« خام فروشی » زنجیر اسارت بی تدبیریها بر گردن کشاورزان رودباری؛

کشاورزان جنوب کرمان:چرخ کشاورزی و صنعت نمی چرخد

کشاورزان جنوب کرمان معتقد هستند که چرخ صنعت و کشاورزی منطقه نمی چرخد و محصولات آنها کماکان اسیر «خام‌فروشی» است و در این منطقه اقتصاد و اشتغال راکد است.
کد خبر: ۸۸۶۰۸۸۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  یکی از مشکلات بر سر راه ارتقای بهره وری  کشاورزی در شهرستان رودبارجنوب نبود کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع تبدیلی و همچنین عدم بازار مناسب فروش است.

رودبارجنوب از جمله شهرستان‌های کشور است که بیشتر مردم آن به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند اما به گفته کارشناسان به دلیل عدم بازار مناسب برای فروش محصولات و همچنین عدم وجود صنایع تبدیلی و  بهره ای از ارزش افزوده این مواد نصیب استان نمی شود.

یک کارشناس کشاورزی گفته است: علی الرغم اینکه شهرستان رودبارجنوب در تولید چندین محصول دارای رتبه های کشوری و استانی است اما به دلیل نبود کارخانه و صنایع تبدیلی تمامی محصولات کشاورزی آن خام فروشی می شوند.

این کارشناس کشاورزی که خام فروشی را سمی مهلک برای بخش کشاورزی می داند، گفت: با خام فروشی چیزی عاید تولیدکنندگان نمی شود و برای حمایت از کشاورزان باید، چرخه تولید تا مصرف تکمیل باشد، تا محصول به بالاترین قیمت و بهترین زمان به بازار عرضه شود.

وی ادامه می دهد: برای صادرات اقتصادی محصولات بخش کشاورزی باید زیرساخت های بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی فراهم باشد، با توجه به جهان امروز که  صنایع بسته بندی حرف اول را می زند، باید این صنعت نیز به منظور فروش بهتر، در اولویت برنامه ها قرار گیرد.

سالاری با تاکید بر اینکه برخی از محصولات زمانی که تولید بالایی دارند یا به مرحله فروش می‌رسند قیمت آنها کاهش می‌یابد(مثل گوجه و هندوانه) که در روزهای اوج تولید با افت شدید قیمت روبه رو می شوند، افزود: این امر باعث می شود تا کشاورز محصولات خود را با قیمت پایینی به فروش برساند و از سود کمتری بهره ببرند.

وی صنایع تبدیلی را یکی از حلقه‌های مفقود چرخه کشاورزی و صنعت در شهرستان رودبارجنوب می داند که کشاورزان را مجبور به فروش محصولات خود به دلالان با نازل‌ترین قیمت و سود نامناسب کرده است.

این کارشناس صنایع تبدیلی را یکی از بهترین روش های توسعه و ایجاد اشتغال و همچنین افزایش میزان در آمد های غیرکشاورزی در مناطق روستایی و کمک حال فروش محصولات زراعی و باغی کشاورزان می داند.

وی گفته است: گر چه توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیدگاه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است اما تاکنون اقدامی جدی و درخور توجه در زمینه تقویت، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات کشاورزی در جنوب کرمان به‌ ویژه شهرستان رودبارجنوب انجام نگرفته و اهمیت این امر با نگاهی به میزان ضایعات و افت شدید محصولات کشاورزی در این شهرستان نمود بیشتری پیدا می‌کند.

این کارشناس تصریح کرده است: هدررفت ثروت و فرصت‌سوزی در حوزه اشتغال، بهایی است که محرومان رودبارجنوب در برابر خام‌فروشی محصولات می‌پردازند؛ در حالی که با ایجاد واحدهای فرآوری می‌توان درآمد ناشی از آن را در سبد مردم شهرستان نگه داشت و باعث ایجاد اشتغال جوانان بیکار این منطقه شد.

عزیزی یکی از کشاورزان رودباری نیز در این رابطه گفت: در واقع یک کشاورز برای تولید یک محصول، ۹ ماه از سال را به طور مرتب در اراضی باغی و زراعی خود با صرف هزینه های کاشت، داشت، برداشت و کارگری، به امید کسب درآمد تلاش می کند، اما این در حالی است که به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب و همچنین ضعف بنیه مالی، ناگزیر به عرضه محصول به شکل خام و با قیمت های بسیار پایین می شود و همین مسئله، عقب ماندگی کشاورزی این استان را موجب شده است.

وی افزود: کشاورزی اولویت توسعه شهرستان رودبارجنوب است و بیش از۹۰درصد مردم این شهرستان از این طریق امرار معاش می کنند و باید نگاه ویژه ای به آن شود.
اما حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی خود  مدعی شد وضع کشاورزان در دولت یازدهم بهتر شده است.

این درحالی است که در دومین سال ریاست جمهوری حسن روحانی در پی کاهش افت شدید قیمت محصولات کشاورزی جالیزکاران زیان دیده شهرستان رودبار جنوب مقابل فرمانداری رودبار تجمع و محصولات کشاورزی خود را تخلیه کردند.

Image result for ‫حمله به کشاورزان رودباری‬‎

در سال 95هم که به دلیل افت قیمت شدید محصول گوجه اداره تعاون روستایی جنوب کرمان اقدام به خرید این محصول به کیلویی 300تومان نمود که طی چندین مرحله این پول را بعد از 8ماه به کشاورزان پرداخت کرد.

در جیرفت نیز شاهد ماجرای دپوی قریب ۲۰ هزار تن سیب زمینی و پیاز در سال زراعی 94و95  و تلف شدن آن در گرمای بالای ۴۵ درجه جنوب کرمان بودیم.



در شهرستان کهنوج نیز شاهد ﻃﻠﺐ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩﯼ ﮔﻮﺟﻪ ﮐﺎﺭﺍﻥ ﺟﻨﻮﺏ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ هستیم که ﺻﺪﻫﺎ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻦ ﮔﻮﺟﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ ﻭﺍﻗﻊ ﺩﺭ ﺷﻬﺮﮎ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﻬﻨﻮﺝ ﺑﻪ ﺍﺭﺯﺵ ﺣﺪﻭﺩ ۹ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩﺗﻮﻣﺎﻥ ﺧﺮﯾﺪﺍﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ ۱۴ ﻣﺎﻩ ﻭﺟﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﺍﻥ، ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ .
اگر وضع کشاورزان خوب شده است چرا نرخ بیکاری بلند مدت در جمعیت روستایی، سیر صعودی آن را به تصویر می کشد و وزرات کار از افزایش جمعیت بیکاران روستایی به ده میلیون نفر خبر می دهد؟ این آمار نشان‌دهنده این است که مدت انتظار برای جستجوی شغل در روستاها نسبت به جمیعت شهری بحرانی‌تر است.

سراغ بهبود وضع کشاورزان را از آمارهای رسمی گرفتیم؛ نتایج آخرین طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای روستایی و شهری در سال ۱۳۹۴ ، بیان می دارد درآمد سالانه یک خانوار روستایی سیر نزولی دارد!

 
مشاهده وضعیت نگران کننده بیکاری در روستاها و افزایش مهاجرت آنان به شهر، حسن روحانی را برآن داشت تا  در سومین مناظره انتخاباتی،برنامه خود را برای کشاورزی در دولت بعد این چنین تشریح کند: هر روستایی یک مقداری پول بیاورد دو برابر آن  به وی وام می دهیم تا برود و کار راه بیندازد!

چندین سال از زمان تاسیس شهرک صنعتی شهرستان رودبار جنوب می گذرد و تنها یک کارخانه در این شهرک وجود داشت که آن هم  به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی تعطیل شده است،پلمپ تنهاکارخانه رب گوجه شهرستان مانع ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در رودبارشده است،شهرک‌ صنعتی رودبار خالی‌ وتنهایک سیلوی گندم  در آن فعالیت می کند.

گفتنی است شهرستان رودبارجنوب دارای بیشترین تولید گندم سالیانه در جنوب کرمان است که تمام این محصول به سیلوهای کهنوج وجیرفت ارسال می گردد از طرفی عدم وجود سیلو یا انبارهای مخصوص ذخیره گندم در شهرستان  باعث می شود که گندم تولیدی سالیانه به انبارها و سیلوهای دیگر شهرها فرستاده شود و مردم برای تهیه قوت غالبشان از آرد گندم دیگر مناطق استفاده کنند که قیمت بسیار بالایی داردکه  این امر هم هزینه حمل و نقل را افزایش می دهد و هم نان مرغوبی به دست مشتریان نمی رسد.

 

استفاده پایدار از قابلیت های آب و خاک برای توسعه فعالیت های کشاورزی و دامپروری متناسب با استعدادهای شهرستان از جمله تولید متراکم و گلخانه ای با ارتقاء سطح فن آوری در فعالیت های کشاورزی به گونه ای که این بخش تا حد یک فعالیت صنعتی در راستای دستیابی به امنیت غذایی کشور و توسعه صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در این شهرستان باید انجام گیرد .

بعضأکارهای نسبتأ خوبی در جهت محرومیت زدایی انجام شده است ولی این خدمات در حدی نبوده که غبار محرومیت را از چهره شهرستان بزداید و با عنایت به محرومیت شهرستان ،در طول سال، شاهد کوچ تعداد زیادی از شهروندان به سایر شهرهای استان هستیم.

شهرستان رودبار جنوب با ۱۲۰هزار نفر جمعیت در۳۳۰کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده و یکی ازمحروم ترین نقاط کشور به شمار می اید که شایسته نگاه درخوری است برای حل مشکل بیکاری موجود در آن است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات