خبرهای داغ:
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد

اراده یکی از ویژگی‌های زیرساختی در تربیت

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اهمیت اراده بالا گفت: اگر اراده در دوران طفولیت پرورش یابد می‌تواند یک شاخص راهبردی باشد و یکی از ویژگی های زیرساختی در تربیت است.
کد خبر: ۸۸۶۲۵۷۳
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
اراده یکی از ویژگی‌های زیرساختی در تربیتبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام علیرضا تراشیون در بیست و ششمین جلسه از سلسله مباحث سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در تالار معلم همدان اظهار داشت: اراده، قوه مجریه بدن انسان است، یعنی انسان وقتی می تواند عملکرد خوبی داشته باشد که این ویژگی را در خود پرورش دهد که این با تربیت فرزندان گره خورده است.

وی با اشاره به اهمیت اراده بالا گفت: اگر اراده در دوران طفولیت پرورش یابد می‌تواند یک شاخص راهبردی باشد و یکی از ویژگی های زیرساختی در تربیت است.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص تعریف اراده عنوان کرد: اراده یعنی تصمیم گرفتن در انجام یا ترک کاری که منشأ عقلانی دارد و اینکه انسان مانع جدی در مقابلش نباشد و به هدفش برسد.

وی در ادامه در خصوص خواص اراده، افزود: اراده، پادزهر تنبلی است بنابراین باید اراده را در فرزندان تقویت کرد.

تراشیون با بیان اینکه اراده به انسان کمک می کند که کارهای مضر انجام ندهد، گفت: افرادی که اراده دارند به راحت‌تر به اهدافشان دست می یابند.

وی ادامه داد: همچنین اراده کمک می کند انسان بر موانع غلبه کرده و رفتارهای خود را کنترل کند.

این کارشناس تربیتی با بیان اینکه اراده قدرت تصمیم گیری در انسان را افزایش می دهد، افزود: اراده عاملی برای صبر و شکیبایی است؛ انسان‌های صبور کنترل بالایی دارند و بهتر می توانند کار را انجام دهند.

وی در خصوص عوامل ضعف اراده در فرزندان گفت: یکی از علل ضعف در آنها شکست های متوالی است بنابراین باید در فرزندان ایجاد انگیزه کنیم.

تراشیون ابراز داشت: جمله «شکست پلی است به سوی پیروزی» یک شعار تربیتی است، نه یک اصل تربیتی وگرنه قابل قبول نیست؛ ما باید مراقب باشیم که فرزندان زیاد در معرض شکست قرار نگیرند.

وی در خصوص دومین عامل ضعف اراده در فرزندان، تأکید کرد: خستگی های مستمر و متوالی فرزندان را در معرض شکست قرار می دهد و نداشتن برنامه ریزی مناسب سبب خستگی آنها می شود.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر می خواهید فرزندانتان خستگی مفرط نداشته باشند، ساعت خواب آنها به موقع باشد، باید برای آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: تلاش شما اولیاء باید این باشد که فرزندانتان را در ناز و نعمت بزرگ نکنید، این نه تنها لطف نیست بلکه ظلم است چراکه اراده او را ضعیف کرده و باید با مشکلات دست و پنجه نرم کنند که این به تقویت اراده فرزندان کمک می کند.

تراشیون با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل ضعف در فرزندان، ترس است، بیان کرد: فرزندانی که می ترسند ضعف اراده دارند و احساس وابستگی می کنند و قدرت تصمیم گیری در آنها تضعیف می شود.

وی محیط نامساعد و نامناسب و زیاد گوش کردن موسیقی را از عوامل ضعف اراده دانست و ابراز داشت: عدم علاقه به کارها زمینه و بستری برای ضعف اراده است بنابراین باید ابتدا در آنها علاقه ایجاد شود بعد به آنها کار بسپاریم.

این کارشناس تربیتی در رابطه با راهکارهای تقویت اراده در فرزندان، گفت: ارتباط مثبت با فرزندان برقرار کردن باعث انگیزش بیشتر در آنها می شود.

وی ادامه داد: همچنین دومین مورد جنب و جوش و فعالیت فرزندان است که زمینه ساز ایجاد انگیزش است، بنابراین باید کاری کنیم که فرزندان کارها را خودشان شروع کرده و به اتمام برسانند تا باعث انگیزه بیشتر در آنها شود.

تراشیون عنوان کرد: یکی دیگر از راهکارهای تقویت اراده در فرزندان این است که به آنها روش مثبت نگریستن به محیط را بیاموزیم و مثبت اندیشیدن را یاد دهیم، بنابراین اولیایی که الفاظ مثبت زیاد استفاده می کنند و جملاتی که روح امید در آن بیشتر است را به‌کار می برند اراده فرزندان در آن محیط بیشتر است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر نشست و برخاست با همنشینان و دوستان بااراده اظهار داشت با کسانی که ضعف اراده دارند نشست و برخاست نکنیم چراکه فرزندان باید همبازی و رفقای شجاع داشته باشند.

وی ادامه داد: منظم بودن، اراده فرزندان را تقویت می‌کند که دارای دو حالت است یکی مهندسی کردن نظم در منزل که به اندازه نیاز امکانات در اختیار فرزندان قرار بگیرد.

تراشیون با بیان اینکه باید از افراط در تأمین نیازهای فرزندان جلوگیری کرد وهمه چیز را به اندازه در اختیارشان قرار داد، گفت: یکی دیگر از راهکارهای تقویت اراده بازگویی سرگذشت‌ افرادی با اراده‌های قوی برای فرزندان است که می‌تواند یک همزادپروری در آنها شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار