خبرهای داغ:
آیت‌الله اعرافی:

منتخبان انتخابات باید پایبند آرمان‌های انقلاب باشند / توجه حوزه به گفتمان انقلابی برای تربیت انقلابیون

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امیدواریم افراد منتخب انتخابات به وعده‌های خود و توصیه‌های مراجع تقلید به ویژه رهبری عمل کنند و پایبند آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند چرا که حوزه نیز آماده مشارکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۸۸۶۲۵۱۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵
منتخبان انتخابات باید پایبند آرمان‌های انقلاب باشند / توجه حوزه به گفتمان انقلابی برای تربیت انقلابیون
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در گردهمایی مبلغان ماه مبارک رمضان که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حضور پر شکوه ملت در انتخابات اظهار کرد: باید از ملت بزرگ و شریف ایران به بهانه این حضور پرشکوه که سبب اقتدار نظام اسلامی شده است، تقدیر کنیم؛ امیدواریم افراد منتخب به وعده‌های خود و توصیه‌های مراجع تقلید به ویژه رهبری عمل کنند و پایبند آرمان‌های انقلاب اسلامی باشند چرا که حوزه نیز آماده مشارکت در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه تبلیغ در حوزه‌های علمیه یک تعریف محض نیست، اضافه کرد: تبلیغ در ذات حوزه‌های علمیه نهفته است و اگر فردی نسبت به این حس غافل شود حوزوی نیست چرا که ذات حوزه با تبلیغ و پیام‌رسانی گره خورده است هر چند تبلیغ و پیام‌رسانی شکل‌ها و شیوه‌های مختلفی دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد:‌ زوایای مختلف حوزه آمیخته با تبلیغ است به همین علت در دوره‌های مختلف شاهد شکل‌گیری روش‌های مختلف تبلیغی هستیم؛ با وجود اینکه تا کنون به دستاوردهای بسیاری رسیده اما تجربه تبلیغی همچنان زنده است که این تجربه باید مورد نظریه‌‌پردازی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مبلغان باید با اخلاص و صبوری کار خود را دنبال کنند، تصریح کرد: تبلیغی در حوزه‌های علمیه ارزش داشته و اثرگذار بوده که از عمق ایمان و اخلاص برخاسته باشد؛ سلسله مفاهیم اخلاقی در ذات حوزه نهفته است به همین علت مبلغان باید این مفاهیم را در خود نهادینه کنند.

اعرافی با تاکید بر اینکه مبلغان لبریز از عشق به رسالت خود هستند، عنوان کرد: میزان شهریه‌ای که برای طلاب یا هدیه‌ای که برای مبلغان درنظر گرفته می‌شود باید باشد اما قابل توجه نیست؛ تبلیغ کارآمد در سنت حوزه نباید درگیر نگاه دادوستدی باشد هر چند نهادها و مسؤولان مختلف وظیفه مشخصی دارند.

وی با بیان اینکه پایه‌های تبلیغ باید بر دوش مردم باشد، مطرح کرد: در دوره‌های مختلف تبلیغ چهره به چهره در سابقه حوزه وجود داشته است چرا که این تبلیغ سبب افزایش اعتمادهای مردمی می‌شود به همین علت باید به عنوان یک محور در دستور کار قرار گیرد.

اعرافی از تبلیغ چهره به چهره به عنوان یکی از مؤثرترین راهکارها برای ترویج آموزه‌های دینی نام برد و ادامه داد: طلاب باید دلسوزانه مشکلات مردم را شنیده و در صورت امکان برای رفع آنها تلاش کنند؛ تلاش یک بعدی در راستای ترویج آموزه‌های دینی نمی‌تواند کاربرد لازم را داشته باشد.

امام جمعه قم اضافه کرد: اگر تاریخ حوزه‌های علمیه را ورق بزنیم مهاجرت‌های تحول‌آفرین بسیاری را مشاهده می‌کنیم؛ مهاجرت روحانیون و مبلغان در دوره‌های مختلف توانسته سبب تغییرهای جدی در مناطق مختلف دنیا شود به همین علت حس مهاجرت باید در حوزه زنده شود.

وی با اشاره به اینکه نهاد روحانیت باید در راستای افزایش مهاجرت طلاب تلاش کند، مطرح کرد: سنت حوزه این است که وقتی وظیفه بود برای انجام آن در هر جایی که لازم است حضور یافته و در این مسیر به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنیم.

اعرافی تبلیغ فرهنگ مهاجرت روحانیون را یکی از اولویت‌های مورد توجه حوزه برشمرد و گفت: روحانیون بازنشستگی ندارند به همین علت تا لحظه آخر عمر خود باید حس تبلیغ را زنده نگه داشته و برای ترویج آموزه‌های دینی تلاش کنند؛ روحانی در هر زمان و مکانی باید به دنبال تبلیغ باشد.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تاکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت‌های مناسبی را در اختیار مبلغان قرار می‌دهد، عنوان کرد: آشنایی با مباحث روز، تبلیغ‌های جمعی و محوریت قرار دادن مسجد به عنوان نخستین جایگاه تربیت دینی باید مورد توجه مبلغان قرار گیرد؛ مسجد در تراز انقلاب اسلامی می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را رفع کند.

وی با بیان اینکه طلاب باید در فعالیت‌های تبلیغی مساجد را محور قرار دهند، اظهار کرد: فضاهای مجازی نیز بسترهای مطلوبی را در اختیار مبلغان قرار می‌دهد که نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم.

اعرافی تبلیغ مبلغان را عامل کارآمدی بیشتر نظام اسلامی دانست و تصریح کرد:‌ حوزه باید در راستای مسیر اهداف نظام اسلامی و آرمان‌های مورد نظر امام خمینی(ره) گام بردارد به همین علت نباید نسبت به ظرفیت‌های مختلف غافل شود.

وی با اشاره به اینکه سنت تبلیغ بسیار مسنجم و دارای قواعد مشخص است، اظهار کرد: این سنت باید مورد نظریه‌پردازی قرار گیرد.

اعرافی با تاکید بر اینکه مبانی اعتقادی مردم در معرض هزاران آسیب است، عنوان کرد: جوانان با موج تهدیدهای اعتقادی مواجه هستند به همین علت باید آسیب‌ها را شناخته و با مهارتی فوق‌العاده مبتنی بر علم، دانش، اخلاق و آگاهی در راستای مدیریت آنها گام برداریم.

این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه مبلغان باید با جوانان ارتباطی ویژه داشته باشند، عنوان کرد: طی سال گذشته رهبر انقلاب اسلامی طی جلسات مختلف با مسؤولان تاکیدهای بسیاری نسبت به رفع آسیب‌های اجتماعی داشته‌اند به همین علت مبلغان حوزه باید در راستای رفع این آسیب‌ها فعال باشند، حوزه در قبال آسیب‌های اجتماعی مسؤول است و باید برای رفع و یا توقف رشد آنها تلاش کند.

وی خاطرنشان کرد: گفتمان انقلاب اسلامی مترقی است به همین علت نسل امروز انقلاب باید با مبانی امام خمینی(ره) و گفتمان انقلاب اسلامی آشنا شوند، این رسالت مهم باید مورد توجه طلاب قرار گیرد؛ اگر طلاب به این مقوله نپردازند نمی‌توانیم حوزه انقلابی داشته باشیم چرا که حوزه انقلابی به دنبال تبلیغ ارزش‌های انقلابی بوده و گفتمان انقلابی را برای تربیت انقلابیون مورد توجه قرار می‌دهد.

اعرافی با بیان اینکه معرفی حوزه و ارزش‌های آن به نسل جوان باید مورد توجه طلاب قرار گیرد، اضافه کرد: باید برای پذیرش حوزه و ورود افراد توانمند به این مجموعه کار کنیم؛ فیلترهای پذیرش را بیشتر کرده تا سطح شخصیتی طلاب را افزایش دهیم و بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری برسیم، این موضوع در طرح‌ها و برنامه‌های کلان حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی از مهاجرت طلاب به عنوان یکی از دغدغه‌های مراجع تقلید یاد کرد و گفت: توجه به این دغدغه مراجع تقلید به عنوان یک اولویت مورد توجه حوزه قرار گرفته است.
ارسال نظرات