طبق تحقیقات دانشمندان ایتالیایی:

اکثر گل‌های گرده‌افشان، آلوده به سموم شیمیایی هستند

تحقیقات دانشمندان ایتالیایی با آزمایش روی ۲۹ گل و گیاه گرده‌افشان،نشان داد: همواره مقادیر قابل توجهی از حشره‌کش‌های خطرناک در گل‌ها پیدا می‌شود و بیش از ۷۰ درصد آلوده به مواد شیمیایی شامل "نئونیکوتینوید" هستند.
کد خبر: ۸۸۶۰۵۳۷
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، باغداران و سایر خرده فروشان عسل، و فروشندگان "گیاهان زنبور دوست" ایتالیایی از وجود مقادیر قابل توجهی از حشره‌کش‌های خطرناک بر روی گُل‌ها خبر داد.

محققان دانشگاه پادوا ایتالیا، 29 گل از نوع "گیاهان زنبور دوست" از پنج شرکت مختلف، چهار فروشنده عمده و یک گلخانه محلی خریداری کردند و نتایج تحقیقات را بر این اساس ذکر کردند.

محققان اعلام کردند مقادیر قابل توجهی از حشره‌کش‌های خطرناک در همه این گل‌ها پیدا شده اما دو مورد از گل‌ها، آلوده به آفت کش‌ و قارچ کش بودند و بیش از 70 درصد آلوده به مواد شیمیایی شامل "نئونیکوتینوید" بودند که مصرف آن بسیار بحث برانگیز است زیرا منجر به آسیبهای قابل توجهی به زنبور عسل می‌شود.

باغ‌ها اغلب بازار شهد و گیاهان زینتی غنی از گرده برای گرده افشانی هستند؛ با این حال این گیاهان هستند که اغلب با آفت کش‌ها در طول تولید و رُشد خود، درمان می‌شوند و سالم می‌مانند؛اما  در واقع اطلاعات کمی درباره باقیمانده آفت کش‌ها در طبیعت وجود دارد، بنابراین در زمان خرید، نمی‌توان گفت که آیا این گیاهان ممکن است یک تهدیدی برای سلامت حشرات گرده افشان باشد یا خیر.

"در این مطالعه، 29 برگ گیاهان مختلف که علاقه زنبور عسل هستند، مورد آزمایش 8 حشره کش و 16 قارچ کشی قرار گرفت که معمولاً در تولید گیاهان زینتی استفاده می‌شوند."

فقط دو کارخانه، تولید گل نرگس و انواع گل مریم در ایتالیا، فاقد هر نوع آفت کش بودند و 23 گیاه موجود دیگر، بیش از یک نوع آفت کش بر روی برگ‌هایش وجود داشت.

در این مطالعه، سم "نئونیکوتینوید" به مقداری یافت شد که کاملا برای سلامت زنبورهای عسل آسیب ‌رسان بود.

محققان هم هشدار داده‌اند: باغبان‌هایی که مایل به بدست آوردن عسل بدون هرگونه مواد شیمیایی مضر هستند باید گیاهان خود را از بذر، به صورت غیر آلوده به سموم پرورش دهند.

 

ارسال نظرات