم.
بنابراین به راحتی می توان دریافت نه تنها در سال ۹۵ خودکفا نشده ایم بلکه ۳ میلیون تن صادرات مبنایی را هم نداشته ایم.
محاسبه دولت یازدهم برای رسیدن به خودکفایی با لحاظ کردن ۱٫۵ میلیون تن واردات گندم است. یعنی دولتی ها ۱٫۵ میلیون تن واردت گندم را با آمار تولید داخل محاسبه  می کنند و خودکفایی گندم را اعلام کرده اند.
گرچه دولت تمام تلاش خود را برای ثبت کرسی خود کفایی به نام خود می کند اما باید یاد آور شد که اگر  رشد تولید در عرصه کشاورزی شکل گرفته است ، تنها به همت طرح همگام با کشاورز بسیج است که از زمان کاشت تا داشت و برداشت محصول مربیان پای به پای کشاورزان حرکت کرده اند و تمام همت خود را برای رشد تولید این محصول بکاربرده اند ، اما اینکه دولت تلاش های یک گروه مخلص مردمی را نادیده می انگار و به دروغ از خود کفایی گندمی صحبت می کند که تنها در کاغذ های آماری که خود دولت مجری ایجاد آن است وجود دارد و نمی توان به آن استناد کرد ، زیرا از سال ۷۰ تا کنون واردات گندم  هرگز قطع نشده است و عمده واردات این محصو ل از ایالات متحده امریکا بوده است .
انتهای پیام/

ارسال نظرات