کتاب "گردشگری معنوی و تعالی بخش"با تاکید بر سفر های راهیان نور با گردآوری "برزو سبزی"پژوهشگر گردشگری و راهیان نور در دست چاپ است.
کد خبر: ۸۸۶۱۹۳۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
به گزارش سرویس راهیان نور خبرگزاری بسیج، کتاب "گردشگری معنوی و تعالی بخش"با تاکید بر سفر های راهیان نور با گردآوری "برزو سبزی"پژوهشگر گردشگری و راهیان نور در دست چاپ است.
 
برزو سبزی در پیشگفتار این کتاب 200 صفحه ای آورده است:  سیر و سیاحت و به تعبیر امروزی گردشگری، که از آن به عنوان صنعت گردشگری یاد می شود، موضوع تازه ای نیست بلکه از دیر باز و از روزی که انسان پا به عرصه وجود گذاشت موجودی مهاجر، سیاح ، زائر  یا جهانگرد بوده است. گردشگری به عنوان یکی از نیازهای  جسمی، روحی و فطری انسان در بسیاری از جنبه های حیاتی وی نقش موثری ایفا می کند و در تمام مکاتب الهی، بویژه دین کامل اسلام مورد توجه قرار گرفته است .
 
در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری، بستر مشکلات روانی و ناهنجاری های اجتماعی شده است. از آنجا که بشر امروز تمرکز اصلی خود را بر پایه مادیات قرار داده است و ابعاد معنوی زندگی خود را یا نادیده گرفته یا به صورت بخشی و جزئی در شکل مادی جستجو کرده است این مشکل روز به روز رو به افزایش و همه گیر شدن است. نکته قابل تامل اینجاست که گردشگری به عنوان یک عامل تغییر و تحول با ارزش در زندگی انسان ها حضور پرزنگ داشته و خواهد داشت.  بشر امروز به احیای ماهیت گردشگری و گرایش روز افزون به معنا و مفهوم ، وضعیت امروزی  مقوله گردشگری و معنویت را باسازی خواهد نمود. گردشگری امروز در جستجوی بازگشت به ماهیت اصلی خویش است، انچه که از ابتدا  انسان را به حرکت واداشت و سیر آفاق و هستی  را آغاز نمود. دامنه نیازهای بشر با و جود رشد روزافزون تکنولوژی، تنها محدود به ابعاد مادی نبوده و ابعاد غیر مادی نیز در شکوفاییی انسان حاوی نقش غیر قابل انکاری است . 
 
بشر امروزی از تنگناها زندگی ماشینی، فشارهای روزمره صنعتی شدن گریزان است. و به دنبال این است که  به روح و روان  خویش توجه بیشتری داشته و در حقیقت همه زندگی به مادیات منتهی نمی گردد. از این رو امروز پس از عبور از صنعتی شدن و غرق شدن در انواع و اقسام ظواهر زندگی مادی، کم کم به اصل خویش رجوع نموده و درجستجوی راهی برای رها شدن است. راهی که نه تنها وی را از مرداب و چارچوب تنگ و طاقت فرسا نجات می دهد، بلکه وی را به اصل وجودی خویش نزدیک و نزدیکتر می کند. این راه  در قبل گردشگری معنوی نمایان است.
 
گردشگري معنوی به عنوان یک واقعیت تعالی بخش، بازگشتی که نوعی رجوع به اصل و راه چاره ای  برای برون رفت از مشکلات و فشارهای روانی و اجتماعی قرن حاضر ، ارتباط آگاهانه بین درون فرد با محیط بیرونی ، به قسمتی که آرامش و تدبر در حقایق حاصل می شود تعریف شده است.  گردشگری معنوی در کنار ارزشهاي معنوي، داراي ارزشهاي اقتصادي نیز می باشد. در واقع،  این نوع از گردشگري می تواند از طریق کمک به درآمد، بهبود اقتصاد محلی، افزایش فرصت هاي شغلی، بهبود سرمایه گذاري، توسعه زیر ساختها ، افزایش درآمد های مالیاتی و .... بر رشد و توسعه اقتصادی تاثیر بگذارد. یکی از زیر مجموعه های بسیار مهم و کاربردی گردشگری معنوی و تعالی بخش در ایران ، سفر به مناطق عملیاتی هشت جنگ تحمیلی است.
 
در طول تاریخ، ملت هاي پیروز و یا شکست خورده از جنگ ها با هر پایه تمدن به تناسب معیارهاي ارزشی حاکم در آن دوره و جامعه، وقایع جنگی را به گونه هاي خاص خود بیان و عرضه می کنند. کشور ما از سال 1359 با تجاوز رژیم بعثی عراق به ایران درگیر جنگی طولانی شد که هشت سال به طول انجامید. در سالهاي پس از پایان جنگ تحمیلی مردمان قدرشناس و غیرتمند ایران رسم نیکوي بازدید از مناطق جنگی  را بنا نهادند و این آیین پسندیده هر سال مشتاقان بیشتري در قالب سازمان یافته (اردوهای راهیان نور) و غیر سازمان یافته (تشکل های مردمی خود جوش و نیز خانواده ها) را به این مناطق می کشاند. به طوري که همه ساله میلیون ها نفر از این مناطق نبرد و یادمانهاي نورانی دوران جنگ تحمیلی بازدید می کنند. آنچه این نوع سفرها را از ساير انواع گردشگرى متمايز مي كند، اين است كه در اين نوع سفرها علاوه بر ابعاد اقتصادى جنبه معنوی و تعالی بخش آن نيز از اهميت بسزايى برخوردار است و انتقال مفاهيم فرهنگى ارزشمندى همچون دفاع، مقاومت، حماسه، همكارى، فداكارى، وطن پرستى و غيره نيز از اين طريق ممكن خواهد بود.
 
"کتاب گردشگری  معنوی و  تعالی بخش با تاکید بر سفرهای راهیان نور" با توکل بر خدای مهربان و پشتوانه ی مدیریتی سازمان اردویی، راهیان نور و گردشگری بسیج ، سعی بر آن شده است که در راستای تحقق آرمان های والای گردشگری  تعالی بخش  بسیج ، ضمن فراهم آوردن زمینه کلی جهت شناخت این نوع گردشگری  از دیدگا ه های مختلف و جدید،  به ارائه راهکارها  جهت توسعه آن  بپردازد ، به طوری که کتاب حاضر در 5 فصل به شرح زیر تدوین گردیده است.
 
فصل اول: کلیات گردشگری، فصل دوم: گونه شناسی گردشگری و جایگاه گردشگری معنوی و تعالی بخش، فصل سوم: قلمرو گردشگری معنوی و تعالی بخش،. فصل  چهارم :سفرهای راهیان نور به مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، فصل پنجم: راهکارهای توسعه گردشگری معنوی و تعالی بخش  می باشد.
 
در خاتمه امید است که کتاب حاضر مورد استفاده دانشجویان و اساتید رشته های مرتبط با گردشگری و برنامه ریزان و مدیران  راهیان نور قرار گیرد . خداوند متعال را شاکریم و آرزومندیم  که توانسته باشیم  بر  حسب بضاعت و توان خود ، سهم کوچکی از وظیفه خود را در خدمت به این علم ادا کرده باشیم . از آنجا که مولف و گردآورنده  ادعا ندارد که کتاب حاضر بی عیب و خالی از کاستی ها است لذا از  استادان ارجمند ، دانشجویان و پیشکسوتان راهیان نور تقاضا می شود ، با ارائه رهنمود ها ، انتقادات و پیشنهادات سازنده  خود،  نویسنده را از کاستی های کتاب آگاه سازند.
ارسال نظرات