اقتصاددان برجسته کشور در گفتگو با «بسیج»:
شیخی گفت: آنچه که ما می بینیم بحث رکود و بیکاری بی سابقه در اقتصاد کشور است باید تمهیدی شود و جلوی واردات گرفته تا ظرفیت های داخلی آزاد شود.
کد خبر: ۸۸۶۱۹۶۰
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۱

مجید شیخی، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی بسیج، با اشاره به چالش های اقتصادی دولت آینده با توجه به افزایش هزینه های زندگی و کوچک شدن سفره مردم گفت: آنچه که ما می بینیم بحث رکود و بیکاری بی سابقه در اقتصاد کشور است باید تمهیدی شود و جلوی واردات گرفته تا ظرفیت های داخلی آزاد شود.

وی با بیان این مطلب که باید برای تولیدات داخلی چاره ای اندیشید؛ تصریح کرد: باید ظرف بازار را برای جاسازی تولیدات داخلی تخلیه کرد و هم باید از تولید حمایت و منابع پولی و مالی را به بدنه تولید تزریق کرد.

این اقتصاددان افزود: دولت آینده با این اقدام دو طرفه می تواند یک جهشی در تولید ایجاد کند و این ظرفیت خفته و به خواب رفته ای را که دولت یازدهم در تولاید ایجاد کرده است با این اقدامات از خواب بیدار کرد و به فعالیت رساند.

شیخی با بیان این مطلب که افزایش ظرفیت خفته تولید موجب افزایش اشتغال و مبارزه با بیکاری است؛ عنوان کرد: حمایت از تولید عملا خود به خود افزایش اشتغال را هم به همراه خواهد داشت البته این منوط به این است که روش های تولید اصلاح شوند و کوشش شود تا ظرفیت های جدیدی برای صنایع و مشاغل پرکاربرد ایجاد نمود.

مهم ترین چالش های اقتصادی دولت دوازدهم چیست؟

وی با اشاره به عملکرد وزارت صنعت در صادرات محصولات غیر نفتی و توانمندسازی بنگاه های خرد گفت: تا کنون هیچ اتفاقی به طور عملی محقق نشده است و شاخص ها چیزی نشان نمی دهند.

شیخی تصریح کرد: مخصوصا این که می دانیم نظام بانکی یک نظام فشل است ابلاغ و اعلام وزارت خانه مبنی بر فعال کردن بنگاه های کوچک و متوسط شرط لازم است امام تحقق و پرداخت این تسهیلات و نظارت بر هزینه کرد این تسهیلات در افزایش ظرفیت و فعال کردن واحدهای تولیدی راکت و ایجاد اشتغال عملا باید اتفاق بیفتد که این شرط کافی است.

ارسال نظرات