کارشناس مسائل رسانه‌ای و در گفتگو با «بسیج» تاکید کرد
محمد اسکندری گفت: شبکه های مجازی و پیام رسان های موبایلی همچون تلگرام نیز نقش تعیین کننده ای در کنش سیاسی مردم در انتخابات اخیر داشت.
کد خبر: ۸۸۶۲۷۵۹
|
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

محمد اسکندری کارشناس مسائل رسانه‌ای و روزنامه نگار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و نقش رسانه ها در هدایت افکار عمومی، گفت: بی شک انتخابات اخیر یکی از عرصه های پیوند رسانه و سیاست بود و در کنار رسانه ملی و مطبوعات به عنوان تریبون های رسمی، شبکه های مجازی و پیام رسان های موبایلی همچون تلگرام نیز نقش تعیین کننده ای در کنش سیاسی مردم در انتخابات اخیر داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه سهم هر کدام از رسانه ها اعم از رسانه ملی، شبکه های اجتماعی، روزنامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، در اغنای مخاطبان در جریان اتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: آمارهای رسمی حاکی است همچنان بخش عمده ای از مردم اطلاعات و اخبار خود را از منبع صدا و سیما اخذ می کنند و رسانه ملی با فاصله معنا داری از سایر رسانه ها جلو است. با این حال اخذ آگاهی و اطلاعات از یک مرجع خبری همواره به معنای تائید اطلاعات آن نبوده و نمی تواند صرفا مبنایی برای رفتارسازی سیاسی باشد؛ در انتخابات اخیر مردم با استفاده از مراجع خبری متعدد رسمی و غیر رسمی اقدام به رای دادن کردند.

اسکندری مطرح کردن این موضوع که برخی از منابع محتوایی و صفحات اجتماعی از خارج از کشور مدیریت می شوند و یک جریان خاص سیاسی در داخل کشور را حمایت می کنند، عنوان کرد: خاصیت شبکه های مجازی اتکای آنها بر شهروند خبرنگار است. در شرایط فعلی قاطبه محتوای این شبکه ها با جریانی است که قرابت چندانی با آرمان های انقلاب و ... ندارد. به نظر می رسد دلیل اصلی این موضوع عدم رغبت جریان حزب الهی -توده مردم متدین- به این فضاهاست.

این کارشناس مسائل رسانه@ای در پایان خاطر نشان کرد: موفقیت و دست یابی به هدف در این مدل رسانه ها نسبی است و نمی توان حکم کلی داد. تنها مساله ای که وجود دارد آن است که حجم تولید محتوای جریان انقلاب نسبت به سایر جریان های فعال اندک است و حتی در تاکتیک های رسانه ای نیز جذب حداکثری را شامل نمی شود.

ارسال نظرات