یادداشت؛

ظرافت و زیبایی انقلاب نیازمند گفتمان مطلوب است

فرهنگ جزء لاینفک زندگی جوامع بشری است، در یک کلام آداب زندگی باید و نباید ها، خلق و خوی مردم و کنش های ارتباطی یک ملت در بستر فرهنگ تجلی پیدا می کند.
کد خبر: ۸۸۶۲۵۹۱
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب نیز فرمودند، باید این فعالیت‌های خودجوش مردم در بستر فرهنگ گسترش پیدا کنند.

انقلاب اسلامی بدون شک مرهون فعالیت‌های گسترده و طولانی در عرصۀ فرهنگ این مرز و بوم بود. فعالیت‌هایی که از این عرصه آغاز شد و به دیگر عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، علمی و ... کشیده شد. در نتیجه زیربنای انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن را چیزهایی از جنس فرهنگ تشکیل داده و برای حفظ این انقلاب و افق‌هایش، ناگزیر از حضور پررنگ در این ساحت مهم هستیم.

ایجاد یک گفتمان فرهنگی بر پایه آرمان های متعالی انقلاب مبتنی بر الگو های اسلامی و با قابلیت اقناعی و متناسب با نیاز مخاطب علی الخصوص برای نسل جوان بی شک از ضرورت های اصلی حال حاضر انقلاب است چراکه عدم توفیق در ایجاد این گفتمان موجب انشقاق نسل جوان از آرمان های اصیل انقلاب و پویش به سمت فرهنگ غرب خواهد بود.

برای بیان ظرافت ها و زیبایی انقلاب نیازمند ایجاد یک گفتمان مطلوب اسلامی می باشیم تا با تجلی دلربای عقلانیت و روحانیت پیامی اقناعی به جهان پر تلاطم حاضر عرضه کنیم، امروز انقلاب اسلامی در آستانه چهلمین سالگردش در جایگاه صدور معارف اسلامی قرار گرفته است.

ولی جهت تحقق این امر، باید در امورات روزمره زندگی نسل جوان فرهنگ اسلامی را تبیین و بسط کنیم تعریف جایگاه های برخی افعال که لازمه نشاط و شادابی جامعه می باشد و می باید با علم به شرایط سیاسی، اجتماعی و درک هجمه های هنجار شکنانه غرب در جامعه به شکل مطلوب جانمایی شود جای بسی تامل است.

ما در برخی از امورات یومیه نسل جوان تعریف واحد و اقناعی برای مطالبات جوانان نداریم. موسیقی، مد، سبک زندگی و ... از مواردی است که تنها در حد چند استفتاء و قانون ایجابی در بستر گفتمان اسلامی در انقلاب ما خودنمایی می کند حال اینکه این امورات روزانه نسل جوان را در جامعه اسلامی به چه گفتمانی سپرده ایم جای تامل دارد.

برازنده یک انقلاب با پشتوانه های عظیم فرهنگی نیست که امروزه تعریف اقناع کننده برای شادی و نشاط جوان با بستر مناسب نداشته باشد. این اغفال می تواند در آینده نزدیک یک تهدید در عدم تحقق اهداف عالیه انقلاب داشته باشد چرا که بستر نفوذ و هجمه غرب نخستین گزینه در دسترس نسل جوان خواهد بود و جای تعجب نیست که گاهی گفتمان هایی با وعده الگوی آزادی در رفتار و یا ارائه مدل غربی با نگاهی فریبنده نسل جوان ما را با خود همراه کند.

هادی هاشمی

ارسال نظرات
پر بیننده ها