کد خبر: ۸۸۶۲۴۶۲
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، روز 31 اردیبهشت ماه به پیشنهاد واحد فرآهم آوری اعضا و نسوج پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پس از تأیید در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان "روز اهداء عضو" در تقویم رسمی کشور اختصاص داده شد.

در ضرورت فرهنگ سازی در این خصوص قابل ذکر است که هر 2.5 ساعت یک ایرانی به دلیل بیماریهای پیشرفته قلب، ریه، کلیه و کبد در فهرست انتظار پیوند عضو می باشد که به دلیل نرسیدن عضو مناسب جان خود را از دست می دهد، این در حالی است که تقریباً معادل همین تعداد موارد مرگ مغزی که می تواند اهداء کننده عضو باشد و جان بیماران را نجات دهد وجود دارد.

هر مورد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو در زمان مناسب می تواند جان یک الی شش بیمار را نجات دهد (به طور متوسط 3 نفر) اما به دلیل نا آشنا بودن عموم مردم با مفهوم "غیرقابل نجات بودن بیمار مرگ مغزی" و رضایت ندادن به اهداء عضو، نه تنها مورد مرگ مغزی فوت می کند بلکه شانس زندگی یک تا شش ایرانی نیازمند به پیوند عضو را با خود به زیر خاک می برد.

بدون شک اختصاص یک روز به عنوان " روز ملی اهدای عضو" می تواند در فرهنگ سازی موضوع در جامعه و انتقال اهمیت آن به توده مردم موثر بوده و منجر به کاهش زمان رضایت دهی خانواده های موارد مرگ مغزی و در نتیجه نجات جان انسان های فهرست انتظار پیوند اعضاء شود، همچنین می تواند با در گیر کردن خواص جامعه نظیر علما، پزشکان، حقوقدان ها و رجال قانون به رفع مشکلات متعدد بر سر راه این امر خداپسندانه کمک کند.

با عنایت به اینکه روز 31 اردیبهشت ماه سال 1368 امام راحل (ره) در پاسخ به استعفاء دکتر فاضل وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فتوای جایز بودن اهدای عضو از مرگ مغزی را صادر فرمودند، بنابراین با هدف ارج نهادن به بینش و پیشتازی امام راحل (ره) که به این امر وجاهت شرعی دادند و ترویج فرهنگ اهدای عضو از موارد مرگ مغزی، پیشنهاد مذکور پس از طرح در ششصد و شصتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برای درج در تقویم رسمی کشور به تصویب رسید و مقرر شد31 اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی اهدای عضو انتخاب شود.

گفتنی است در تقویم ملی، روز مشابهی با این نام وجود ندارد، همچنین در تقویم سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد، هیچ روز جهانی به این منظور ثبت نشده است.

ارسال نظرات