دستگاه پرینتر سیمان بدون استفاده از داربست و بدون دخالت کارگر عمل سیمان زنی با حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری آذربایجان شرقی توسط یکی از مخترعان جوان در مرکز رشد شهید فراحی مراغه ساخته شد.
کد خبر: ۸۸۶۰۸۷۱
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴

مخترع این دستگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، گفت: این دستگاه در بخش عمران موجب افزایش کیفیت سیمان زنی نمای ساختمان‌ها و افزایش دقت و کاهش مصالح می‌شود.

توحید ولی نژند افزود: این دستگاه عمل سیمان زنی ساختمان را با مکانیسم خاص و جدید توسط کارتریج سیمان زنی انجام می‌دهد و مشابه مکانیسم پرینترهای جوهر افشان است و در نام‌گذاری آن از واژه پرینتر به علت تشابه مکانیسم آن به پرینترهای رومیزی جوهر افشان استفاده ‌شده است.

وی با اشاره به نحوه عملکرد این سیستم بیان کرد: عمل حرکت کارتریج در این دستگاه با مکانیسم خاص اسکاچ یوک انجام می‌پذیرد این مکانیسم مناسب‌ترین مکانیسم برای شرایط کاری این دستگاه نسبت به مکانیسم حرکتی ریل واگن است، عمل پاشش سیمان از هد کارتریج به کمک فشار باد کمپرسور انجام می‌شود و به علت حرکت کارتریج با سرعت ثابت سیمان به‌صورت یکدست و با ضخامت یکنواخت پاشش می‌شود که این عمل موجب افزایش سرعت و عدم نیاز به شمشه‌کشی می‌شود ولی با این ‌وجود دستگاه قابلیت شمشه‌کشی را نیز دارا می‌باشد.

ولی نژند بابیان اینکه این دستگاه، نخستین دستگاه سیمان زنی نمای ساختمان‌های بلند در جهان است، اضافه کرد: عملکرد دستگاه در دو حالت اتوماتیک و دستی است که حالت اتوماتیک مناسب برای دیوارهای کاملاً صاف می‌باشد و دستگاه بر اساس تنظیمات قبلی عمل می‌کند و محدودیت‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در حالت دستی محدودیت وجود نداردو میزان ضخامت لایه سیمان در مکان‌های ناصاف به‌دلخواه تنظیم و تغییر حالت دستگاه در سطوح صاف به حالت اتوماتیک تنها با فشردن یک کلید انجام می‌شود و به کمک بالابر مخصوص خود عمل سیمان زنی را از پایین شروع کرده و در بالای ساختمان عمل سیمان زنی را به پایان می‌رساند همچنین به علت حمل‌ونقل آسان این دستگاه پرتابل طراحی‌شده است.

این مخترع جوان با اشاره به تجاری‌سازی این سیستم و ظرفیت علمی و فنی در ایران افزود: هیچ کمبودی در کشور ایران برای تولید دستگاه پرینتر سیمان ندارد و تمام مواد مصرفی دستگاه فوق از قطعات تولید داخل استفاده‌شده است و قسمتی از تکنولوژی ساخت دستگاه پرینتر سیمان انحصاری بوده و هیچ کشوری این فناوری را ندارد و نخستین دستگاه سیمان زنی نمای ساختمان‌های بلند در جهان است.

وی تنها مشکل خود را برای تجاری‌سازی این طرح و طرح‌های دیگر مخترعین را عدم اعتماد به محصولات و ظرفیت داخلی و همچنین قشر جوان توانمند این مملکت دانست و گفت: فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخل، ایجاد بستر تولید بزرگ‌تر، ایجاد بستر تبلیغات اجناس داخلی و تولیدات داخلی تنها راه برون‌رفت از وضعیت کنونی صنعت کشور است.

ولی نژند با اشاره به حمایت‌های سازمان بسیج علمی آذربایجان شرقی گفت: سازمان بسیج علمی پژوهشی تنها سازمانی در استان بود که بدون هیچ چشم‌داشتی از این طرح حمایت نمود و جا دارد که از زحمات مسئولان و کارکنان این سازمان قدردانی کنم و تنها درخواستی که از این سازمان دارم این است که تسریع در روند حمایت مالی از طرف بسیج علمی را بهبود ببخشند.

وی در ادامه با اشاره به نقش دولت در تحقق شعار تولید و اشتغال در کشور افزود: حمایت‌های دولت باید در روند فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای تولیدی و تبلیغاتی تولیدات داخل کشور باشد و دولت می‌باید توجه مالیبهقشر نخبگان را افزایش دهد چراکه اکثر این قشر از نوع جوان می‌باشند و قشر جوان معمولاً توان مالی ضعیفی دارد.

 

توحید ولی نژند، دارای ۱۳ ثبت اختراع در زمینههای فیزیک، مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر، عمرانو دارای ۲۰ تأییدیه علمی از دانشگاههای معتبر کشور میباشد.

وی در رشته کارشناسی اینترنت و شبکههای گسترده تحصیل کرده و هماکنون مدیرعامل گروه صنعتی فصنا تولیدکننده بستهای دستگیره دار شیلنگ گاز و دستگاه پرینتر سیمان است.

ارسال نظرات