خبرهای داغ:
میزان تولید و صادرات نفت خام برای سال های آتی امکان افزایش نداشته و ما نه در فضای بین المللی و نه در اقتصاد جهانی امکان اینکه بخواهیم تولید و ظرفیت مان را به حدود چهار یا پنج میلیون بشکه برسانیم نیست. از طرفی چون این رشدها ارتباطی به صنایع غیر نفتی ندارد و تنها وابسته به نفت است نباید منتظر افزایش رشد اقتصادی باشیم.
کد خبر: ۸۸۶۲۹۵۳
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، بیژن عبدی کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه درباره عملکرد چهار سال گذشته دولت یازدهم گفت: آنچه در چهار سال گذشته در دولت یازدهم اتفاق افتاده است لیدر و نشانه ای برای اقدامات آتی این دولت به شمار می رود. وی افزود: اگر دولت اراده خاصی برای ایجاد اشتغال از طریق حمایت از صنایع داخلی داشت باید در این چهار سال اقداماتی می کرد برای مثال وقتی حجم نقدینگی ما تقریبا سه برابر دولت قبل شده و تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان آن به بخش تولید کشور تزریق شده است، این موضوع نشان می دهد که عزم جدی برای حمایت دولت از صنعت وجود نداشته است. عبدی اظهار داشت: با توجه به ورشکستگی بسیاری از کارخانه ها مانند ارج، آزمایش یا صنایع ساختمانی مانند کاشی و سرامیک، سیمان و خیلی از صنایع دیگر که محصولات آنها در گذشته برند بودند هر روز شاهد افزایش نرخ بیکاری و بیکار شدن بخشی از نیروی کار کشور هستیم که با ادامه روند موجود می توان پیش بینی کرد که باقی مانده صنایع کشور هم به زودی تعطیل شده و با افزایش واردات نرخ بیکاری افزایش یابد.

 

این کارشناس اقتصادی با غیرقابل اعتماد دانستن آمارهای اقتصادی دولت تصریح کرد: نرخ رشد و عدد و رقم هایی که دولت در این زمینه اعلام می کند به هیچ وجه قابل اعتماد نیست به طوریکه ۵ عدد متفاوت به عنوان نرخ رشد اقتصادی در سال گذشته مطرح شد و همچنان هیچ آمار شفاف و ثابتی در این زمینه وجود ندارد.  وی افزود: نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵ حدود ۵ درصد و در جای دیگر ۱۱ درصد عنوان شد در حالیکه آقای روحانی در مناظرات انتخاباتی رشد ۸ درصدی را عنوان کرد که به نظر می رسد هیچ کدام از اعداد و ارقام بیان شده منطقی نیست.

 

عبدی با اشاره به آمارهای دولت یازدهم در زمینه ایجاد اشتغال خاطر نشان کرد: دولت در سال های گذشته مدعی بود که سالیانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده است و بعدها آقای روحانی در سخنرانی های خود ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در سال را مطرح کردند که باز این رقم در برخی از سخنرانی ها حدود  ۵۰۰ هزار شغل اعلام شد. وی در توضیح این موضوع بیان داشت: این در حالی است که بر اساس  آمار رسمی مرکز آمار این مقدار تقریبا سالی ۱۰۰ هزار شغل خالص اعلام شده است. یعنی دولت آنقدر با اعداد و ارقام آماری بازی می کند که گویا قرار نیست آمارهای واقعی در اقتصاد بیان شود.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود این اشکال در بیان آمار رشد اقتصادی در سال ۹۴ اظهار کرد: رشد اقتصادی سال قبل نیز همین مشکل را داشت به نحوی که دولت در مقابل اعلام آمارها مقاومت کرده و بانک مرکزی مدت ها آمار را اعلام نمی کرد بعدها نیز گفته شد ارقامی از قبیل ۰.۹ درصد و از سوی مرکز پژوهش ها یک درصد اعلام شد. وی افزود: این موضوع نشان می دهد اعلام آمارهای اقتصادی در دولت بازی و نمایشی است یعنی چهار سالی که این دولت روی کار بوده تقریبا نرخ رشد ما همچنان منفی بوده و همین موضوع وجود نرخ رشد منفی باعث تداوم رکود اقتصادی در کشور شده است.

 

این استاد دانشگاه در خاتمه با اشاره به عدم امکان افزایش و صادرات نفت خام تصریح کرد: میزان تولید و صادرات نفت خام برای سال های آتی امکان افزایش نداشته و ما نه در فضای بین المللی و نه در اقتصاد جهانی امکان اینکه بخواهیم تولید و ظرفیت مان را به حدود چهار یا پنج میلیون بشکه برسانیم نیست. از طرفی چون این رشدها ارتباطی به صنایع غیر نفتی ندارد و تنها وابسته به نفت است نباید منتظر افزایش رشد اقتصادی باشیم.

 

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظرات
پر بیننده ها